Obama – favoritul presei americane, care il plaseaza in lumina nefavorabila pe McCain
New York Times este una dintre ultimele publicatii americane care si-au exprimat sprijinul pentru Barack Obama in alegerile prezidentiale din SUA, publicatii al caror numar a crescut vertiginos in ultima saptamana. Daca pana la 17 octombrie circa 20 de ziare si reviste anuntasera ca il sprijina pe candidatul democrat, in ultimele sapte zile numarul a crescut la aproximativ 120. Intre timp, numarul ziarelor care il sprijina pe candidatul republican, John McCain a saltat de la numai trei la peste 30.
Editorialele ziarelor americane, ce proclama „Barack Obama pentru Presedinte” sau „Il sustinem pe John McCain”, s-au inmultit intr-o saptamana in care institutul de cercetarea Pew din Statele Unite a publicat un studiu asupra felului in care presa a reflectat campania electorala, dupa conventiile celor doua partide de la sfarsitul verii.
Potrivit studiului, felul cum mass-media din SUA au acoperit cursa prezidentiala nu l-a plasat, neaparat, pe Obama intr-o lumina favorabila, cat l-a portretizat pe John McCain intr-o lumina negativa.
Cum isi motiveaza, intre altele, New York Times sprijinul pentru Obama:
- „Dl. Obama a infruntat provocare dupa provocare, crescand in ipostaza de lider si punand carne pe promisiunile sale initiale de speranta si schimbare (..) Credem ca are dorinta si capacitatea sa realizeze consensul politic extins, esential in gasirea unor solutii pentru problemele natiunii. (…) Totodata, Senatorul de Arizona John McCain s-a retras tot mai departe spre marginea politicii americane, desfasurand o campanie bazata pe diviziuni partinitoare, razboi de clasa si chiar semne de rasism”.
Potrivit studiului Pew, tratamentul aplicat de presa lui Obama este mai degraba pozitiv decat negativ, dar nu intr-o masura relevanta, in timp ce tratamentul aplicat lui McCain este profund nefavorabil. In cele sase saptamani care au urmat conventiilor sustinute de republicani si democrati la finele verii, McCain a avut parte de doar un material de presa pozitiv pentru fiecare trei materiale negative in privinta sa.
Comparativ, materialele referitoare la Obama au fost in proportie de 36% pozitive, 35% neutre si 29% negative.