O prabusire rapida a pietei masinilor diesel ar impiedica producatorii auto sa investeasca in vehicule cu emisii poluante zero, avertizeaza comisarul european pentru industrie
Interzicerea pe scara larga a masinilor diesel in Europa va impiedica constructorii auto sa investeasca in vehicule cu emisii poluante zero, spune Elzbieta Bienkowska, comisarul european pentru industrie, intr-o scrisoare obtinuta de Reuters. Comisarul se refera mai ales la planurile de interzicere a masinilor diesel in marile orase si spune ca nu ar fi in interesul nimanui o prabusire rapida a pietei masinilor diesel.
„Chiar daca sunt convinsa ca trebuie sa ne indreptam rapid spre o Europa cu vehicule cu zero emisii poluante, autoritatile si industria nu au niciun interes sa vada prabusirea pietei masinilor diesel ca urmare a diverselor interdictii pe plan local”, spune comisarul.
Industria ar fi lipsita de fondurile de a dezvolta vehicule fara emisii poluante daca piata masinilor diesel se va prabusi, mai spune comisarul european.
Cei trei mari producatori germani premium au investit mult in masinile diesel in ultimii 20 de ani, dat fiind ca emisiile de CO2 erau mai reduse decat la masinile pe benzina, iar consumul de carburant este mai mic. Problema cea mare este insa legata de emisiile mari de oxizi de azot ale acestor masini, aceste substante fiind raspunzatoare pentru bolile respiratorii.
Masinile diesel s-au dovedit a fi foarte populare in randul clientilor, mai ales ca si taxele pentru aceste masini erau mai mici. Insa de cand a izbucnit scandalul Volkswagen, autoritatile au pornit ofensiva impotriva masinilor diesel, fiind anuntate numeroase planuri pentru a le interzice treptat in marile orase.
Comisarul pentru Industrie spune ca masinile cu emisii mari de oxizi de azot trebuie scoase din circulatie si a lasat de inteles ca ar fi o idee buna sa existe o agentie a UE care sa faca testele de emisii, din moment ce autoritatile nationale nu au fost in stare sa depisteze numeroasele pacaliri ale testelor.
Sunt insa experti care spun ca scrisoarea comisarului european arata ca a cedat lobby-ului agresiv al industriei auto care a sustinut intens in ultimii ani ca punerea la zid a vehiculelor diesel si interzicerea lor va duce la concedieri masive, nu va ajuta la scaderea nivelului de poluare si nici nu va fi de vreun folos posesorilor de masini.