Sari direct la conținut

Noi reguli adoptate în falimentul City Insurance: Milioanele de euro din Fondul Național de Protecție vor putea fi folosite rapid pentru plata daunelor RCA externe

HotNews.ro
City Insurance, Foto: AGERPRES
City Insurance, Foto: AGERPRES

Situația excepțională generată de falimentul demarat la City Insurance, companie cu 3 milioane de asigurați RCA, a determinat Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să adopte miercuri schimbări la Fondul Național de Protecție (FNP), astfel încât să se poată folosi rapid zecile de milioane de euro aflate în conturi pentru a se plăti daunele externe care vor veni de la asigurații RCA ai City, de cei neasigurați și nu numai.

  • “Prin decizia luată astăzi de Consiliul ASF, Autoritatea de Supraveghere Financiara aduce câteva modificări la Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 6/2017 privind Fondul național de protecție (FNP) gestionat de Biroul Asigurătorilor Auto AAR, modificări menite să asigure o utilizare rapidă și flexibilă a a disponibilului din conturile FNP pentru acoperirea daunelor externe suferite de asigurații RCA cu polițe emise de City Insurance, cu impact cât mai redus asupra consumatorilor de asigurări RCA dar și asupra asigurătorilor care contribuie la formarea FNP”, a declarat miercuri pentru HotNews.ro Valentin Ionescu, director general sector asigurări în ASF.

Proiectul adoptat miercuri, 6 octombrie de ASF, a fost lansat recent în consultare publică și vizează schimbări importante la modul cum este reglementat încă din 2017 Fondul Național de Protecție (FNP). Din informațiile HotNews.ro, proiectul adoptat azi de ASF a rămas neschimbat față de versiunea aflată anterior în dezbatere.

Acest Fond este gestionat de către Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR), care are ca membri toți asigurătorii RCA din România, și din el se plătesc daunele pe Carte Verde (daunele externe), daunele făcute de cei neasigurați RCA ori neidentificați, despăgubiri în dosare de daună deschise în baza unor asigurări de frontieră emise sub autoritatea BAAR false sau falsificate, dacă obligația de plată este stabilită în baza unor hotărâri judecătorești definitive/irevocabile pronunțate într-un alt stat membru, precum și alte cheltuieli.

  • Principala modificare vizează posibilitatea utilizării fondurilor disponibile în FNP și sub nivelul de referință de 30 milioane de euro, dar nu mai puțin de 10 milioane de euro.

„Necesitatea modificării Regulamentului nr. 6/2017 este generată de asigurarea unei utilizări rapide și flexibile a acestuia în situații excepționale, cu un impact cât mai redus asupra consumatorilor de asigurări RCA dar și a asigurătorilor care contribuie la formarea și menținerea Fondului Național de Protecție (FNP).”, se arată în referatul de fundamentare la acest proiect.

Care este motivul acestei schimbări și de ce totul are legătură cu falimentul City Insurance

Sorin Greceanu, directorul general al BAAR, a explicat vineri, 24 septembrie, pentru HotNews.ro, cum funcționează Fondul Național de Protecție, ce disponibilități are și de ce schimbările sunt făcute tocmai în contextul falimentului City Insurance:

  • „Conform Regulamentului nr. 6/2017 privind FNP disponibilul FNP trebuie aibă o valoare mai mare decât nivelul de referința de 30 de milioane de euro.
  • În prezent disponibilul FNP este de 43,5 milioane de euro, iar nivelul contribuției permanente este de 4,5% din primele brute încasate aceasta fiind plătită lunar.
  • În vederea utilizării rapide și flexibile a acestuia în situații excepționale – așa cum este falimentul City, pentru a avea un impact cât mai redus asupra consumatorilor de asigurări RCA și a asigurătorilor care contribuie în continuare la formarea și menținerea Fondului Național de Protecție (FNP), a fost propusă modificarea Regulamentului FNP, astfel încât să se prevadă ca, în situații excepționale, să existe posibilitatea utilizării disponibilului FNP și sub nivelul de referință de 30.000.000 de euro dar nu mai puțin de 10.000.000 euro.
  • Aceasta modificare ar da posibilitatea ca, în situații excepționale, BAAR să utilizeze pentru plăți, nu doar 13 milioane de euro, ci peste 33 de milioane de euro, diferența dintre disponibilul actual al FNP de 43,5 milioane de euro și nivelul minim de 10 milioane de euro prevăzut acum.
  • Astfel, prin posibilitatea de utilizare a acestei sume mult mai mari din disponibilul existent la ora actuală în FNP pentru plăți de despăgubiri, se reduce presiunea asupra necesității de finanțare a FNP prin contribuții permanente, în condițiile în care avem acest disponibil la ora actuală.”, a declarat pentru HotNews.ro Sorin Greceanu, directorul general al BAAR.

Acesta a mai precizat că membrii BAAR contribuie proporţional cu primele brute încasate din vânzarea contractelor RCA şi Carte Verde în vederea acoperirii cheltuielilor din FNP, precum şi a constituirii rezervelor pentru obligaţiile viitoare.

În condiții de funcționare normală a pieței, menținerea disponibilului FNP se realizează prin intermediul contribuțiilor permanente ale membrilor BAAR.

La apariția unor situații excepționale și pentru asigurarea necesarului crescut de lichiditate pentru plata despăgubirilor care se estimează că vor putea fi recuperate ulterior plății de la o altă entitate, cum ar fi FGA, BAAR poate asigura finanțarea FNP și prin contribuții speciale ale membrilor, sumele în cauză fiind de natura unui împrumut, urmând ca acestea să fie restituite membrilor pe măsura recuperării acestora.

Primele sume vehiculate în falimentul City: Peste 150 milioane de euro numai din daune externe

Primele estimări privind daunele care ar putea fi plătite în urma falimentului City Insurance aparțin Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), care în calitate de birou național Carte Verde, estimează că ar putea plăti în următorii ani peste 150 milioane de euro pentru daunele făcute în afara țării de asigurații RCA la City.

  • „RCA are un efect pe termen mediu spre lung. Da, ne putem aştepta şi peste câţiva ani. Încă plătim pentru Astra şi Carpatica. Şi acum plătim. Mai aveam de plată vreo 37 de milioane de euro pentru falimentul Astra şi Carpatica. Probabil că estimarea daunelor aferente pagubelor în afara României (n.r. – pentru City Insurance) este, probabil, cel puţin la nivelul Astra şi Carpatica împreună. Dacă pentru cele două am avut 150 de milioane de euro, ne aşteptăm de la 150 de milioane de euro în sus”, a declarat miercuri Mădălin Roşu, președintele BAAR, în cadrul audierilor din Senat.

Pentru a-și recupera apoi o parte din aceste sume plătite în contul unor companii intrate in faliment, BAAR se duce către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), doar că de aici nu vor putea încasa decât maxim 500.000 de lei (100.000 de euro) pe fiecare contract de asigurare, conform Ordonanței de urgență adoptate miercuri de Guvern.

Pentru diferență speranța este să se recupereze ceva din contractul de reasigurare pe care trebuie să-l aibă fiecare societate de asigurări ori în instanță prin înscriere la masa credală.

Ordonanța de Urgență adoptată miercuri de Guvern va permite Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) să poată face plata despăgubirilor către asigurați imediat ce ASF retrage autorizația City Insurance și deschide procedura de faliment, fără să se mai aștepte ca falimentul să fie declarat prin decizia definitivă în instanță.

Mai exact, FGA poate plăti în 60 de zile de la publicarea în Monitorul oficial a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare a asigurătorului.

O altă modificare importantă este că păgubiții care au de recuperat despăgubiri de la o firmă de asigurări intrată în faliment vor putea primi cel mult 500.000 de lei pe fiecare contract pe care îl au la o astfel de firmă în faliment. Acum, suma maximă este de 450.000 de lei și se acordă de către Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) per creditor, și nu pe fiecare contract de asigurare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro