Sari direct la conținut

Parlamentul și Consiliul UE iau măsuri pentru a combate practicile de greenwashing

Filip & Company
Irina Oprea Salaru, Foto: Filip & Company
Irina Oprea Salaru, Foto: Filip & Company

În urma unei actiuni notabile, Parlamentul European și Consiliul au ajuns recent la un acord preliminar asupra unui set de noi reglementări menite să combată publicitatea înșelătoare și să ofere consumatorilor informații mai precise despre produse. Acest acord vizează consolidarea drepturilor consumatorilor și combaterea practicilor de marketing înșelătoare, inclusiv a practicilor de „greenwashing” și a inutilității planificate a produselor.

În centrul acestui acord se află angajamentul de a proteja consumatorii împotriva practicilor înșelătoare, dându-le posibilitatea de a face alegeri mai bine informate atunci când achiziționează bunuri. Pe piața actuală, în care consumatorii sunt inundați de informații și de opțiuni, asigurarea transparenței și a onestității în publicitate este crucială.

1. Ce este nou?

Acordul specifică o serie de practici care vor fi interzise în temeiul noilor reglementări:

a. afirmații generice privind mediul: operatorii care utilizează in reclame termeni precum „ecologic„, „natural„, „biodegradabil„, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco” vor trebui să furnizeze dovezi substanțiale privind performanța lor de mediu.

b. limite de durabilitate: produsele care prezintă aspecte care limitează durabilitatea trebuie să dezvăluie aceste informații și impactul lor asupra longevității produsului.

c. declarațiile privind compensarea emisiilor: declarațiile care sugerează că un produs are un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului datorită unor sisteme de compensare a emisiilor vor fi supuse unei analize amănunțite.

d. etichete de sustenabilitate: etichetele care indica sustenabilitate trebuie să fie susținute de sisteme de certificare recunoscute sau stabilite de autoritățile publice.

e. afirmații privind durabilitatea: afirmațiile privind durata de viață sau eficienta unui produs în condiții normale vor trebui să fie justificate.

f. încurajarea înlocuirii premature: vor fi interzise reclamele care încurajează consumatorii să înlocuiască consumabilele, cum ar fi cartușele de cerneală pentru imprimante, mai devreme decât este necesar.

g. actualizări de software: nu va fi permisă prezentarea eronată a actualizărilor de software ca fiind esențiale, când acestea doar îmbunătățesc caracteristicile de funcționalitate.

h. afirmații false privind posibilitatea de reparare: nu se va permite ca produsele să fie prezentate ca fiind reparabile atunci când nu sunt

2. Un avantaj pentru garanții

De remarcat la acest acord este accentul pus pe informațiile privind garanțiile. Mulți consumatori nu știu că toate produsele vândute în Uniunea Europeană sunt însoțite de o garanție de minimum doi ani. Ca răspuns, membrii Parlamentului European (MPE) au făcut presiuni cu succes pentru ca informațiile privind garanțiile să fie mai vizibile pentru consumatori. În plus, Comisia Europeană a fost însărcinată cu dezvoltarea unei noi etichete pentru producătorii care doresc să evidențieze calitatea produselor prin extinderea perioadei de garanție fără costuri suplimentare.

3. Concluzii

Angajamentul Parlamentului și al Consiliului UE de a aborda practicile publicitare înșelătoare reprezintă un pas important în direcția încurajării protecției consumatorilor din regiune. Aceste noi reglementări sunt menite să sporească transparența, să încurajeze publicitatea responsabilă și, în cele din urmă, să le permită consumatorilor să facă alegeri mai bine informate atunci când fac cumpărături.

Pentru a deveni aplicabil, acordul provizoriu trebuie să primească aprobarea finală atât din partea Parlamentului, cât și a Consiliului. Procesul de votare de către deputații europeni este anticipat să aibă loc în luna noiembrie. După punerea în aplicare a directivei, statele membre vor avea la dispoziție un termen de 24 de luni pentru a integra reglementările actualizate în legislațiile lor naționale.

Articol semnat de Irina Oprea Salaru (associate Filip & Company)

ARHIVĂ COMENTARII