Peste 80 de reclamații și doar o amendă de 5.000 de lei în ultimul an, la modificarea unilaterală a contractelor de telefonie, internet și televiziune
Poţi renunţa la contractul de telefonie, internet sau televiziune dacă furnizorul majorează tarifele, a anunțat săptămâna trecută arbitrul telecom (ANCOM), după creșterile de prețuri anunțate de DIGI și Telekom. Operatorii au dreptul de a modifica unilateral contractele, dar trebuie să-și anunțe abonații și să le acorde cel puțin 30 de zile pentru a denunța contractul, dacă nu sunt de acord cu modificările aduse, în caz contrar riscând sancțiuni.
Doi mari operatori, DIGI/RCS&RDS și Telekom (fostele Romtelecom și Cosmote) au anunțat de la începutul acestui an majorarea prețurilor la abonamentele de televiziune, internet și telefonie, invocând ‘creșterea costurilor asociate furnizării serviciilor de comunicații’. Ambele companii au milioane de abonați la serviciile lor.
Pe 7 martie, a doua zi după majorările de prețuri anunțate de Telekom, Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a postat pe Facebook un anunț către utilizatorii de servicii de comunicații:
„Poţi renunţa la contractul de telefonie, internet sau televiziune dacă furnizorul majorează tarifele. Operatorul este obligat să te anunţe cu cel puțin 30 de zile înainte prin SMS, email, contul tău de client, fax sau scrisoare. În acest interval, dacă nu eşti de acord cu modificările, poți denunţa contractul, fără a plăti despăgubiri.”
Autoritatea trimite apoi către o pagină de pe site-ul propriu în care arată drepturile și obligațiile pe care le au utilizatorii la semnarea contractelor de comunicații, precizând că:
„Dacă furnizorul a modificat contractul fără să te notifice sau nu te-a informat despre posibilitatea de a denunţa contractul fără penalităţi, ANCOM poate lua măsuri.”
Ce reclamații au fost în ultimul an și ce sancțiuni a impus ANCOM?
La solicitarea HotNews.ro, autoritatea a transmis situația reclamațiilor cu privire la modificarea unilaterală a contractelor și a sancțiunilor pe care le-a decis, în urma analizării acestor reclamații.
„De la începutul anului 2018 până în prezent ANCOM a primit 83 de reclamaţii în care utilizatorii au semnalat modificarea unilaterală a contractului de către furnizorii de servicii de comunicații electronice.
Reclamaţiile primite vizau operatorii Vodafone Romania, Orange Romania, Telekom (fix şi mobil), UPC şi Digital Cable Systems S.A. În urma reclamaţiilor, Digital Cable Systems S.A. a fost sancționat cu amendă în valoare de 5.000 lei pentru faptul că notificarea cu privire la modificarea contractului privind furnizarea serviciilor de acces la internet și retransmisia serviciilor de programe audiovizuale nu s-a realizat cu respectarea legislației în vigoare, respectiv au fost încălcate dispozițiile art. 51 alin. (7) din OUG 111/2011. Pentru celelalte situaţii nu au fost constatate încălcări ale legislaţiei în vigoare.„, au precizat pentru HotNews.ro oficialii ANCOM.
Articolul 51 alin. (7) din OUG 111/2011 în baza căruia a fost aplicată amenda prevede următoarele:
„În toate cazurile în care contractul încheiat prevede pentru furnizor posibilitatea modificării unilaterale, acesta este obligat să notifice în avans abonatului cu privire la intenția sa și la modificările pe care urmează să le efectueze. Începând cu momentul primirii notificării, abonatul trebuie să beneficieze de un termen de cel puțin 30 de zile pentru exercitarea cu bunăcredință a dreptului de denunțare unilaterală a contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările impuse de furnizor, fără plata niciunor penalități sau despăgubiri.„
Digital Cable Systems, operator de cablu care opereaza sub brandul AKTA, furnizează servicii de televiziune prin cablu, internet, telefonie fixă și mobila clienților rezidențiali și de business în peste 3000 de localități din 35 de județe, conform datelor de pe site-ul propriu.
Contactați de HotNews.ro, oficialii Digital Cable Systems (care operează și sub brandul AKTA) nu au dorit să comenteze.
- Ce alte sancțiuni sau măsuri mai pot fi aplicate operatorilor telecom dacă nu respectă legea când aduc schimbări contractelor
Autoritatea a prezentat de asemenea și ce alte măsuri și sancțiuni poate aplica, astfel:
„Încălcarea prevederilor legale cu privire la obligaţia furnizorilor de a transmite, în avans, o notificare către toţi utilizatorii în cazul modificării unilaterale a contractelor constituie contravenţie şi poate fi sancţionată de ANCOM cu amendă de la 5.000 lei la 60.000 lei, iar, în cazul unor încălcări repetate, cu amendă în cuantum de până la 100.000 lei. În cazul furnizorilor cu cifră de afaceri mai mare de 3.000.000 lei, amenda poate ajunge până la 5% din cifra de afaceri, iar, în cazul unor încălcări repetate, sancțiunea poate urca până la 10% din cifra de afaceri. În vederea individualizării sancţiunii, ANCOM ia în considerare gradul de pericol social concret al faptei, perioada de timp în care obligaţia legală a fost încălcată, precum şi, dacă este cazul, consecinţele încălcării asupra concurenţei.
În funcţie de aspectele reclamate, ANCOM poate impune furnizorilor şi măsuri punctualepentru a asigura încetarea încălcării și remedierea situației produse. O astfel de măsură ar putea consta în obligarea furnizorului de a transmite abonaților notificarea, astfel încât aceștia să fie informați cu privire la modificările pe care furnizorul intenționează să le opereze în cuprinsul contractului și, totodată, să poată beneficia de un termen de cel puțin 30 de zile pentru exercitarea cu bună-credință a dreptului de denunţare unilaterală a contractului în cazul în care nu sunt de acord cu modificările propuse, fără plata niciunor penalități sau despăgubiri.„
Pentru detalii legate de recentele majorări de tarife din telecom citește: