Numărul și durata incidentelor de securitate în rețelele telecom au crescut în 2017: Constanța și Vaslui au fost județele cu cele mai multe incidente / Giurgiu și Covasna, cel mai puțin afectate
334 de incidente de securitate cu impact semnificativ asupra rețelelor și serviciilor de comunicatii electronice au avut loc anul trecut, în creștere cu 20% față de 2016, afectând în total peste 10 milioane de conexiuni, a anunțat miercuri arbitrul telecom (ANCOM). Durata medie a unui incident a crescut de la 7 ore și 31 minute în 2016, la 8 ore și 49 minute în 2017. Județele cu cele mai multe incidente au fost Constanța (40 incidente), Vaslui (35 incidente), Timiș (32 incidente) și Buzău (31 incidente), și cel mai puțin afectate au fost Giurgiu și Covasna, cu 11 incidente.
- „Conform raportărilor furnizorilor de servicii de comunicații electronice, a crescut cu 20% numărul incidentelor de securitate apărute în anul 2017 față de anul 2016, dar a scăzut semnificativ, cu aproape 38%, numărul mediu al conexiunilor afectate de fiecare incident în parte. Ca și în anii precedenți, cele mai afectate de aceste incidente de securitate sunt conexiunile de servicii mobile (telefonie si internet mobil)”, a declarat Sorin Grindeanu, președintele ANCOM.
Cele mai multe conexiuni afectate de incidentele semnificative raportate către ANCOM în 2017 au fost cele de telefonie mobilă și SMS (peste 6,1 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de internet mobil (peste 3 milioane de conexiuni afectate), telefonie fixă (peste 1 milion de conexiuni afectate) și internet fix (aproximativ 1 milion de conexiuni), cele mai puține conexiuni afectate fiind cele de retransmisie a programelor audiovizuale (aproximativ 250 de mii).
Principalele concluzii ale raportului ANCOM privind incidentele de securitate raportate de operatorii telecom în 2017:
- Numărul de incidente în 2017 este în creștere față de anii precedenți (cu 20% mai multe incidente față de 2016);
- Durata totală a incidentelor a înregistrat o creștere semnificativă față de anul 2016, astfel încât durata medie a unui incident a crescut de la 7 ore și 31 minute în 2016, la 8 ore și 49 minute în 2017.
- Asemenea anilor 2015 și 2016, în 2017 cele mai afectate servicii, din punct de vedere al numărului de conexiuni, au fost serviciile de telefonie mobilă și SMS (6.134.893 conexiuni afectate).
- numărul mediu al conexiunilor afectate de un incident în 2017 (29.755 conexiuni) este în scădere față de 2016 (47.859 conexiuni).
- din punctul de vedere al numărului de incidente, cele mai multe dintre incidentele cu impact semnificativ raportate în 2017 au afectat serviciile de telefonie mobilă și serviciile de acces la internet mobil (291, respectiv 288 incidente cu impact semnificativ).
- numărul incidentelor cu impact semnificativ ce au afectat fiecare categorie de servicii a crescut în 2017 față de anii precedenți.
- serviciul de retransmitere a programelor media audiovizuale este afectat de un număr mic de incidente cu impact semnificativ (31 incidente cu impact semnificativ).
- din punct de vedere al resurselor afectate, în cele mai multe cazuri, acestea fac parte din categoriile:
a) Stații de bază și controlere mobile,
b) Medii de transmisiune și
c) Routere și switch-uri IP.
- în cadrul a 24 dintre incidente au fost afectate concomitent mai multe categorii de resurse, cauzele producerii acestora fiind asociate în principal cu fenomene naturale.
- din punctul de vedere al ariei geografice afectate, în 197 din cazuri (59% din numărul total de incidente) a fost afectat un singur județ, iar 7 incidente s-au petrecut la nivel național în 2017. Cele mai afectate din punctul de vedere al numărului de incidente sunt județele Constanța (40 incidente), Vaslui (35 incidente), Timiș (32 incidente) și Buzău (31 incidente), și cel mai puțin afectate județe sunt Giurgiu și Covasna, cu 11 incidente cu impact semnificativ petrecute în 2017.
- 73% din totalul incidentelor raportate în 2017 fac parte din categoria cauză externă/parte terță (243 incidente).
- 96% dintre incidentele raportate în anul 2017 au avut un posibil impact asupra efectuării apelurilor de urgență.