O nouă autostradă scoasă la licitație. Anunț în grabă de la Compania de Drumuri, după ce a durat mai bine de 7 ani să pregătească hârtiile
„Începe proiectarea pentru primii 60 de km de autostradă dintre Sibiu și Făgăraș”, au anunțat atât Compania de Drumuri, cât și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. În realitate nu începe încă nimic. Nici măcar licitația propriu-zisă. CNAIR se grăbește să anunțe procedura de achiziție, fără să dea toate detaliile necesare, deși proiectul autostrăzii Sibiu – Făgăraș a bătut pasul pe loc ani la rândul.
CNAIR, și ministrul Grindeanu, au anunțat vineri că „începe proiectarea pentru primii 60 de km de autostradă dintre Sibiu și Făgăraș”, însă de la ce au anunțat până la ce mai exact se va întâmpla e cale lungă.
Mai exact CNAIR a anunțat că a transmis la ANAP (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) documentația pentru licitație de proiectare și execuție a autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Dar a trimite la ANAP nu e același lucru cu a publica licitația în SEAP, adică procedura chiar să fie lansată și constructorii să poată consulta documentația și să pregătească oferta.
ANAP are termen de 10 zile să verifice documentația și, dacă găsește nereguli, să o trimită înapoi CNAIR-ului să o remedieze (s-a întâmplat de multe ori în trecut).
Mai departe, în graba de a anunța această nouă autostradă, nici CNAIR și nici ministrul Grindeanu nu au dat toate detaliile, spre exemplu nu au comunicat cât exact vor costa tronsoanele autostrăzii, care este valoarea estimativă pentru care vor fi scoase la licitație.
Licitația pentru proiectare ași execuția Autostrăzii Sibiu – Făgăraș
Ce a transmis CNAIR la ANAP: cele 4 documentații de atribuire pentru lansarea procedurilor de achiziție publică pentru Proiectare și Execuție Autostradă Sibiu – Făgăraș – 68,05km:
- Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu-Pitești) si Avrig-Marsa (DJ105G) – 14,25 km
- Tronsonul 2: Avrig-Marsa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1) – 19,92 km
- Tronsonul: 3 Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbata de Sus (DJ 105B) – 17,61 km
- Tronsonul 4: Sâmbata de Sus (DJ 105B) – Municipiul Fagaraș si Drum de legatură cu drumul național DN1 – 16,26 km aferentă corpului de autostradă și 5,65 km aferentă drumului de legatură.
„Perioada de proiectare si execuție a fiecărui contract va fi de 48 de luni din care, 12 luni perioadă de proiectare si 36 de luni perioadă de execuție a lucrărilor”, notează CNAIR fără să mai dea informații referitoare la sumele estimative la care vor fi scoase la licitație loturile autostrăzii.
Autostrada Sibiu – Făgăraș, cu SF-ul lansat de pe vremea lui Dan Șova, lăsat în aer ani la rândul
Graba cu care CNAIR și ministrul Grindeanu au ținut să comunice pe acest subiect vine în contrapunct cu parcursul acestui proiect în fazele de întocmire al documentațiilor: 7 ani au avut nevoie autoritățile să pună la punct SF-ul și dosarele de licitație.
În 2014, când Dan Șova trăgea frâiele infrastructurii rutiere, Compania de Autostrăzi scotea la licitație pe bandă rulantă contracte de studii de fezabilitate. Unul din acele contracte se referea la revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu – Brașov, un proiect care înainte de acel moment era gândit doar ca drum expres.
Inițial, licitația avea un termen complet nerealist: 4 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Ulterior datele contractuale au fost modificate, iar în aprilie 2015 era semnat contractul de circa 16,3 milioane de lei cu Consitrans, cu termen 17 luni.
Oficial lucrările la SF au început în mai 2015, dar s-au împotmolit în probleme birocratice, iar un an întreg a fost suspendat din lipsă de finanțare.
A urmat apoi o lungă dezbatere între CNAIR, Consitrans și Jaspers privind traseul autostrăzii, iar abia în 2019 au început primele foraje geotehnice pe traseu.
În 2021, ministrul de atunci Cătălin Drulă spunea că derularea acestui proiect este un exemplu de „așa NU”. „După mine, cauza principală a întârzierii acestei autostrăzi a fost lipsa de interes politic pentru acest proiect”, declara pe atunci Drulă pentru HotNews.ro, spunând că va încheia proiectul și va lansa licitația în august. Nu s-a mai întâmplat însă, iar în septembrie a părăsit ministerul.
SF-ul în sine a fost aprobat abia la finalul anului 2021, în decembrie. De atunci și până acum, momentul trimiterii documentației la ANAP au trecut alte 7 luni…. În total sunt 7 ani care au trecut de la demararea licitației pentru documentație și licitația de execuție.
HARTĂ INTERACTIVĂ – AUTOSTRADA SIBIU – FĂGĂRAȘ
–
VEZI ȘI: