Sari direct la conținut

Piața mașinilor electrice din România este într-un fel de mini-colaps, spune șeful Dacia. În 2025 multe vor depinde de subvenția din Rabla Plus

HotNews.ro
Dacia Spring facelift, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Dacia Spring facelift, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Anul trecut a fost unul greu pentru toate mărcile care vând mașini electrice în România, piața scăzând cu aproape 40%. Putem vorbi despre un „soi de mini-colaps”, spune Mihai Bordeanu, director la Dacia în România. În 2025 va fi esențial programul Rabla Plus și mai ales subvenția. „Cu 5.000 de euro nu a mers, asta este foarte clar”, spune oficialul companiei.

„Piața mașinilor electrice din România este într-un soi de mini-colaps, vorbim despre o scădere de 40%, Dacia Spring a avut mai puține înmatriculări anul trecut, față de 2023, însă rămâne lider de piață, iar partea importantă este că Spring facelift a avut în ultimul trimestru cu 40% mai multe comenzi decât în ultimul trimestru din 2023. Oamenii au avut ocazia să vadă și să testeze mașina mai spre final de an.”, spune Mihai Bordeanu, managing director, Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head România.

„Am făcut un pas în față în 2022 și 2023 la electrificare, iar în 2024 am făcut doi pași în spate”, a mai spus Bordeanu, într-o discuție cu presa, referindu-se la piața totală a mașinilor electrice. El a adăugat că programul Rabla trebuie gândit și ținându-se cont de numărul tot mai mare de mașini vechi care intră pe piață și de faptul că se casează mai puține mașini vechi decât intră în țară în fiecare an.

Dacă în 2023 au fost înmatriculate 15.000 de mașini electrice noi, anul trecut s-a ajuns la sub 10.000.

Scăderea pe toată piața electricelor a venit în România mai ales din cauză că subvenția Rabla Plus s-a înjumătățit, de la 10.000, la 5.100 de euro, iar pentru Rabla 2025 nu s-a decis cât va fi subvenția, însă reprezentanții industriei auto au spus în toamna lui 2024 că ar fi necesar ca ea să crească, undeva spre 7.500 euro.

„Discuțiile pe tema Rabla Plus sunt în toi, nu există un document final, însă toate vocile par să spună un singur lucru; cu 5.000 de euro nu a mers, iar asta este clar. În acest moment nimeni nu poate să spună că va fi mai mult cu 500, cu 1.000 au cu 2.000 de euro, nu am cum să vă spun”, a adăugat Bordeanu, care spune că este foarte important ca un anunț să vină cât mai curând, deoarece clienții vor să știe ce se întâmplă și cât mai au de așteptat. „Nimeni nu ar vrea să cumpere mașina la preț întreg, când se știe că există un program”, spune oficialul Dacia.

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat acum câteva zile că există posibilitatea creşterii valorii ecotichetului la mașinile full-electrice în cadrul programului Rabla şi a precizat că nu poate spune acum dacă acest ecotichet va fi de 6.000 sau de 7.000 de euro. El a adăugat că această decizie va fi luată dacă există suport politic în Guvern şi în urma unei analize făcute împreună cu ministrul Finanţelor şi cu primul-ministru. Fechet a mai lăsat de înțeles și că se va încerca ne-includerea în Rabla Clasic 2025 a mașinilor diesel.

Mașinile electrice încă sunt foarte scumpe pentru cei mai mulți clienți români, așa că vânzările depind enorm de existența acestui program Rabla Plus. Unele țări europene au renunțat la subvențiile pentru electrice, alte state le-au micșorat, însă consensul este că această piață trebuie ajutată.

Dacia a lansat Spring restilizată în primăvara lui 2024. În România, conform datelor APIA, s-au vândut anul trecut aproape 3.300 mașini Dacia Spring. Al doilea cel mai bine vândut model full electric a fost de la Tesla (Model 3, cu peste 1.600 de exemplare).

INTERVIURILE HotNews.ro