Orange: Introducerea internetului de banda larga ca serviciu de baza garantat in Romania ar fi prematura
Introducerea accesului la internet de banda larga in sfera serviciului universal, adica printre serviciile de baza la care au dreptul toti romanii, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografica si la tarife accesibile, ar fi prematura, a declarat pentru HotNews.ro Dorin Odiatiu, director de marketing al Orange Romania. Raspunsul Orange vine dupa ce vineri autoritatea de reglementare in comunicatii a lansat o consultare publica in care intreaba utilizatorii si industria daca ar fi necesara o astfel de masura pentru stimularea dezvoltarii internetului broadband in zonele rurale din tara.
„Opinia noastra este ca, deocamdata, mai sunt multi pasi de facut pentru asigurarea serviciului universal chiar si in ce priveste accesul de baza la internet. Catre aceasta directie ar trebui canalizate eforturile industriei in momentul de fata. Serviciile de broadband ar reprezenta o etapa ulterioara. Ca atare, consideram prematura introducerea accesului la internetul de banda larga in sfera serviciului universal”, a declarat pentru HotNews.ro Dorin Odiatiu, director de marketing in cadrul Orange Romania.
- Intrebarile adresate de autoritatea de reglementare (ANCOM), privind accesul la internet broadband
„Credeti ca dezvoltarea accesului la internet in banda larga, in special in zonele rurale, ar putea fi stimulata prin considerarea acestuia ca „acces functional la internet” si, implicit, prin includerea acestuia in sfera serviciului universal sau ar trebui utilizate, in mod exclusiv, alte metode de stimulare a cererii si/sau a ofertei (de ex. ajutoare de stat, atragerea fondurilor comunitare destinate pentru dezvoltare regionala sau pentru agricultura, subventionarea cumpararii de computere personale, de abonamente la servicii de acces la internet in banda larga etc.)? Care considerati ca ar fi metodele adecvate pentru stimularea cresterii gradului de penetrare a accesului la internet in banda larga in Romania?”, intreaba autoritatea de reglementare in comunicatii.
Serviciul universal (SU) este definit ca fiind dreptul tuturor utilizatorilor finali de pe teritoriul Romaniei de a beneficia de anumite servicii de baza, la un anumit nivel de calitate, indiferent de localizarea geografica si la tarife accesibile. Daca ar fi inclus in aceasta sfera, internetul de banda larga ar deveni un serviciu de baza garantat in tara, iar unul sau mai multi operatori ar putea fi desemnati pentru a oferi aceste servicii.
Serviciile incluse in sfera serviciului universal cuprind furnizarea accesului la reteaua publica de telefonie, la punct fix, alaturi de serviciul de informatii privind abonatii si punerea la dispozitie a registrelor abonatilor si accesul la telefoanele publice cu plata.
- Si Romtelecom se opune unei astfel de initiative. O solutie: Internet in banda larga prin fonduri UE
Romtelecom si-a exprimat opozitia fata de aceasta ipoteza inca de vineri.
„In ceea ce priveste ipoteza de includere a serviciilor de acces la internet in banda larga in sfera serviciului universal, Romtelecom isi reafirma pozitia ca o astfel de discutie nu este necesara in anul 2010. Pe langa faptul ca in Romania nu sunt intrunite conditiile de baza necesare pentru includerea serviciilor de acces la internet in banda larga in sfera serviciului universal (si in special conditia privind gradul de penetrare al acestor servicii), operatorii majori din Romania si-au exprimat deja public opozitia cu privire la o astfel de initiativa”, a declarat pentru HotNews.ro Razvan Ionescu, director divizia reglementari Romtelecom.
In schimb, Razvan Ionescu a mai precizat ca drept „alternativa a reducerii decalajului dintre zonele urbane si cele rurale, Romtelecom isi reafirma interesul pentru initiativa MCSI de a oferi accesul la internet in banda larga in asa numitele „zone albe” folosind fonduri europene”.
- Telecentrele, o solutie de implementare a serviciului universal la care s-a renuntat
In implementarea acestor servicii de baza, autoritatile romane au apelat in perioada 2004-2008 la telecentre, spatii publice amplasate in zone fara acces sau cu acces redus la comunicatii dotate cu cel putin doua aparate telefonice, doua PC-uri conectate la internet si un fax. In perioada mentionata, s-au desfasurat 7 licitatii pentru instalarea de telecentre in 633 de localitati din mediul rural fara acces sau cu acces redus la retelele publice de telefonie, 7 operatori fiind desemnati furnizori de serviciu universal, avand obligatia de a oferi locuitorilor servicii de telefonie, fax si acces la internet.
Renuntarea la instalarea de telecentre a fost anuntata de ministerul Comunicatiilor in iunie anul trecut cand institutia a anuntat finalizarea unei noi strategii de implementare a serviciului universal.
Comisia Europeana a lansat la inceputul acestei luni o consultare similara la nivel comunitar pentru a constata daca actualele norme privind serviciul universal, care garanteaza accesul cetatenilor europeni la retelele de telefonie publica si la servicii precum accesul de baza la internet, ar trebui sa fie extinse si la garantarea accesului la internet de banda larga. Consultarea lansata de Comisia Europeana se va desfasura pana la data de 7 mai 2010, in timp ce pentru aceasta lansata vineri, autoritatea locala asteapta raspunsuri pana pe 19 aprilie 2010.