Sari direct la conținut

Noile trenuri electrice regionale de care este atât de mare nevoie sunt încă la câțiva ani distanță – O licitație a fost anulată și alta va trebui demarată

HotNews.ro
Linii de cale ferata, Foto: Stefania Gal
Linii de cale ferata, Foto: Stefania Gal

​Comisia de evaluare a anulat licitaţia pentru achiziţia celor 40 de rame electrice regionale (RE-R), însă prin această măsură s-a deblocat o procedură de achiziţie „care părea că se află într-o situaţie fără ieşire”, susţine preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF), Gigi Gavrilă, citat de Agerpres. Cum notează Club Feroviar, dacă vechea licitație ar fi continuat, competitorul chinez CRRC ar fi avut șanse mari de a primi contractul valoros, în condițiile in care Guvernul Florin Cîțu a pus economic România pe direcția anti-China.

Deja sunt câțiva ani de când ARF se chinuie cu licitația pentru trenuri electrice regionale și o nouă anulare înseamnă că desemnarea unui câștigător și sosirea trenurilor sunt momente care vor avea loc peste mult timp, în condițile în care este mare nevoie de trenuri noi.

S-a deblocat o procedură ”care părea că se află într-o situaţie fără ieşire”

„Prin această măsură a Comisiei de evaluare s-a deblocat o procedură de achiziţie care părea că se află într-o situaţie fără ieşire, dar în acelaşi timp se deschide calea demarării unei noi proceduri de licitaţii publice pentru achiziţia de rame electrice regionale RE-R, care va fi organizată de către ARF, imediat ce vor fi îndeplinite toate prevederile legale”, a declarat, pentru Agerpres, preşedintele ARF, Gigi Gavrilă.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a informat, luni, că a fost anulată licitaţia pentru achiziţia a 40 de rame regionale, de către Comisia de evaluare numită în cadrul licitaţiei de achiziţie a materialului rulant nou destinat transportului regional feroviar de călători (rame electrice regionale RE-R).

„Astfel, vineri, 20 august 2021, a fost finalizată implementarea măsurilor dispuse în Decizia nr. 2142 din 12.11.2020 a Curţii de Apel Bucureşti (CAB) – Secţia a IX a Contencios Administrativ şi Fiscal, prin care ARF a fost obligată să identifice o modalitate unică de calcul a consumului de energie electrică şi să reevalueze ofertele din punct de vedere energetic, în măsura în care este posibilă compararea acestora, iar în ipoteza contrară să anuleze procedura de atribuire. În acest sens, precizăm că ARF a cooptat experţi tehnici externi, care au oferit consultanţă de specialitate şi au întocmit rapoartele tehnice respective. În aceste condiţii, ţinând cont de: decizia nr. 2142/2020 a CAB; răspunsurile ofertanţilor, transmise ARF în urma solicitărilor de clarificare; rapoartele experţilor tehnici cooptaţi; prevederile legale care se referă la imposibilitatea adoptării măsurilor de remediere de către autoritatea contractantă, fără ca acestea să afecteze principiile achiziţiilor publice, ARF a decis anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică privind ‘Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)’, ce face obiectul anunţului de participare SEAP nr. CN 1010410/03.04.2019 JOUE nr. 2019/S 066-154054”, se arată în comunicat.

După parcurgerea etapelor legale privind soluţionarea eventualelor contestaţii, ARF va proceda – în cel mai scurt timp – la organizarea unei noi licitaţii, ce va avea acelaşi obiectiv, mai notează Agerpres.

Valoarea estimată a contractului de achiziţie publică privind ”Achiziţia de material rulant nou destinat transportului regional şi suburban feroviar de călători (trenuri electrice regionale RE-R)” este cuprinsă între 1,7 miliarde de lei şi 4,5 miliarde de lei, fără TVA.

Sunt mai multe semne de întrebare privind anularea licitației, notează publicația Club Feroviar.

  • Unul dintre acestea se referă la responsabilitatea ARF privind eșecul licitației. Ofertanții au plătit zeci de mii de euro, dacă nu sute de mii, cu omologări, plata avocaților, plata experților și angajaților care au elaborat ofertele.
  • Gigi Gavrilă și ARF nu oferă nicio informație asupra fondurilor europene alocate achiziției care acum sunt pierdute, după anularea licitației.
  • În același timp, în absența ramelor, românii circulă cu trenuri vechi din perioada comunistă.
  • La licitația de rame electrice inter-regionale s-a reușit cu ușurință comparabilitatea ofertelor din punct de vedere al consumului energetic, în timp ce la cea dedicată ramelor regionale nu s-a reușit.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro