Sari direct la conținut

Noi reguli în comerțul online în UE de la 1 ianuarie 2022: Ce drepturi ai dacă muzica ori serviciile digitale cumpărate sunt defectuoase

HotNews.ro
Comert online, Foto: Pexels
Comert online, Foto: Pexels

​​Consumatorii europeni vor avea, de la 1 ianuarie, dreptul legal la o soluție – o reducere de preț sau rezilierea contractului și rambursarea sumei plătite – atunci când conținutul digital cumpărat online (de exemplu, muzică sau software descărcate) și serviciile digitale sunt defectuoase, a anunțat luni Comisia Europeană. Măsura face parte din noile norme UE privind conținutul digital și vânzarea de bunuri, intrate în vigoare de la 1 ianuarie 2022.

Potrivit Comisiei Europene, consumatorilor și agenților economici ar urma să le fie mai ușor să cumpere și să vândă conținut digital, servicii și bunuri digitale din și în întreaga UE, odată cu apariția acestor noi reguli.

  • „În cazul unor probleme sau defecte legate de conținutul digital, de serviciile digitale sau de produsele inteligente, consumatorii din UE vor avea de acum aceleași drepturi ca în cazul oricăror alte bunuri, indiferent de locul din UE din care au cumpărat bunurile și serviciile respective.
  • Normele noastre armonizate consolidează drepturile consumatorilor și, mai mult, vor încuraja companiile să își vândă bunurile și serviciile în întreaga UE, oferind securitate juridică, ceea ce îi va ajuta pe consumatori în milioane de tranzacții zilnice. Fac apel la acele state membre care încă nu au transpus noile norme să facă acest lucru fără întârziere.”, a declarat Didier Reynders, comisarul european pentru Justiție.

Prin noile norme privind contractele digitale, consumatorii vor fi protejați atunci când conținutul digital (de exemplu, muzică sau software descărcate) și serviciile digitale sunt defectuoase. Aceștia vor avea dreptul legal la o soluție, de exemplu, o reducere de preț sau rezilierea contractului și rambursarea sumei plătite.

Directiva privind vânzarea de bunuri le va asigura consumatorilor același nivel de protecție în întreaga UE – și atunci când își fac cumpărăturile online și atunci când cumpără dintr-un magazin – și va acoperi toate bunurile, inclusiv bunurile cu componente digitale (de exemplu, un frigider inteligent).

Noile norme mențin perioada minimă de garanție de doi ani de la data la care consumatorul primește bunul și prevăd o perioadă de un an pentru inversarea sarcinii probei în favoarea consumatorului. În practică, aceasta înseamnă că, în primul an, va fi datoria vânzătorului să dovedească faptul că bunul nu a fost defect încă de la început.

Majoritatea statelor membre au transpus integral atât Directiva privind conținutul digital, cât și Directiva privind vânzarea de bunuri. Comisia va monitoriza îndeaproape transpunerea în celelalte state membre. De fapt, sunt deja în desfășurare mai multe proceduri de constatare a neîndeplinirii obligațiilor (n.a infringement) împotriva statelor membre care nu au comunicat încă măsurile lor de transpunere.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro