Sari direct la conținut

Noul director general al Metrorex va fi Ştefan Paraschiv, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie Romaero Băneasa

HotNews.ro
Catalin Drula, Foto: Hotnews
Catalin Drula, Foto: Hotnews

Economistul Ştefan Paraschiv, fost preşedinte al Consiliului de Administraţie Romaero Băneasa va fi numit marţi, Director General Metrorex, a anunţat în exclusivitate pentru RRA, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.

Noua conducere executivă de la Metrou trebuie să vină cu soluţii pentru rezolvarea unor probleme urgente precum aprobarea bugetului Companiei care permite păstrarea salariilor majorate cu 18% doar dacă se fac reduceri de personal sau încheierea unor noi contracte pentru spaţiile comerciale de la metrou a explicat ministrul Cătălin Drulă :

,,Obiectivele sunt în primul rând cele care rezultă din Raportul Corpului de Control al ministrului Transporturilor. Rezolvarea problemelor precum situaţia financiară a Companiei şi găsirea unui echilibru între cheltuieli şi venituri. Lucrurile au ajuns într-un punct în care nu sunt sustenabile sub nicio formă, doar 30% din cheltuielile Metrorex sunt acoperite din venituri apoi vorbim despre incertitudinea juridică a spaţiilor comerciale de la metrou (nr. deţinute de Minister dar pentru care Sindicatul încasează o chirie mai mare 64%).

”Legea Bugetului prevede că, pentru companiile de stat cu pierderi, cheltuielile salariale nu pot depăşi nivelul de la începutul anului 2020. Există posibilitatea ca Metrorex să redevină o companie pe baze sănătoase prin ajustarea cheltuielilor salariale raportat la veniturile acesteia“, a explicat la RRA, Cătălin Drulă.

Conform declarației de avere din 2020, Ștefan Paraschiv deține: mai multe terenuri în Voluntari, Pipera și Otopeni, două locuințe în Bucuresti, una la Dusseldorf și Voluntari, depozite în lei de peste 400 de mii și peste 20 de mii de euro. Paraschiv are insa si un credit luat de 360.000 de euro la care va plăti până în 2045.

Vezi si declaratia de interese din 2020

Reamintim că, luni a fost publicată forma finală a Raportului Corpului de Control al ministrului Transporturilor din care reiese că, anul trecut, cheltuielile cu salariile pentru timpul efectiv lucrat au fost de 270 de milioane de lei în timp ce valoarea totală a sporurilor acordate a fost de 234 de milioane de lei, adică 87%.

Între Ministerul Transporturilor şi Sindicatul de la Metrou disputa a apărut la începutul anului, după ce, ministrul de resort, Cătălin Drulă, a criticat Conducerea Metrorex pentru majorarea salariilor cu 18% în plină criză şi, totodată a cerut verificarea contractelor pentru spaţiile comerciale încheiate cu firma Sindicatului.

Corpul de control de la Transporturi a finalizat ancheta de la Metrorex, iar ministrul Cătălin Drulă a prezentat joi câteva dintre concluziile raportului. Drulă a mai precizat și că ministerul a numit „un nou consiliu de administrație profesionist la Metrorex. Toți membrii au experiență de top management și sunt complet independenți față de sindicat. Echipa are mandat clar și întreaga mea susținere pentru eficientizarea și restructurarea companiei”.

Citește și:

Lista de probleme, deficiențe și abuzuri descoperită după cum a prezentat-o joi ministrul Cătălin Drulă:

  • „- Negocierea dintre conducerea Metrorex și sindicat privind creșterea salariilor cu 18% putea să nu aibă loc anul trecut și nu eram în situația de acum. Legea 55/2020 spune limpede: contractele colective de muncă se prelungesc automat pe perioada stării de alertă;
  • – Cu toate acestea, consiliul de administrație de atunci a dat mandat nelimitat de negociere unei comisii de 15 oameni din care 10 erau membri de sindicat. Raportul notează că aceștia nu aveau cum să reprezinte obiectiv interesele companiei;
  • – În negociere nu au fost utilizate datele economice la zi ale companiei, ceea ce a permis manipularea de cifre în așa fel încât creșterea de salarii să încapă scriptic în bugetul de venituri și cheltuieli;
  • – Iar prevederile legale au mai fost încălcate pentru că orice creștere de salarii trebuie să aibă sursă de bani stabilită și pentru anul viitor. La Metrorex au găsit o portiță pentru 2020 și și-au spus că, în 2021, vine statul să acopere diferența;
  • – Acest lucru nu se va întâmpla. Legea Bugetului de Stat spune clar că o companie de stat, care a încheiat anul 2020 cu pierderi și/sau plăți restante, nu poate acoperi în 2021 creșteri salariale de anul trecut;
  • – Dacă Metrorex nu va prezenta un buget pentru anul acesta cu cheltuielile salariale la nivelul bugetului aprobat în 2020, atunci acesta nu va fi avizat;
  • – Raportul Corpului de Control spune că nivelul crescut al salariilor nu poate fi menținut decât dacă Metrorex își reduce personalul.
  • – Apoi, există un ordin de ministru din 2014, care face obligatorie participarea sindicatului la ședințele consiliului de administrație în contradicție cu Legea Dialogului Social. Voi anula acel ordin cât de repede;
  • – Sporul „de metrou” prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40%, este aplicat abuziv, conform Corpului de Control, pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care „lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”. Voi sesiza Curtea de Conturi pentru a determina valoarea prejudiciului și persoanele responsabile;
  • – Contractul cu firma sindicatului SINDOMET SERVCOM SRL, care prevede decontarea a 99% din valoarea zilelor de recuperare a capacității de muncă pentru angajați în centrele de cazare ale sindicatului, a fost încheiat „cu încălcarea prevederilor legale privind achizițiile sectoriale”, conform raportului. În loc să facă licitație publică, a fost atribuit direct de Metrorex acestei firme. Între 2018 și 2020, Metrorex a finanțat sindicatul condus de Ion Rădoi cu 10,4 milioane lei în acest contract;
  • – Contractul pentru valorificarea spațiilor comerciale de la metrou este o gaură neagră în veniturile Metrorex. Deși este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spații și le subînchiriază către terți, deși statutul Metrorex interzice subînchirierea lor;
  • – Acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiune să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spațiile comerciale;
  • – Mai mult, toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate;
  • – Contractul cu firma sindicatului pentru spațiile publicitare este, în mare măsură, într-o situație identică. A expirat în 2019, dar SINDOMET SERVCOM SRL refuză să predea toate spațiile și emite facturi liniștită pentru ele. Și de aici trebuie să dispară acțiunea de tip cartel”.

Citește și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro