Sari direct la conținut

(P) Nordeus – de la o idee la cel mai popular joc sportiv din lume

Intr-o zi de decembrie, trei tineri programatori sarbi renuntau la slujbele lor bine platite de la Microsoft si se intorceau la Belgrad pentru a-si deschide firma proprie. Inceputul a fost entuziast si greu, desi planul era facut de multa vreme si gandit cu atentie. Insa cati ar fi procedat la fel? Cati din cei de acasa nu ii priveau ca pe niste aventurieri si mai putin ca pe niste viitori oameni de afaceri?

In 2009, Branko Milutinović, Ivan Stojisavljević si Milan Jovović, la acea vreme cu varste cuprinse intre 24 si 26 de ani, paraseau Copenhaga si se intorceau in Serbia pentru a porni propria afacere. Toti cei apropiati se bucurau de intoarcerea lor acasa, insa priveau cu ingrijorare viitorul lor si se intrebau daca acestia facusera alegerea potrivita.

E binecunoscut ca in Scandinavia viata e de o calitate ridicata, si faptul ca o slujba la Microsoft iti ofera multe, atat din punct de vedere al dezvoltarii profesionale precum si al nivelului de trai. Asadar, cred ca e o reactie normala sa fii surprins si ingrijorat daca cineva lasa toate astea in urma si se intoarce in Serbia pentru a-si cheltui toate economiile si a se angaja la munca 24/7 pentru un an sau doi. Totusi, cred ca ne-am bucurat de suportul majoritatii celor din jur si a insemnat mult pentru noi faptul ca oamenii chiar au avut incredere ca vom reusi.”, spune Branko acum.

Timp de un an de zile au lucrat incontinuu, dezvoltand o platforma pentru jocuri sociale. Studiasera din timp domeniul, stiau ce au de facut, insa volumul de munca era foarte mare. Din fericire stransesera destui bani din perioada in care lucrasera la Microsoft si nu mai era nevoie sa lucreze si la alte proiecte.

Jocul ce urma sa fie dezvoltat se numea Top Eleven, ce permitea utilizatorului sa fie managerul unei echipe de fotbal. Top Eleven urma sa fie integrat pe Facebook si sa fie oferit gratuit utilizatorilor platformei, insa cei care doreau sa aiba jucatori mai buni si echipe mai puternice trebuiau sa cumpere credite in joc. Principalul atu al platformei Nordeus in fata competitorilor era faptul ca aceasta oferea o experienta bogata si sincrona de joc multi-player catre milioane de utilizatori implicati in joc simultan, facand astfel jocul inerent social.

Dupa un an de munca si la doar o saptamana inainte de lansarea Top Eleven, o veste a cazut ca o bomba in biroul modest al celor de la Nordeus: gigantul american Electronic Arts, cea mai mare companie producatoare de jocuri din lume, lansa varianta pentru Facebook a jocului Fifa, cu un concept aproape identic ca cel al Top Eleven.

Am fost depasiti la lansare cu doar o zi, ceea ce a fost bineinteles destul de socant, insa ne-am revenit repede din buimaceala. Eram atat de focusati, pasionati si preocupati de definitivarea primei versiuni a Top Eleven astfel incat stirea aceasta nu era in topul prioritatilor noastre. Tot ce ne doream era sa producem cel mai bun joc posibil pentru a atrage utilizatorii de rand.

Si cu forte proaspete, au luat-o de la capat. Fara bani pentru reclama, au ales sa munceasca in plus si sa imbunatateasca fiecare element al jocului, astfel incat cei ce il jucau sa-si convinga mai usor prietenii sa li se alature, iar mecanica jocului sa ii tina pe jucatori o perioada de timp cat mai lunga.

Zilele trec, Top Eleven merge din ce in ce mai bine. Echipa Nordeus se mareste, numarul de jucatori creste constant, incasarile la fel. Intr-o zi se produce imposibilul: Nordeus depaseste la toate capitolele concurentul FIFA, cu 2,87 milioane de jucatori pe luna. Din acel moment si pana astazi, Top Eleven este cel mai popular joc social sportiv din lume. La inceputul lunii august a acestui an, Top Eleven inregistra peste 800.000 de jucatori pe zi.

L-am intrebat pe Branko despre sentimentul pe care l-au avut in ziua in care au depasit Fifa. “Daca as spune ca a fost un sentiment grozav, ar fi o afirmatie modesta. A fost un sentiment incredibil, o mixtura de mandrie si emotie, o confirmare ca am luat deciziile corecte ca si antreprenori in cei doi ani trecuti.”

Au avut cei trei fondatori si sansa ? Foarte posibil. Insa inainte de toate au avut de partea lor experienta profesionala anterioara, unitatea echipei, intelegerea excelenta a domeniului pe care il abordau si capacitatea de a-si calcula foarte bine riscurile. Iar rezultatele s-au vazut.

Nordeus a crescut foarte mult ca si companie, si o data cu oamenii noi pe care reusim sa-i angajam, din ce in ce mai multe idei sunt puse pe masa. Ca si companie, stim cum sa luam aceste idei si sa le combinam cu experienta pe care am acumulat-o in acesti ani si sa le punem in practica. Asadar, pregatim mai multe jocuri si genuri de aplicatii. Fiti cu ochii pe noi.” spune Branko Milutinovic.

Branko Milutinović, unul din fondatorii Nordeus, va fi prezent la editia de anul acesta a conferintei How to Web, care va avea loc pe 9 si 10 Noiembrie la Bucuresti. Branko a fost comparat cu Mark Zucherberg pentru capacitatea sa de a intelege spatiul social, de a atrage implicarea utilizatorilor si de a delecta milioanele de utilizatori online.

La How to Web, Branko va povesti despre riscurile pe care si le-au asumat in afacere si felul in care intelegerea fenomenului social i-a ajutat in construirea afacerii. Audienta va putea invata cum sa construiasca un joc de succes, ce metrici sa urmareasca in construirea lui si cum sa imbunatateasca si sa creasca audienta online prin combinarea comportamentului uman cu fenomenul numit “gamification”.

HotNews este partener media al conferintei How to Web 2011..

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro