NASA: Primul echipaj uman va merge pe Marte în 2033. Misiunea va fi pregătită prin zboruri pe Lună
Prima misiune cu echipaj uman pe Marte este prevăzută pentru 2033 și va fi pregătită de cele prin care astronauții americani se vor întoarce pe Lună, a declarat administratorul Agenției spațiale americane, Jim Bridenstine, potrivit Le Figaro, citat de Mediafax. „Vrem să reușim să ajungem pe Marte în 2033”, a declarat șeful NASA în timpul unei audieri care a avut loc marți în Congresul american.
„Putem grăbi misiunea pe Marte, făcând același lucru cu cea de pe Lună. Luna este o platformă de testare”, a mai spus fostul parlamentar republican, propus ca șef al NASA de președintele american Donald Trump.
O misiune dus-întors pe Marte durează aproximativ doi ani, iar numai drumul până pe planeta roșie, șase luni. Drumul până pe Lună durează trei zile. Mai mult, misiunile pe Marte nu se pot iniția decât atunci când planeta se află de aceeași parte a Soarelui ca și Pământul, adică o dată la aproximativ 26 de luni.
Anul 2033 a fost fixat ca termen limită într-o lege pentru finanțarea NASA din 2017, dar, în ultimele luni, s-a vorbit despre 2030.
NASA vrea să afle cum să extragă și să exploateze tonele de gheață care se găsesc la polul sud al Lunii. Din această gheață se poate produce aer de respirat, apă și carburant, spun specialiștii.
Săptămâna trecută, Mike Pence, vicepreşedintele SUA, a cerut NASA să urgenteze planurile pentru misiunile cu echipaj uman pe Lună, astfel încât americanii să se întoarcă pe satelitul natural al Terrei în maximum cinci ani.
NASA trebuie să atingă acest scop „prin orice mijloace necesare”, a declarat Pence, la o întrunire a Consiliului Spaţial Naţional. Acesta a mai spus că, dacă rachetele şi roverele lunare ale NASA nu sunt gata pentru astfel de misiuni, se poate apela la companiile spaţiale private.
Potrivit planurilor actuale, prima misiune cu echipaj uman pe Lună nu poate fi realizată de NASA mai devreme de anul 2028, a mai spus Pence. Bridenstine i-a dat asigurări lui Pence că se va face tot posibilul pentru a se respecta termenul limită, însă mulți experți în domeniu s-au declarat sceptici.
De exemplu, NASA trebuie să conceapă, să construiască și să testeze un nou rover lunar.
În vara acestui an se împlinesc 50 de ani de la prima misiune cu echipaj uman pe Lună, realizată de NASA. Cea mai recentă misiune de acest tip, din seria Apollo, a avut loc în 1972, iar de atunci niciun om nu a mai pășit pe Lună. De decenii, NASA a pendulat între misiunile pe Marte și cele pe Lună, fiind o victimă a schimbărilor de administrație prezidențială. Mai recent, Barack Obama a cerut realizarea de misiuni pe Marte, în timp ce actualul președinte al SUA, Donald Trump, este interesat de cele pe Lună.
Pentru ca o misiune cu echipaj uman pe Lună să fie realizată până în 2024, Bridenstine spune că NASA are nevoie de o rachetă cu putere mare. Însă, noua rachetă dezvoltată de NASA nu va fi gata pentru misiunea fără echipaj uman pe Lună programată pentru iunie 2020, a anunțat, în urmă cu două săptămâni, Bridenstine, care a adăugat că se ia în considerare folosirea unui lansator al unei companii private. Finalizarea lansatorului Space Launch System (SLS) – cum este cunoscută viitoarea rachetă a NASA -, a cărui dezvoltare a fost estimată inițial la 7 miliarde de dolari, a fost deja întârziată cu mai mulți ani.
SLS, care va fi capabil să lanseze vehicule spaţiale cu echipaj uman spre Marte până în 2030, are, de asemenea, o capacitate de transport de 130 de tone. Specialiștii companiei Boeing au petrecut mai mulți ani la dezvoltarea SLS, care se anunță a fi cea mai puternică rachetă construită vreodată, unul dintre scopuri fiind acela ca NASA să își reia misiunile cu echipaj uman pe Lună.
Proiectul, pentru care Boeing a apelat la peste 1.000 de companii din 43 de state americane, a ajuns deja la costuri de 12 miliarde de dolari. În același timp, compania Lockheed-Martin se ocupă de construirea unei capsule pentru transportul astronauților, Orion. Pe de altă parte, NASA demonstrează o deschidere privind companiile spațiale private, care oferă opțiuni pentru transport cu costuri reduse.