O companie care asambla masini Aro in Cehia discuta cu un partener din Orientul Mijlociu pentru a readuce pe piata marca 4X4
Un fost dealer Aro din Cehia care a asamblat masini ale marcii si dupa falimentul uzinei de la Campulung este in discutii cu o companie din Orientul Mijlociu pentru readucerea pe piata a marcii Aro, a spus pentru HotNews.ro, Miroslav Vejman, business manager la compania ceha Auto Max. Firma a cumparat caroserii si diverse alte piese noi de Aro, reusind pe o mica linie de montaj din Cehia sa asambleze masini Aro si la doi ani dupa falimentul constructorului. In prezent, cehii mai au un singur Aro nerulat in stoc, la aproape 20.000 de euro, iar afacerea le-a fost salvata de preluarea distributiei pentru doua marci auto rusesti.
Desi a decedat in Romania, Aro a mai supravietuit in Cehia
La final de 2005 productia Aro Campulung a incetat, iar marca de masini offroad a parasit scena industriei auto, desi cel care a cumparat in 2003 de la statul roman aproape 70% din actiuni, americanul John Perez, promitea ca masinile Aro se vor vinde in SUA. Nimic nu s-a concretizat, insa chiar si dupa falimentul Aro, declarat oficial in iunie 2006, masinile marcii au mai fost asamblate, la scara mult mai mica, in Cehia.
Un fost dealer Aro din Cehia, Auto Max Czech modifica vehicule Aro pe o mica linie de asamblare locala inca dinaintea prabusirii constructorului argesean, iar cei mai buni ani au fost 2002 – 2004, cu aproximativ 250 de masini/an modificate in Cehia. Apoi vanzarile au scazut dramatic, iar dealerul ceh a trebuit sa gaseasca o solutie de avarie pentru a nu intra in faliment: sa distribuie si masini rusesti marcile GAZ si UAZ.
Totusi, Auto Max Czech (AMC) nu a renuntat la marca Aro pentru care inca mai exista cerere, astfel ca, achizitionand caroserii si colectii de piese Aro din diverse locuri, inclusiv Romania si Brazilia, a mai putut vinde masini Aro, asamblandu-le in Cehia.
„AMC a cumparat de la Campulung masini Aro fara motor si cutie de viteza, iar pe o mica linie de asamblare la sediul nostru am pus pe masini motoarele Andoria, dar si cutiile de viteze Eaton. A trebuit sa punem si sisteme de racire noi, am schimbat si componente de la sistemul de franare si am facut multe imbunatatiri si la interior unde am schimbat spre exemplu insertiile usilor (…) Va dati seama ca nu au ramas multe componente din Aro-ul original: caroseria, axurile, sasiul si directia”, a explicat pentru HotNews.ro, directorul de business al companiei, Miroslav Vejman.
Cum a reusit insa compania ceha sa aiba la vanzare masini Aro noi la doi ani dupa inchiderea uzinei? Vejman precizeza ca au existat stocuri importante in 2005, 2006, iar apoi dealerul din Slovacia a dat faliment, iar de la lichidator compania ceha a cumparat 30 de vehicule Aro noi. Apoi, a existat un stoc semnificativ de caroserii si la Campulung, dar si colectii de piese (CKD) care fusesera trimise in Brazilia pentru asamblare sub numele Cross Lander in vederea vanzarii in SUA (proiect care nu a fost pus in practica). In plus firma ceha a cumparat si din Romania masini noi Aro de la companii sau persoane care le obtinusera de la uzina in contul unor datorii pe care constructorul le avea la respectivii.
Vejman spune ca site-ul companiei nu este actualizat si de aceea cei care intra pot fi indusi in eroare vazand acolo o gama diversa de masini Aro noi (chiar si versiune furgon si maxitaxi) si citind ca AMC „asambleaza si vinde” masini Aro. Reprezentantul companiei spune ca AMC are spre vanzare masini Aro second-hand, iar din stocul de automobile asamblate a mai ramas doar unul, un 244 cu motor Andoria la pretul de 479.000 coroane cehe (19.500 euro).
Cehia, Slovacia si Romania, „singurele” tari unde Aro inca are o imagine buna
In Cehia nu se vindeau volume uriase de Aro, insa cererea era demna de luat in seama. Intrebat ce fel de clienti erau interesati de Aro, Vejman a spus ca sunt doua categorii. „In primul rand e vorba de oameni care au nevoie de automobile 4X4 robuste in munca de zi cu zi, iar in al doilea rand e vorba de cei care s-au plictisit de Hummer, Land Rover si Jeep si vor ceva cu adevarat unic. Insa aveti dreptate, Aro e cunoscuta doar in tarile ex-comuniste si din ce am observat are o buna reputatie doar in Cehia, Slovacia si Romania”, spune Vejman care precizeaza ca firma sa a livrat masini in Slovacia, Germania si Ungaria, insa nu in Romania, astfel ca cele doua masini inregistrate in statisticile inmatricularilor de masini noi in octombrie 2010 nu sunt din Cehia.
Marca Aro ar putea renaste in Orientul Mijlociu, insa nimic nu este sigur
Compania ceha sustine ca ar vrea sa readuca pe piata brandul Aro, iar pentru asta discuta cu o companie din Orientul Mijlociu care e interesata sa inceapa productia „Nu suntem interesati de asa-zisul parc industrial din Campulung, insa purtam discutii cu un partener care vrea sa inceapa productia intr-o tara in curs de dezvoltare”, spune directorul de business al AMC care a precizat ca nu vrea sa faca public numele partenerului fiindca proiectul ar putea avea de suferit dar si fiindca nu vrea sa vina pe piata cu informatii care ar putea sa nu se concretizeze.
Daca s-ar ajunge la o intelegere privind readucerea marcii pe piata vor aparea doua noi lucruri care trebuie sa fie in ordine: omologarea pentru UE si dreptul de folosire a numelui.
„Partea cea mai valoroasa pentru proiectul Aro este ca avem omologarea pentru UE, iar documentul poate fi extins la variantele Euro 5 si Euro 6. Oricine va reincepe fabricatia masinilor Aro poate folosi omologarea noastra si va economisi astfel sute de mii de euro care altfel ar fi trebuit cheltuiti pentru obtinerea documentelor”, spune Vejman.
Cu dreptul de folosire a numelui lucrurile nu sunt atat de simple. „Avem dreptul pentru Republica Ceha, iar acolo putem vinde Aro fara probleme. In orice caz, marca Aro poate fi folosita oriunde pana cand cineva s-ar sesiza. Din ce stim nu exista insa niciun fel de activitate pe aceasta marca, astfel incat cineva sa o foloseasca in prezent undeva in lume”, mai spune reprezentantul AMC.
Aro – trecut cu succese dar si cu promisiuni neindeplinite
Aro a inceput productia in 1957, iar in perioada comunista trimitea la export peste 80% din automobile, iar masinile 4X4 au ajuns in peste 100 de tari. Aro a produs peste 350.000 de masini in istoria de jumatate de secol, iar falimentul marcii a fost regretat de multa lume, mai ales ca masinile au avut in general o reputatie buna. In anii 80′ Aro 10 a ajuns si in Marea Britanie unde s-a vandut sub numele… Dacia Duster. La mai bine de doua decenii numele Dacia Duster va reveni pe piata britanica, insa de data asta nu mai e vorba de un Aro, ci de un SUV modern.
Declinul uzinei s-a accentuat in 2003 cand statul roman a vandut 68% din actiunile Aro catre Cross Lander, firma condusa de John Perez. Compania se angaja sa aduca un nou vehicul de teren, sa faca investitii de cel putin 3 milioane euro si promitea ca masinile Aro vor ajunge si in SUA. Nimic nu s-a concretizat, iar noul proprietar a incalcat prevederile contractului de privatizare vanzand Fabrica de Scule si Matrite, una dintre activele importante. Cross Lander s-a duelat insa in instanta cu statul roman acuzand AVAS ca la randul ei nu a respectat unele obligatii, iar instantele au dat decizii favorabile lui Perez.
Activele Aro au fost cumparate in 2007 de compania Landmark Managment care a dezvoltat un parc industrial pe fostul sit de productie, parc unde in prezent produce un singur furnizor de componente auto, dar exista planuri sa mai vina si altii.
Falimentul Aro a adus dupa sine multe dispute legate de patrimoniul fostei uzine, iar imaginea creata in piata este ca uzina a fost in mod deliberat dusa la faliment, desi avea potential daca o prelua un investitor serios la momentul potrivit.