Sari direct la conținut

Pensionar: 2.000 de lei venituri la Casa de pensii, 2 milioane de euro la ANAF. Haosul din bazele de date ale statului

HotNews.ro
bani-lei-calculator, Foto: Dreamstime.com
bani-lei-calculator, Foto: Dreamstime.com

​Un român care are o pensie sub 2.000 de lei în evidențele Casei de pensii figurează în baza de date a ANAF cu venituri suplimentare anuale de 2 milioane de euro. Aceasta este doar una dintre „minunile” descoperite la interogarea bazelor de date ale statului pentru acordarea cardurilor de energie, a declarat vineri pentru HotNews.ro ministrul Marcel Boloș.

  • „Am descoperit adevărate ‘minuni’ la interogarea bazelor de date: un pensionar cu venituri sub 2.000 de lei în evidențele Casei de Pensii, și care ar fi fost în primă fază eligibil pentru ajutorul de 1.400 de lei, are la interogarea bazei de date a ANAF venituri anuale de 2 milioane de euro, peste pensia de 2.000 de lei.
  • Acolo ceva nu este în regulă. L-am exclus de la acordarea cardului de energie”, a declarat vineri pentru HotNews.ro Marcel Boloș, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Situații aberante în orașe: 19.000 de oameni locuiesc în același apartament în București / Peste 17.000 de cetățeni – în același apartament în Iași

Aceasta este însă doar una dintre situațiile aberante descoperite în bazele de date ale statului.

  • „O altă situație pe care am descoperit-o: un locuitor din Sectorul 3 din București este beneficiar de ajutor de încălzire, potrivit listei furnizate de Ministerul Muncii, dar când am interogat baza de date de la Evidența Populației, am descoperit că la aceeași adresă mai stau peste 19.000 de persoane. Ar fi fost o bătaie de joc să acordăm cardurile de energie fără o analiză”, a spus Marcel Boloș.

Date furnizate de ministrul Boloș către HotNews.ro arată că în Sectorul 3 din București au fost descoperite 3 situații în care în aceeași locuință stau: 11.883 de colocatari la o adresă, 13.503 colocatari la o altă adresă și 19.962 de colocatari într-o altă adresă.

Situații similare au fost descoperite și în Municipiul Iași, unde în 4 locuințe de la 4 adrese diferite figurează că ar fi colocatari sub același acoperiș între 10.000 și peste 17.000 de cetățeni.

Peste 1.000 de oameni la aceeași adresă la sate / În județul Iași sunt peste 44.000 de oameni la aceeași adresă, peste Teleorman

Ministrul Boloș a prezentat apoi situația localităților fără nomenclator stradal.

„Sunt sate întregi din România în care la aceeași adresă locuiesc peste 1.000 de persoane.”, a spus acesta.

Topul 10 județe cu zeci de mii de locuitori la aceeași adresă:

  • 1. Iași – 44.415 de locuitori
  • 2. Vaslui – 40.741 de locuitori
  • 3. Teleorman – 40.346 de locuitori
  • 4. Vrancea – 38.148 de locuitori
  • 5. Botoșani – 37.383 de locuitori
  • 6. Bacău – 36.027 de locuitori
  • 7. Buzău – 34.688 de locuitori
  • 8. Neamț – 34.672 de locuitori
  • 9. Vâlcea – 33.157 de locuitori
  • 10. Galați – 27.929 de locuitori

550.000 de cazuri cu aceeași adresă la sate, 313.000 colocatari în orașe. Ce măsuri a luat Guvernul

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a anunțat miercuri că Guvernul a adoptat o Ordonanță prin care se reglementează aceste situații descoperite la interogarea bazelor de date.

  • 1. Prima problemă și prima măsură de reglementare instituită este cea privitoare la beneficiarii care au domiciliu fără nomenclator stradal, la sate mai ales, în zona rurală, unde încă nu s-au elaborat nomenclatoarele stradale, aici este posibil ca beneficiarii noștri să figureze toți la aceeași adresă.
  • Sunt, din estimările noastre, peste 550.000 de astfel de situații. Dau ca exemplu județul Teleorman, unde 40.000 de beneficiari sunt la aceeași adresă.
  • Guvernul a aprobat ca printr-un sistem de declarații pe proprie răspundere și cu informațiile culese din teren prin Poșta Română să ajungem în posesia acestor informații cu beneficiarii noștri și cu clarificarea domiciliului și a situației locative raportate la locul de consum și în acest fel să facem verificările în privința plafonului de venit și respectiv calculul venitului mediu pe mebru de familie per loc de consum și in acest fel beneficiarii să-și intre în drepturi.
  • Mecanismul este relativ simplu. Se va derula începând de luni, 16 ianuarie, până pe data de 1 februarie – vor fi distribuite aceste declarații pe propria răspundere în acele situații pe care le avem în localitățile rurale unde toți beneficiarii figurează că locuiesc la aceeași adresă.”, a declarat Marcel Boloș.
  • 2. A două măsură și a doua situație pe care am reglementat-o este aceea în care beneficiarii noștri au colocatari care figurează la adresa de domiciliu, dar aceștia nu locuiesc efectiv la acea adresă și nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciu. În acest fel, beneficiarul este pus în situația de a fi exclus din lista de beneficiari.
  • Pentru aceasta, mecanismul aprobat de Guvern este cel în care beneficiarul în cauză, pe baza înștiințării pe care o transmitem pentru fiecare dintre beneficiarii excluși din listă, se va adresa Primăriei din raza de domiciliu de care aparține pentru a i se întocmi o anchetă socială, în care se va valida situația de la fața locului, respectiv câți locuiesc la adresa de domiciliu.

Boloș a spus că potrivit estimărilor sunt 313.000 de colocatari care influențează media de venit a potențialilor beneficiari.

  • „Deci în astfel de situații, când un beneficiar locuiește și are în evidență colocatari la adresa de domiciliu, pe baza înștiințării primite, poate rezolva această situație prin două modalități: fie își radiază colocatarii care figurează la adresa de domiciliu din evidențele care există la Direcțiile de Evidența Populației, sau, a doua variantă, se adresează Primăriei pentru a realiza ancheta socială.”, a declarat ministrul.

Ghidul cardurilor de energie: Ce trebuie să știi despre ajutorul de 1.400 de lei la plata facturilor

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a făcut vineri un ghid cu principalele informații legate de cardurile de energie.

În acest an, MIPE va furniza românilor vulnerabili, din fonduri europene, sprijin pentru plata facturilor la energie în valoare de 700 lei de 2 ori/ an. Cardurile pentru încasarea ajutoarelor vor fi emise și distribuite de Compania Națională Poșta Română, iar listele cu beneficiari vor fi întocmite de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale.

Cum se acordă ajutorul?

Ajutorul are forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti facturi de energie (total sau parțial). Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare, una în februarie, alta în septembrie 2023.

Servicii/produse care se pot plăti: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Cine poate beneficia de acest ajutor?

  • pensionari cu venitul sub 2.000 de lei, inclusiv
  • pensionari de invaliditate, cu venit sub 2.000 lei, inclusiv
  • persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu cu venitul sub 2.000 lei, inclusiv
  • familiile cu alocație de susținere
  • familie/persoană cu ajutor social

Cum se calculează venitul eligibil pentru a primi ajutorul

Sprijinul se acordă însă per loc de consum, și în urma calcului venitului eligibil care trebuie să fie sub 2.000 de lei. Astfel că, în gospodăriile cu mai mulți locuitori, se adună veniturile tuturor colocatarilor și se împarte la numărul acestora, iar suma rezultată trebuie să fie mai mică de 2.000 de lei, inclusiv.

  • Spre exemplu, dacă într-o locuință (loc de consum) stau doi soți pensionari eligibili, ambii cu venituri sub 2.000 de lei, inclusiv, DOAR UNUL dintre aceștia va primi ajutorul de 1.400 de lei, deoarece se face media aritmetică și rezultatul trebuie să fie sub 2.000 de lei.
  • Un alt exemplu este cazul în care într-o locuință alături de un beneficiar eligibil, care are un venit sub 2.000 de lei, inclusiv, mai sunt și alți colocatari, autoritățile verifică care sunt veniturile lunare ale fiecăruia dintre acești locatari. Apoi aceste venituri se adună și se împart la numărul celor care stau în acea locuință, iar suma rezultată trebuie să fie mai mică de 2.000 de lei. Doar atunci se acordă acest ajutor.

Potențialii beneficiari trebuie să știe că vor fi înștiințați dacă s‑au descoperit situații care îi fac neeligibili. În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center-ul creat de Poștă, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată.

Cum se stabilesc listele finale cu beneficiari?

Procedura de stabilire a listelor cuprinde următoarele etape:

  • I. Se stabilește lista potențialilor beneficiari care se încadrează în categoriile stabilite în ordonanță.
  • II. Se verifică veniturile acestora.
  • III. Pentru fiecare punct de consum, se verifică numărul de locuitori.
  • IV. Se verifică media venitului pentru fiecare loc de consum, pentru a vedea dacă se depășește pragul de 2.000 de lei.

Care sunt condițiile de acordare?

  • Cardul se aduce de către Poșta Română, la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire.
  • Persoanele care se încadrează în mai multe categorii vor beneficia de sprijin o singură dată.
  • Dacă la un loc de consum domiciliază mai mulți beneficiari, sprijinul se acordă o singură dată per loc de consum. Pe card vor fi scrise numele tuturor beneficiarilor care au aceeași adresă de domiciliu.
  • Factura poate să fie pe alt nume decât cel al beneficiarului care locuiește la adresă. Adresa locului de consum trebuie să coincidă cu domiciliul beneficiarului (sau domiciliul declarat al acestuia).
  • Sumele rămase neutilizate la expirarea cardului se anulează.

