Patronatele din industria alimentara cer impunerea unui cod de bune practici pentru hipermarketuri
Micii producatori sunt nemultumiti de practicile marilor lanturi de magazine, practici pe care le considera abuzive, discriminatorii si neconcurentiale. Producatorii din industria alimentara fac un apel la interventia statului in relatia cu hipermarketurile. Ei sustin ca marile magazine le impun sa includa in pretul produselor diverse taxe care ar duce la scumpirea exagerata a produselor si care, ulterior, ar intra in buzunarele hipermarketurilor, anunta Antena 3. Incalcarea intelegerii cu marile lanturi ar risca sa ii arunce afara de pe rafturile magazinelor pe producatori. Saptamana viitoare vor avea loc, la sediul Ministerului Agriculturii, negocieri intre producatori si reprezentantii hipermarketurilor.
Mai exact, patronatele si sindicatele din industria alimentara si din domeniul agriculturii doresc realizarea unui Cod de bune practici comerciale pentru supermarketuri, care sa impiedice „abuzurile” marilor magazine.
Motivul – practicile care, sustin producatorii, ar duce la scumpiri exagerate ale produselor alimentare, la eliminarea de pe piata a anumitor produse si la introducerea altora, din import.
Laptele, ouale, carnea de pui, salamul de porc sau vinul sunt doar citeva dintre produsele aparent ieftine de pe piata româneasca. Producatorii sustin, ca preturile cu care acestea ajung pe rafturile supermarketurilor si hipermarketrurilor sunt de câteva ori mai mari decât la producatori.
Producatorii se plang ca hipermarketurile le impun tot felul de conditii pentru a-i lasa sa-si vinda marfa. Una ar fi ca furnizorii sa nu vânda unor magazine de cartier mai ieftin decat pretul agreat de hypermarketuri. incalcarea intelegerii cu marile lanturi l-ar putea arunca pe producator de pe raft. Pentru a nu isi pierde locul pe piata, producatorii sunt nevoiti sa includa in pret taxe si comisioane care nu reflecta calitatea, dar care, spun ei, intra in buzunarele marilor magazine. Producatorii se plâng ca li se impun, prin contract, taxe care pot ajunge si la 40% din valoarea contractelor.
Unii producatori mai sustin ca, prin politica de forta in achizitii, hipermarketurile nu doar scumpesc artificial marfurile ci isi si priveaza cumparatorii de o parte dintre marfurile favorite, din cauza ca nu toti producatorii isi permit sa plateasca taxele cerute de marile magazine.