Ocolul pamantului in apartamentul de bloc
Ideea unei comunitati navigabile, parca inspirata din romanele de fictiune ale lui China Melville, incepe sa prinda tot mai mult contur odata cu anuntarea concomitenta a catorva proiecte de nave rezidentiale ce urmeaza sa fie lansate la apa incepand cu anul 2010.
Mari sau de-a dreptul uriase, condominiile rezidentiale plutitoare aflate acum in constructie pe diferite santiere navale in lume – Four Seasons Liner, Magellan Liner, Freedom Ship sau America World City – sunt de fapt niste mini-orase dotate cu absolut tot ce se gaseste intr-o localitate urbana moderna (unele au chiar si aeroport).
Promotorii unor astfel de nave iti spun din start ca acestea nu sunt vase de croaziera. Sunt propuse ca locuri pentru trai, munca, pensionare, odihna, vacante sau vizita. Dar, poate cel mai important aspect, sunt niste ansambluri rezidentiale care calatoresc.
Este vorba, in medie, de 250 de zile pe an, traseele fiind stabilite in functie de evenimentele mondiale (olimpiade, carnavaluri etc.) si de doleantele locatarilor.
Ansamblu la apa
Printre condominiile rezidentiale navale, Freedom Ship si America World City sunt doua proiecte uriase.
Gratie anvergurii si complexitatii, cele doua nave, de circa 250.000 tone fiecare, vor arata ca niste adevarate orase plutitoare. Din cauza marimii navelor, multi analisti spun despre aceste proiecte ca sunt noile regate Utopia ale vremurilor moderne.
Daca s-ar finaliza vreodata, nava-oras America World City va contine trei hoteluri, 30 de baruri, cafenele si bistro, centru medical, World Class Spa, 3.000 mp de spatii comerciale, 10.000 mp de spatii pentru conferinte si expozitii, Universitate, teatru cu 2.000 de locuri, casino, librarie, Planetarium, spatii pentru sporturi etc.
Totusi, diferenta majora intre America World City si Freedom Ship este ca cel de-al doilea este un condominiu, in timp ce primul, desi va fi un oras plutitor, va fi un oras al turismului. Batalia rezidentiala se da acum intre cei trei mari ofertanti de locuinte navale: Freedom Ship, Four Seasons Liner si Magellan Liner.
Freedom Ship va fi o nava mare. Va masura o latime de 750 picioare (228,6 metri), inaltime de 350 picioare (106,6 metri) si lungime de 4.500 picioare (1,371 km), de peste patru ori mai lung ca nava Queen Mary, celebrul liner de croaziera, acum hotel plutitor acostat in apele de langa Long Beach, California.
Conceptul de design include 18.000 de locuinte cu preturi de vanzare intre 180.000 si 2,5 milioane de dolari, inclusiv cateva apartamente premium suites care pleaca de la un pret de 44 milioane dolari; 10.000 camere de hotel; 3.000 unitati comerciale si 2.400 locuinte de vacanta in sistem time-share.
Toate conectate la cele mai moderne facilitati pentru un trai luxos, cel mai mare shopping mall tip duty-free din lume si zeci de mii de spatii expozitionale. In afara de asta, nava va asigura transportul locatarilor si vizitatorilor la fiecare 15 minute cu feribotul, 24 de ore din 24, asigurand astfel accesul locuitorilor de pe Freedom catre cel putin trei orase din vecinatate.
Totodata, feribotul va permite unui numar de cel putin 30.000 de localnici riverani sa-si petreaca ziua pe nava. In afara de feribot, accesul pe nava se va putea face si cu avionul, pe acoperisul ei fiind amenajat un aerodrom pentru avioane comerciale de mici dimensiuni (cel mult 40 de pasageri).
Un articol de Oleg Cojocaru