Paradoxul de pe drumul expres Craiova – Pitești: Un lot mai lung, început de români în 2021, va fi gata mai repede decât ce construiesc italienii din 2019
Cel mai scurt tronson al Drumului Expres DEx12 Craiova – Pitești ar fi trebuit să fie gata anul acesta, însă șantierul nu e nici măcar aproape de finalizare. Constructorul italian Tirenna Scavi lucrează pe mare parte din șantier încă din 2019 și abia a trecut de jumătate stadiu fizic. În paralel, un alt tronson aproape dublu ca lungime a fost început în trombă în urmă cu un an de românii de la UMB și i-a prins din urmă. În ritmul actual, vor termina lucrările înainte…
Tronsonul 1 al Drumului Expres DEx12 Craiova-Pitești măsoară circa 17,7 km lungime, între Craiova și Balș. Aici lucrează încă din 2019 italienii de la Tirenna Scavi, iar pe hârtie tronsonul ar fi trebuit să fie inaugurat în acest an. În luna octombrie stadiul șantierului abia a depășit 55%.
În decembrie 2018 s-a semnat contractul ce prevedea 12 luni de proiectare și 24 de luni de execuție. Primele autorizații de construire au fost emise în mai și iulie 2019, pe porțiunea de 7 km dinspre Balș. În iulie 2020 a mai venit o autorizație de construire pentru 2 km de lângă Craiova, iar în februarie 2021 s-au autorizat și ultimii 8 km pentru secțiunea din mijloc.
Tirenna Scavi, mobilizare „la limita rezilierii” pe Drumul Expres Craiova – Pitești
Dincolo de această autorizare în trepte care ar fi putut pune probleme la început constructorului, slaba mobilizare a italienilor pe fondul unor probleme financiare a făcut ca șantierul să înainteze cu viteza melcului.
De altfel, pentru mobilizarea „la limita rezilierii”, după cum a caracterizat-o Asociația Pro Infrastructura, constructorul italian a mai primit recent un nou certificat intermediar negativ.
În ritmul actual, chiar și anul 2023 devine problematic pentru finalizare. Celălalt scenariu ar fi rezilierea contractului, inventarierea lucrărilor deja făcute și relicitarea restului de executat, un proces ce ar putea să se întindă pe măcar încă un an sau chiar mai bine de la momentul rezilierii.
Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 1 – Craiova – Robănești (Balș)
Lungime: 17,7 km
Constructor: Tirrena Scavi (Italia)
Cost: 358.179.480,69 LEI fără TVA
Contract semnat: decembrie 2018 (lucrări începute în 2019)
Termen de finalizare: Final de 2022
Stadiu (octombrie 2022): 55%
Tronsonul unde UMB a terminat proiectarea în șase luni și e deja la jumătatea lucrărilor
În paralel, pe Tronsonul 3 Valea Mare (Slatina) – Colonești lucrează din ianuarie 2021 românii de la UMB. Contractul pentru acel tronson de circa 31,7 km a fost semnat în septembrie 2020 și prevedea, la fel, 12 luni de proiectare și 24 de luni execuție.
UMB a primit Ordinul de Începere a Lucrărilor în ianuarie 2021 și a terminat proiectarea cu 6 luni mai devreme. Din 2021 lucrează în forță, nu doar pe Tronsonul 3, ci și pe următorul, Tronsonul 4 de la Colonești la Pitești/A1.
După ce anul acesta a reușit să termine înainte de termen și să dea în circulație cei 40 de kilometri pe Tronsonul 2 Balș-Slatina, UMB a ajuns în octombrie la 49% stadiu fizic pe Tronsonul 3.
Deși termenul contractual este pentru anul 2024, în ritmul actual UMB va putea finaliza lucrările în 2023.
Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 3 – Slatina (Valea Mare) – Colonești
Lungime: 31,75 km
Descriere: 2x(2×3,5) m / Acostamente 2×1,5 m / Banda mediana 3,00 m
Constructor: SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
Valoare: 670 mil lei (estimată la licitație: 999 mil lei)
Stadiu (octombrie 2022): 49%
Finalizare probabilă: final 2023 / început 2024
–
VEZI ȘI: