Sari direct la conținut

Netflix, HBO Max, Disney+, SkyShowtime și o surpriză: Cum arată opțiunile clienților din România după marea reașezare a pieței de streaming

HotNews.ro
Servicii de streaming, Foto: Beata Zawrzel/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia
Servicii de streaming, Foto: Beata Zawrzel/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Piața de streaming a trecut printr-o reașezare majoră în ultimul an, atât Netflix și HBO Max, cât și Disney+ și SkyShowtime, anunțând modificări majore pentru clienții lor, inclusiv cei din România.

Netflix a deschis sarabanda schimbărilor majore, anunțând în mai anul trecut că va elimina posibilitatea de a împărți contul prin așa-zisa practică a „password sharing” pentru clienții săi din întreaga lume. Însă pentru clienții din România compania americană de streaming anunțase cu 3 luni înainte o ieftinire a abonamentului de bază, foarte probabil pentru a atenua șocul ce avea să urmeze.

Cert este că ulterior Warner Bros. Discovery și Disney au anunțat la rândul lor că vor elimina această posibilitate oferită până acum clienților platformelor lor de streaming, HBO Max și Disney+. Disney anunțase mutarea în luna februarie, CEO-ul său Bob Iger dezvăluind mai devreme în cursul acesti luni că ea urmează să fie implementată începând cu luna iunie pentru anumite piețe, și apoi la nivel global din septembrie.

În cazul HBO Max lucrurile sunt mai puțin clare, fiind probabil ca interdicția să fie introdusă anul acesta, după înlocuirea sa cu noua platformă Max a Warner Bros. Discovery. Pe SkyShowtime, cea mai recentă platformă de streaming majoră lansată în România și restul Europei, partajarea parolei a fost interzisă de la început, după cum preciza și CEO-ul său într-un interviu exclusiv acordat HotNews.ro în februarie anul trecut.

În luna noiembrie Disney+ a anunțat de asemenea că va majora prețul abonamentului, dar că pentru clienții din România acesta va fi unul unic, echivalent cu cel Premium oferit în alte țări: fără publicitate și posibilitatea de a folosi concomitent Disney+ pe 4 dispozitive și la o calitate a imaginii de 4K UHD și HDR.

Introducerea reclamelor este o altă realitate de care clienții din România și alte țări vor dori probabil să țină cont când aleg dacă să se aboneze sau nu pe o platformă de streaming, SkyShowtime și Warner Bros. Discovery anunțând recent decizii în acest sens.

Pentru Max, platforma care va înlocui actualul HBO Max, modificările vor intra în vigoare odată cu lansarea sa pe 21 mai. Pe SkyShowtime varianta de abonament cu reclame a fost introdusă începând cu 23 aprilie.

Uite, prin urmare, cu ce ofertă vine fiecare dintre platformele de streaming majore disponibile în România:

Netflix oferă cel mai ieftin abonament de bază fără reclame

Netflix oferă clienților din România 3 tipuri de abonament. După ieftinirea de anul trecut și modificările anunțate ulterior de concurenți, liderul pieței de streaming din România a rămas cu cel mai ieftin abonament de bază care nu include reclame. Însă acesta permite streaming doar la o rezoluție HD de 720p, un motiv de nemulțumire pentru mulți clienți. Variantele de abonament Netflix sunt:

  • Minim: Calitate video HD (720p). Streaming fără reclame pe orice telefon, tabletă, computer sau televizor și posibilitatea de a descărca titluri pentru a fi văzute offline pe 1 dispozitiv – 4,99 euro lunar;
  • Standard: Calitate video Full HD (1080p). Streaming fără reclame pe orice telefon, tabletă, computer sau televizor și posibilitatea de a descărca titluri pe 2 dispozitive – 9,99 euro lunar;
  • Premium: Calitate video optimă Ultra HD (4K) și HDR cu audio spațial disponibil. Streaming fără reclame pe orice telefon, tabletă, computer sau televizor cu posibilitatea de a descărca titluri pe 6 dispozitive – 11,99 euro lunar.

FOTO: SOPA Images Limited / Alamy / Alamy / Profimedia

Max va veni cu 3 variante de abonament, plus o extraopțiune „Sport”

Clienții actuali ai HBO Max își vor putea păstra profilurile actuale și istoricul de vizionare odată cu lansarea noii platforme Max pe 21 mai. Modificările vor fi la abonament, Max urmând să înlocuiască actualul abonament unic al HBO Max cu 3 variante diferite:

  • Basic cu publicitate: Calitate video Full HD. Streaming concomitent pe două dispozitive, dar cu publicitate – 4,99 euro lunar;
  • Standard: Calitate video Full HD. Streaming fără reclame pe 2 dispozitive concomitent. Va permite până la 30 de descărcări pentru vizionarea offline – 6,99 euro lunar;
  • Premium: Calitate video Full HD sau 4K și cu sunet Dolby Atmos, (în funcție de disponibilitate). Streaming fără reclame pe 4 dispozitive concomitent. Va permite până la 100 de descărcări pentru vizionare offline, cu limitări pentru a preveni abuzurile – 9,99 euro lunar.

Extraopțiunea Sport va costa 3 euro lunar, urmând să ofere evenimente sportive importante precum turneele Grand Slam de tenis, Marile Tururi de ciclism, 24 Hours of Le Mans, transmisiunile de pe Eurosport 1 și Eurosport 2 în direct. Ea va putea fi adăugată la oricare dintre cele 3 variante de abonamente, dar va putea fi folosită concomitent doar pe două dispozitive.

Pentru toate cele 3 variante de abonament (minus extraopțiunea sport) clienții care achită în avans prețul abonamentului pe un an vor beneficia de un discount echivalent cu prețul pe două luni.

Disney+ oferă un singur tip de abonament clienților săi din România

Pe platforma deținută de gigantul Disney lucrurile stau cel mai simplu, aceasta oferind un abonament unic, ce costă 36,99 de lei lunar, deci puțin peste 7 euro, în funcție de cursul de schimb. Acesta include:

  • Calitate video 4K UHD și HDR și cu sunet Dolby Atmos. Streaming fără reclame pe 4 dispozitive concomitent și permite descărcarea de conținut pe 10 dispozitive compatibile;

Clienții care optează direct pentru un abonament de un an de zile vor avea de asemenea două luni de streaming gratuit, plătind doar 369,90 lei, în loc de 443,88 lei, cât ar fi prețul întreg.

FOTO: Anthony Brown / Alamy / Profimedia Images

SkyShowtime a împărțit actualul abonament standard în două

În momentul lansării sale pe piața din România în februarie anul trecut SkyShowtime a venit cu cel mai accesibil abonament din punct de vedere al prețului, acesta costând 3,99 de euro pe lună. Oferta a venit pentru a atrage clienți pe o piață cu destui concurenți, dar și pentru a contrabalansa calitatea video mai slabă disponibilă pe platformă.

Odată cu intrarea în vigoare a modificărilor privind abonamentul pe 23 aprilie, clienții vor avea de ales între un abonament:

  • Standard cu anunțuri: Calitate HD. Streaming cu reclame pe un dispozitiv – 3,99 euro lunar;
  • Standard Plus: Calitate HD. Streaming fără reclame pe două dispozitive concomitent. Permite până la 30 de descărcări lunare pentru vizionare offline – 5,99 euro lunar.

Clienții care achită în avans pe un an de zile primesc un discount echivalent cu prețul abonamentului pe două luni, la fel ca în cazul Max și Disney+.

Prime Video rămâne platforma de streaming cu cel mai ieftin abonament în România

După toate aceste modificări operate de concurență, platforma de streaming a Amazon, Prime Video a rămas cu cel mai accesibil abonament pentru clienții din România: 13,99 de lei lunar, puțin sub 3 euro.

Prime Video e de asemenea singura platformă de streaming majoră care nu a eliminat posibilitatea partajării parolei. Momentan abonamentul oferit clienților din România nu include reclame, deși în SUA și alte câteva țări s-a introdus publicitatea, alături de un abonament mai scump pentru clienții care nu vor să vadă spoturi publicitare. Abonamentul Prime Video oferă în România:

  • Calitate video până la Ultra HD și cu sunet Dolby Atmos, dar doar pentru dispozitivele Android (pentru alte dispozitive și PC este rezoluție HD și audio stereo). Streaming concomitent pe 3 dispozitive și posibilitatea descărcării de conținut pentru vizionare offline.

Producțiile difuzate de Prime Video, sau Amazon Prime, cum e cunoscută mai degrabă în România platforma de streaming a companiei fondate de Jeff Bezos, sunt mai puțin discutate la noi. Motivul ține de faptul că Amazon Prime Video e singura platformă de streaming ce nu are o prezență de PR în România, ceea ce înseamnă că nu oferă interviuri pentru presa autohtonă și nici nu organizează evenimente pentru fani sau de altă natură.

Judecând strict prin prisma prețului și a facilităților oferite, Amazon Prime ar putea părea acum cea mai bună opțiune pentru clienții din România, însă o astfel de concluzie ar putea fi trasă doar dacă facem abstracție de conținutul disponibil.

FOTO: Helen Sessions / Alamy / Profimedia Images

Care e cea mai „bună” platformă de streaming disponibilă în România?

Un răspuns de orice fel la această întrebare pe care sigur și-o pun mulți ar ignora probabil cel mai important criteriu în luarea deciziei de abonare sau dezabonare de la una din platformele existente pe piața de la noi: gusturile spectatorilor în materie de filme, seriale și alte tipuri de conținut.

La acest capitol intervine nu doar subiectivitatea, ci și diferitele atuuri și slăbiciuni pe care le au cele 5 platforme de streaming majore disponibile în România. Dacă ar fi să ne raportăm la atuuri și să suprasimplificăm lucrurile, putem arăta, de exemplu, că:

  • în pofida intensificării puternice a concurenței în ultimii ani, Netflix rămâne lider detașat în ceea ce privește volumul de conținut nou lansat în fiecare lună, se bucură în continuare de succesul unor seriale-fenomen care au introdus în limba engleză conceptul de „bingewatching” și investește tot mai mult în filme care, dacă ar fi lansate în cinematografe, ar fi pretendente la titlul de „blockbuster”;
  • Disney+ e platforma cu cele mai multe opțiuni de filme și seriale pentru toată familia în virtutea cinematecii uriașe a companiei fondate de Walt Disney, dar deține și francize îndrăgite ca Marvel, Star Wars, Pixar, National Geographic și Star;
  • platforma HBO Max, viitoarea Max, e recunoscută pentru serialele sale de calitate ridicată și, ca parte a conglomeratului Warner Bros. Discovery, are în portofoliu branduri ca DC, Turner Classic Movies, Cartoon Network, Adult Swim și TLC. E de asemenea platforma pe care apar în streaming filmele Warner Bros., unul dintre cele mai cunoscute studiouri de film din lume;
  • în ceea ce privește numărul de filme cu buget mare lansate în streaming după încheierea ciclului lor de viață în cinematografe, SkyShowtime e probabil lider având în vedere că e platforma care difuzează lungmetrajele produse de studiourile Universal și Paramount, alături de producții marca Nickelodeon, DreamWorks Animation, Paramount+, și Peacock;
  • deși timp de ani de zile a fost o platformă care a difuzat aproape exclusiv titluri obținute prin licențiere de alții, Amazon Prime a investit masiv în ultimii ani în dezvoltarea unor seriale originale ca Lord of The Rings: The Rings of Power, The Citadel sau Fallout, beneficiind din partea firmei sale mamă de un buget care uneori pare nelimitat.

*Pentru simplificarea comparațiilor am folosit în acest articol prețul abonamentelor pentru noii clienți. Prețurile pot să difere în cazul celor care au beneficiat de diverse oferte promoționale promovate înainte de lansarea respectivelor platforme de streaming în România.

Ca întotdeauna, poți afla mai multe informații noi din lumea filmelor și serialelor, dar și alte știri interesante, în rubrica Nerd Alert de weekendul acesta:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro