Sari direct la conținut

Noua legislatie creste ratingul contabililor

Saptamana Clujeana

In curand, dupa adoptarea si promulgarea proiectului pentru modificarea si completarea Legii Contabilitatii, contabilii si administratorii firmelor vor trebui sa se adapteze schimbarilor propuse de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Toate modificarile au ca scop armonizarea contabilitatii romanesti cu normele europene.

O modificare importanta vizeaza firmele cu o cifra de afaceri mai mica de 50.000 de euro, care vor trebui sa angajeze un expert contabil sau o firma de contabilitate care sa le semneze situatiile financiare. In prezent, aceste societati pot intocmi situatii financiare pe raspunderea administratorului, nefiind nevoie de un expert contabil.

De asemenea, pentru a deveni expert contabil, potrivit proiectului MFP, nu va mai fi nevoie exclusiv de studii de contabilitate, ci vor fi acceptate si alte studii economice. Dupa intrarea in vigoare a modificarilor, companiile nu vor fi obligate sa pastreze situatiile financiare anuale vreme de 50 de ani, ci doar 10 ani. Exceptie fac statele de salarii, care se vor pastra timp de 50 de ani.

In cazul grupurilor de companii, situatiile financiare anuale consolidate vor trebui insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea acestora.

Aceste prevederi se aplica si sucursalelor inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii financiare consolidate.

Schimbarile propuse la Legea Contabilitatii

Presedintele sucursalei Cluj a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati (CECCAR), Prof. Univ. Dr. Ioan Popa, a fost de acord sa prezinte cititorilor publicatiei Saptamana Clujeana principalele modificari propuse de proiect. De asemenea, acesta a declarat ca mai sunt asteptate si alte modificari, menite sa reflecte prevederile aparute recent in Codul Fiscal.

Printre principalele aspecte ce ar urma sa fie inlocuite in Legea contabilitatii se numara:

1. Extinderea responsabilitatilor ce revin administratorului

La articolul 10, alineatele (1), (2), (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:

“(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art.1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.

(2) Contabilitatea se organizeaza si conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.

(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR.

(4) Raspunderea pentru aplicarea corespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine.

In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, raspunderea pentru conducerea contabilitatii este stabilita potrivit prevederilor contractuale.”

2. Termenul de pastrare in arhiva societatilor comerciale a situatilor financiare

Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:

“Art. 25 – (1) Registrele contabile si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art.1, timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.

Ministerul Finantelor Publice poate stabili prin ordin registrele contabile si documentele justificative care se pastreaza timp de 5 ani.”

3. Intocmirea situatilor financiare consolidate

Dupa articolul 30 se introduc doua noi articole, articolele 30-1 si 30-2, cu urmatorul cuprins:

“Art. 30-1. Situatiile financiare anuale consolidate trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatilor financiare anuale consolidate si confirma ca:

– politicile contabile utilizate la intocmirea situatilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;

– situatiile financiare anuale consolidate ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului.

Art. 30-2. (1) Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale persoanelor juridice au obligatia colectiva de a se asigura ca situatiile financiare anuale si raportul administratorilor sunt intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala.

(2) Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale societatii mama au obligatia colectiva de a se asigura ca situatiile financiare anuale consolidate si raportul consolidat al administratorilor sunt intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala.”

La articolul 32, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar. Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile si note explicative la situatiile financiare anuale consolidate“.

4. Termenele de depunere a situatiilor financiare

La articolul 35, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

“(1) Termenele pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale sunt urmatoarele:

a). Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare dezvoltare – 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;

b). Celelalte persoane prevazute la art.1 din lege – 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar;

c). Persoanele juridice care, de la constituire, nu au desfasurat activitate, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

d). Persoanele juridice, cu exceptia societatilor comerciale, vor depune un exemplar al situatilor financiare anuale la directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, la Directia generala de administrare a marilor contribuabili.”

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro