Noul program de IA al Google amenință mass-media. Folosește conținut fără să plătească pentru el

La începutul lunii martie, Google a lansat în Statele Unite „AI Mode”, o funcție de căutare care folosește Inteligența Artificială pentru a răspunde la întrebările utilizatorilor. Conținutul folosit de AI Mode se bazează pe informații preluate din diferite surse, fără permisiunea acestora, scrie Press Gazette, o publicație britanică ce relatează despre industria media.
Noua funcție a Google folosește modele de IA pentru a le permite utilizatorilor să pună „întrebări complexe” și să „solicite informații suplimentare pentru a aprofunda subiectul”. Răspunsurile sunt oferite pe baza unei sinteze de informații de pe mai multe site-uri, transmise într-un limbaj natural, cu link-uri.
Utilizatorii preferă instrumentele IA în locul motoarelor de căutare tradiționale
Un sondaj publicat la finalul lunii februarie, citat de Press Gazette, arată că 61% dintre tinerii din generația Z (născuți între 1990 și 2010) și 53% dintre Millennials (născuți între 1975 și 1990) folosesc Inteligența Artificială pentru a afla informații, mai degrabă decât motoare de căutare obișnuite.
Google este cel mai folosit motor de căutare. Pe piața aplicațiilor IA însă, programe precum OpenAI sau Microsoft Co-Pilot au succes mai mare în rândul utilizatorilor.
Google preia conținut fără să plătească
Dezvoltatorii mari de pe piața IA oferă celor de la care își iau informații metode de control și îi plătesc pentru accesul la conținut în timp real. Google funcționează diferit și își folosește poziția dominantă în rândul motoarelor de căutare pentru a prelua informațiile fără nicio restricție.
Traficul generat de căutările din Google este o sursă importantă de cititori pentru majoritatea publicațiilor. Din acest motiv, cei care le dețin sunt constrânși să accepte accesul Google la conținutul lor.
Pentru a opri Google să acceseze conținutul unei publicații online există două posibilități, ambele în detrimentul acestora:
- Renunțarea completă la căutarea Google;
- Activarea comenzii „no snippet”, care reduce vizibilitatea în căutări.
Au existat mai multe cereri adresate Google pentru informații despre performanțele funcțiilor de IA, însă compania a refuzat să le ofere și ia măsuri pentru a face aceste date greu de obținut și prin alte metode.
Pe lângă funcțiile de căutare, cum ar fi „People Also Ask” (care arată întrebările cele mai frecvent adresate de utilizatori) și „Featured Snippets” (care arată un fragment de text extras automat dintr-o pagină web drept răspuns), Google a dezvoltat și AI Overviews.
AI Overviews folosește Inteligența Artificială pentru a genera răspunsuri automate la întrebările utilizatorilor. Ele sunt afișate în partea de sus a paginii de rezultate. Datele acestei aplicații sunt procesate integral pe serverele Google, ceea ce face analiza lor extrem de dificilă, fără acces direct la datele companiei, notează publicația britanică.
Nu este prima dată când Google folosește conținut jurnalistic fără să plătească pentru el, însă în trecut sprijinea industria media prin granturi, cum ar fi Google News Initiative, și plătea direct pentru conținut prin Google News Showcase, un program care distribuia sute de milioane de dolari către publisheri.
Această abordare nu mai este valabilă acum. Prin AI Mode, Google poate să preia, fără nicio limită, conținut. Dacă nu este reglementată, această practică va afecta puternic industria media, scrie Press Gazette.
Ce spune Google despre AI Overviews
Press Gazette a adresat Google mai multe întrebări despre AI Mode. Ele adresează problema legată de controlul pe care îl au publicațiile asupra conținutului, despre plățile pentru conținut, dar și despre cum are de gând să ofere Google date despre performanțele link-urilor din AI Mode, respectiv din AI Overviews.
„AI Overviews este una dintre cele mai populare funcții ale noastre de căutare, ajungând la peste un miliard de utilizatori la nivel global în fiecare lună. Aceasta le permite oamenilor să găsească mai ușor informațiile de care au nevoie și să descopere site-uri relevante de pe web, ceea ce deschide mai multe oportunități de conectare cu publisherii, afacerile și creatorii de conținut”, a fost răspunsul oferit de Google.
Compania a susținut că AI Overviews crește traficul anumitor publicații. Șefa departamentului de căutare al Google, Liz Reid, a declarat că datorită AI Overviews „oamenii accesează o diversitate mai mare de site-uri pentru a găsi răspunsuri la întrebări mai complexe” și că „linkurile incluse în AI Overviews primesc mai multe click-uri decât dacă pagina ar fi apărut ca un rezultat web tradițional”.
Specialist: AI Overviews scade numărul de click-uri pe site-uri
Fondatorul platformei de optimizare a motoarelor de căutare Authoritas, Laurence O’Toole, a dezvoltat o modalitate de monitorizare a AI Overviews.
Conform datelor sale, prezența AI Overviews reduce rata medie de click-uri cu 40% – 52% pe desktop și 45% – 57% pe mobil.