Sari direct la conținut

Noi reglementări privind vânzarea medicamentelor pe internet

STOICA & Asociatii
Ana-Maria-Mihaela Teodorescu, Foto: STOICA & Asociatii
Ana-Maria-Mihaela Teodorescu, Foto: STOICA & Asociatii

Din iulie 2018, pacienții români au acces la medicamente din confortul propriei case, grație introducerii conceptului de „farmacie on-line”. În ciuda acestei inovații mult așteptate, farmaciile sunt ezitante în a obține autorizația necesară în vederea comercializării online a medicamentelor, iar o astfel de atitudine se datorează în principal reglementării aflate în stare incipientă. Pe cale de consecință, Ministerul Sănătății a publicat un proiect de ordin ce ar urma să detalieze condițiile de autorizare a farmaciei online, precum și beneficiile aduse clienților.

Această inovație pe piața românească este departe de a fi calificată drept o noutate la nivel european. Astfel, încă din anul 2011, prin adoptarea Directivei 2011/62/UE, conceptul de farmacie online a fost consacrat la nivelul Uniunii Europene. În prezent, comercializarea online a medicamentelor este posibilă în majoritatea statelor membre, dintre care amintim: Austria, Irlanda, Franța sau Italia.

Cu titlu prealabil, menționăm că în România comercializarea online este permisă doar în cazul medicamentelor care se acordă fără prescripţie medicală. Astfel, pe lângă suplimentele alimentare, a căror comercializare online era deja permisă, pacienții au în prezent acces și la medicamentele acordate fără prescripție medicală, prin intermediul farmaciilor online.

Medicamentele fără prescripție medicală – mai aproape de pacienți

Conceptul de farmacie online se traduce, în rândul pacienților, în evitarea cozilor și a drumurilor nesfârșite la farmacie, câteva click-uri despărțindu-i pe aceștia de medicamentele necesare. Totuși, conform ordinului ce ar urma să intre în vigoare, procesul de achiziționare a medicamentelor va presupune în mod obligatoriu o „conversație” cu un farmacist. Astfel, pacientul va purta un dialog cu farmacistul fie online, fie prin email. Ținând cont de natura specifică a medicamentelor, ale căror efecte terapeutice le disting în mod semnificativ de alte bunuri, instituirea acestei faze prealabile, și anume dialogul cu un farmacist, apare ca un pas natural. Administrarea de medicamente fără prescripție medicală în lipsa unui consult medical (automedicația) implică riscuri asupra sănătății, precum posibile intoxicații, întârzierea unui diagnostic corect ori agravarea stării de sănătate. În acest context, considerăm că obligativitatea consilierii farmaceutice nu poate decât să profite pacientului. De menționat este însă că ordinul amintit prevede un program de funcționare al farmaciei online de 8 ore, iar nu de 24 de ore, exceptând situațiile în care farmacistul responsabil va decide să prelungească programul.

Conform proiectului de ordin, fiecare pacient își va putea crea un cont personal, denumit „Contul meu”, unde va vizualiza comenzile anterioare, precum și toate comunicările cu farmacistul. Aceste dialoguri purtate cu farmacistul vor fi confidențiale. Un beneficiu pentru pacient rezidă în faptul că acesta nu va mai fi nevoit să își discute problemele de sănătate într-un cadru public, precum incinta unei farmacii comunitare. Pentru crearea contului vor fi solicitate numele, prenumele, data nașterii, adresa de e-mail precum și adresa la care se va face livrarea. În lipsa unei reglementări în detaliu, opinăm în sensul că pacientul va putea alege, similar oricărei comenzi online, să își creeze un cont privat, furnizând astfel informațiile anterior menționate odată cu crearea contului, ori să plaseze comanda fără a-și crea cont. Totuși, chiar și în această din urmă situație, suntem de părere că pacientul va trebui să furnizeze informațiile amintite.

De asemenea, o atenție sporită va fi acordată și protecției datelor cu caracter personal. În acest sens, pacienții vor completa o declarație de consimțământ privind acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. În plus, va fi necesară completarea unui chestionar în care pacientul să indice vârsta, greutatea, înălțimea, sexul, tratamente curente, antecedente alergice, starea de sarcină sau alăptare.

Medicamentele falsificate – un risc real pentru pacienți

În contextul dezvoltării conceptului de farmacie online, se înregistrează și o evoluție a unui fenomen nefast, și anume cel al medicamentelor falsificate. În acest sens, un raport al Alianţei Europene pentru Accesul la Medicamente Sigure (EAASM) a arătat că un pacient ce achiziționează medicamente online are șanse de 63% ca acestea să fie falsificate. Pentru a combate fenomenul medicamentelor falsificate și pentru a permite diferențierea farmaciilor online autorizate conform legii de entitățile ce nu au primit o astfel de autorizație, a fost creat la nivelul Uniunii Europene un logo comun european.

Atunci când decide să achiziționeze un medicament, pacientul va trebui să se asigure că pe site-ul de pe care intenționează să facă această achiziție figurează logoul comun european. Acest logo va fi însoțit de steagul statului membru în cauză și de un text stabilit de Comisia Europeană, ce îndeamnă clientul să dea click pe logo, accesând astfel un registru online ce listează totalitatea farmaciilor/drogheriilor online din statul respectiv. Pacientul este sfătuit să achiziționeze medicamentele dorite doar în cazul în care farmacia online figurează în acel registru. De menționat este și faptul că un logo însoțit de steagul Uniunii Europene nu va indica o farmacie online autorizată conform legii, fiind necesar ca steagul să fie cel al statului membru.

Avem rezerve în legătura cu capacitatea acestui logo de a produce efectele dorite, fiind necesar un efort susținut din partea autorităților pentru a informa pacienții cu privire la existența acestuia, precum și cu privire la necesitatea ca acest logo să figureze pe site-urile farmaciilor online. În caz contrar, pacienții neinformați se vor expune riscului de a cumpăra medicamente inferioare standardelor ori falsificate.

Concluzii

Dincolo de riscurile amintite, considerăm că piața farmaceutică românească este pregătită pentru acest pas, sub rezerva implicării active a autorităților prin campanii de informare și responsabilizare a pacienților.

În contextul evoluției constante a comerțului online, o extindere asupra produselor farmaceutice era cel puțin previzibilă, motiv pentru care ne întrebăm de ce o astfel de reglementare nu a fost adoptată mai devreme. Finalmente, salutăm această inițiativă ce vine în ajutorul pacienților, profitând în special celor ce nu se pot deplasa cu ușurință ori celor ce nu găsesc medicamentele necesare la o farmacie comunitară din apropiere.

Articol semnat de Ana-Maria-Mihaela Teodorescu – Junior Lawyer STOICA & Asociaţii

ARHIVĂ COMENTARII