Când ajung cardurile la beneficiari?

  • În periada 1–28 februarie 2023 beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie. Se vor putea efectua plăți începând cu 1 martie.
  • Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie.
  • În perioada 1–30 septembrie, cei care vin între timp eligibili vor primi cardul pentru a putea utiliza tranșa a II‑a.

Când expiră ajutorul?

  • 1 ianuarie 2024: toate cardurile își încetează valabilitatea, indiferent de sumele rămase neutilizate. Cardurile alocate ambelor tranșe se pot folosi până la 31 decembrie 2023 inclusiv. Sprijinul nu poate fi utilizat în afara termenului de valabilitate prevăzut.

Care sunt acte necesare pentru plată?

  • – Cardul de energie (primit prin Poșta Română)
  • – Actul de identitate al beneficiarului (sau document de împuternicire și actul de identitate al împuternicitului)
  • – Factura (curentă sau restantă) ori alt document justificativ (înștiințare de plată din partea furnizorului SAU certificat de validare a datoriei din partea asociației de proprietari/locatari, în cazul plății încălzirii în sistem centralizat de termoficare)

Dacă beneficiarul are alt domiciliu decât cel scris pe cardul de energie: contractul de furnizare a energiei la domiciliul declarat + declarație pe proprie răspundere a beneficiarului, că utilizează ajutorul pentru domiciliul la care locuiește.

Ce este certificatul de validare a datoriei?

Este un document emis de asociația de proprietari/locatari, pentru a certifica datoria curentă sau restantă a beneficiarului de sprijin față de asociația de proprietari/locatari, rezultată din furnizarea de energie termică în sistem centralizat.

Asociațiile de proprietari/locatari vor încheia protocoale de colaborare cu Poșta Română pentru a comunica conturile bancare și orice alte date necesare pentru virarea sumelor aferente mandatelor poștale emise prin utilizarea cardurilor de energie.

Beneficiarii de carduri care sunt racordați la alimentarea cu energie termică în regim centralizat, trebuie să solicite eliberarea acestui card de către Asociația de proprietari unde este înscris.

După ce îl primesc, pentru a achita factura la energie termică, trebuie să îl prezinte poștașului/oficiantului poștal împreună cu cartea de identitate și cardul de energie.

Certificatele de validare a datoriilor se emit în două exemplare, din care un exemplar se păstrează la asociația de proprietari/locatari emitentă, iar cel de-al doilea exemplar se păstrează la Poșta Română.

Cum se efectuează plata?

  • 1. La orice subunitate a Poștei Române SAU la poștașul care a sosit la domiciliul beneficiarului.
  • 2. Se completează plata prin mandat poștal, către contul furnizorului de energie (ori al asociației de proprietari/locatari).
  • 3. Se primește dovada plății, pe care este scrisă suma rămasă după efectuarea plății, valoarea plății/plăților efectuate și furnizorul/furnizorii către care s‑a efectuat plata.

Pot retrage numerar de pe carduri?

  • Nu există această posibilitate. Scopul exclusiv pentru care pot fi acordate cardurile este pentru achitarea facturilor la energie.
  • Cardul nu poate fi vândut ori donat. Orice încercare de vânzare anulează cardul și atrage o amendă contravențională între 42.000–60.000 lei.
  • Plata altor produse/servicii decât cele pentru care este destinat cardul se pedepsește cu amendă contravențională între 4.500–6.000 lei.

Ce este declarația pe proprie răspundere și în ce situație se utilizează?

Este un document ce trebuie completat de potențialul beneficiar în situația în care nu se poate stabili câți oameni stau la același punct de consum.

Sunt situații în care beneficiarii nu au nomenclatorul stradal trecut în cartea de identitate (figurează mai mulți la aceeași adresă). În această situație, ei trebuie să completeze o declarație pe propria răspundere prin care spun câți locuiesc efectiv la punctul de consum.

Poșta distribuie declarațiile pentru toate acesti situații identificate la momentul întocmirii listelor cu beneficiari și să le preia în maxim 3 zile, pentru ca apoi să se recalculeze media veniturilor și să se actualizeze listele.

Ce este ancheta socială și în ce situație este necesară?

Pot fi situații în care la un loc de consum sunt luate în calcul veniturile unei persoane care nu mai locuiește acolo (dar figurează așa în acte) şi nici nu se poate face radierea acestor colocatari de la adresa de domiciliu.

În acest caz, potențialul beneficiar poate să solicite o anchetă socială la primărie, care să stabilească numărul și persoanele care locuiesc în fapt la locul de consum. Rezultatul se transmite la Poștă, iar ulterior se actualizează lista.

Textul OUG nr. 166/2022 privind acordarea voucherelor sociale este disponibil aici: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/262296.

_________

(Foto: Dreamstime.com)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro