Noi masuri de combatere a apelurilor abuzive la serviciul de urgenta 112. Costurile de implementare trec pe umerii STS
Cei care suna abuziv la numarul unic de urgenta 112 de cel putin sase ori intr-o zi de pe mobil si de cel putin doua ori de pe fix vor avea apelurile la acest numar redirectionate timp de 5 zile catre un serviciu de raspuns automat, inainte ca apelurile sa mai fie preluate de operatorii 112, se arata intr-un proiect supus spre consultare publica de autoritatea de reglementare in comunicatii. In plus, cei care suna de cel putin doua ori abuziv la 112 de pe mobil vor primi un SMS scurt de avertizare ca incalca legea. Costurile de implementare vor fi suportate de Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), administratorul sistemului 112.
Masurile urmeaza a fi luate in functie de numarul apelurilor abuzive realizate in cursul aceleiasi zile de catre un apelant.
- Masurile propuse pentru cei care fac farse la 112 de pe telefonul mobil
In cazul telefoniei mobile, proiectul scos spre consultare publica propune ca abonatii care dau cel putin 2 apeluri abuzive in cursul aceleiasi zile sa primeasca un mesaj prin care sa fie avertizati cu privire la incalcarea legii:
„Ati apelat abuziv serviciul de urgenta 112. Conform prevederilor legale apelarea abuziva a numarului 112 se pedepseste cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei”.
In cazul abonatilor care au apelat abuziv serviciul de urgenta de cel putin 6 ori in cursul aceleiasi zile, suplimentar fata de transmiterea mesajului scurt, apelurile vor fi redirectionate, timp de 5 zile, catre un serviciu automatizat IVR (Interactive Voice Response = Sistem de Raspuns Automat), inainte ca apelul sa fie transferat catre un operator 112.
- Masurile propuse pentru cei care suna abuziv la 112 de pe telefonul fix
In cazul apelurilor abuzive din retelele de telefonie fixa, cand sunt inregistrate 2 asemenea apeluri in aceeasi zi, se propune redirectionarea, timp de 5 zile, a apelurilor catre o platforma interactiva, prin intermediul careia se transmite apelantilor inainte de a fi directionati catre un operator 112, un mesaj vocal automat.
Apelurile involuntare (apelurile „Silentioase” si apelurile „Numar gresit”) efectuate din retelele de telefonie fixa si mobila vor fi redirectionate in mod automat, exclusiv pe durata zilei in care au fost efectuate, catre un serviciu automatizat IVR prin intermediul caruia apelantul va fi informat, printr-un mesaj preinregistrat, ca a apelat serviciul de urgenta 112 si, in cazul in care doreste sa solicite serviciile de urgenta, sa apese tasta 5 de doua ori. In cazul in care, dupa o asteptare de 20 de secunde, apelantul nu efectueaza procedura solicitata, este deconectat.
- Blocarea temporara a apelurilor la 112 sau a serviciului de telefonie, masuri care ar necesita schimbarea legislatiei primare
Masurile propuse in acest proiect sunt facute pe baza cadrului legal in vigoare. Autoritatea atentioneaza ca in cazul altor masuri ar fi nevoie de modificarea cadrului legislativ primar.
„Masurile sunt propuse pe baza cadrului legal in vigoare. Stabilirea altor masuri, precum blocarea temporara a apelurilor catre serviciul de urgenta 112 sau a serviciului de telefonie, implementate in alte state, necesita modificarea cadrului primar din Romania si, desi au fost luate in cosiderare de ANCOM, nu au putut fi incluse in setul de masuri propuse in acest proiect de decizie”, sustine institutia.
- Costurile implementarii noilor masuri – pe umerii STS
In expunerea de motive la acest proiect, se mentioneaza ca administratorul sistemului 112, respectiv STS, va suporta costurile implementarii acestui proiect (costul achizitiei si instalarii solutiei IVR, cu mesaj de avertizare preinregistrat si costurile de transmitere a mesajelor scurte) si ca acestea vor fi reduse in cazul avertizarii vocale automate.
Tariful maxim pe care il pot percepe operatorii de telefonie mobila pentru transmiterea de catre STS a mesajelor scurte nu va putea depasi 0,30 eurocenti/mesaj, exclusiv TVA.
Amintim ca anul trecut s-a desfasurat un proiect pilot timp de trei luni de zile pe baza unor costuri suportate de operatorii de telefonie mobila si care a presupus un „bombardament” cu SMS-uri asupra utilizatorilor de telefonie mobila (de unde se fac cele mai multe apeluri false) care apelau abuziv numarul unic de urgenta 112. Impactul proiectului a fost aproape nul.