Planurile Ringier Romania in 2008: investitii in digital, distributie, activitati tipografice si stabilizarea propriilor publicatii
Grupul de presa Ringier, care si-a pastrat in 2007 cea mai mare felie din piata presei scrise din Romania in pofida pierderilor de tiraj la mai multe publicatii din portofoliu, si-a stabilit drept strategie pe 2008 sa-si dezvolte activitatile tipografice si de distributie, sa-si revitalizeze titlurile si sa sa investeasca mai mult in zona online. Conducerea grupului elvetian a prezentat, miercuri, la Bucuresti rezultatele financiare pe anul trecut, potrivit carora cifra de afaceri a Ringier Romania a crescut la 216,9 milioane RON, iar profitul net s-a ridicat la 33,8 milioane RON.
Reprezentantii grupului nu au precizat care au fost activitatile profitabile in zona de publishing, intr-un an in care cele mai importante evenimente au fost, pentru Ringier, investitia in Kanal D, alaturi de trustul turc Dogan, precum si vanzarea cotidianului
ProSport si a ghidurilor TV.
Cresterea profitului de la 28,9 milioane RON la 33,8 milioane RON in intervalul 2006-2007 se datoreaza partial, potrivit Ringier, „consolidarii in rezultatele financiare a vanzarii ghidurilor TV, ceea ce a echilibrat investitiile, inclusiv investitiile in cresterea salariului mediu al angajatilor”.
Cele mai mari pierderi de tiraj, dar tot pe primul loc
Ringier Romania continua sa isi revendice, pentru anul 2007, cea mai mare felie din piata presei scrise, din punct de vedere al tirajelor, in fata unei concurente cu o prezenta mult mai puternica in audiovizual, sector in care grupul elvetian abia a intrat anul trecut, prin Kanal D. Astfel, potrivit datelor prezentate de Marius Hagger, directorul Ringier Romania, acest grup a acoperit, anul trecut, 59% din piata presei scrise, din punct de vedere al tirajului vandut, urmat de Intact (16%), Adevarul Holding (8%) Publimedia (7%), Realitatea-Catavencu, Sanoma si Burda (cate 3%) si Edipresse (1%).
Cu toate acestea, publicatiile Ringier Romania au inregistrat si cea mai mare pierdere de tiraj in 2007 fata de anul precedent: -3,8%, comparativ cu -1,9% pentru Intact si -1,2% pentru Publimedia, in timpe ce Adevarul Holding a inregistrat un plus de 5,6%, Realitatea-Catavencu un plus de 0,7%, iar Sanoma un plus de 1,3%.
Explicatiile reprezentantilor Ringier pentru evolutia din 2007 si planurile lor pentru 2008:
- Presedintele Michael Ringier: „Strategia noastra este data de evolutiile actuale in economie si tehnologie” si Ringier se concentreaza in prezent pe planurile sale de consolidare si digitalizare.
- Martin Wefeli, CEO Ringier Group: Investitiile in digital reprezinta o prioritate absoluta, dar printul va ramane pe termen lung principala activitate a grupului.
- Marius Hagger, directorul Ringier Romania a adoptat o atitudine optimista in privinta scaderilor de tiraj si audienta afirmand ca pentru publicatiile vizate performantele „sunt mai putin mari” fata de anii precedenti, indeosebi din cauza aglomerarii mari de pe piata.
- Marius Hagger: „prea multe obiecte, prea multe publicatii exista pe piata romaneasca”.
- Principalii piloni de crestere tin, pentru Ringier Romania, de activitati fundamentale pentru acest sector: dezvoltarea unei noi tipografii si dezvoltarea unei distributii de presa mai performante in parteneriat cu toti actorii importanti de pe piata.
- Marius Hagger: Ringier are in vedere trei posibile directii de dezvoltare in zona online – investitii in propriile branduri, infiintarea unor noi furnizori de continut si achizitionarea unora deja existenti pe piata. Ringier evalueaza cum poate folosi doua platforme online achizitionate de Ringier in Elvetia, mediaswiss si Scout 24, pentru a sustine dezvoltarea activitatilor sale online in Romania si alte tari din Europa Centrala si de Est.
- Marius Hagger: Ringier pune la punct planuri de intarire a pozitiilor pe care publicatiile Libertatea, Capital, Evenimentul Zilei, Compact si revistele din portofoliul sau le au pe piata romaneasca. Directorul Ringier Romania nu a precizat in ce constau aceste planuri.
- Claudiu Serban, director general adjunct Ringier Romania: Meciurile din Liga 1 au grabit cresterea cotei de piata a Kanal D (Ringier+Dogan), „dar atat”, iar Ringier nu a luat in considerare preluarea drepturilor de difuzare atunci cand a intrat in parteneriat cu Dogan, anul trecut. La valoarea de acum a drepturilor pentru Liga I, „avem serioase intrebari cu privire la cum ar putea fi recuperati banii”.
- Dupa recentele plecari de la conducerea editoriala a Evenimentului Zilei si dupa pierderile de tiraj, in prezent este pus in aplicare un plan prin care situatia la acest ziar sa fie stabilizata pana la sfarsitul primaverii.
- Mentinerea saptamanalului economic Capital pe primul loc la categoria sa ramane o prioritate maxima.
Tendintele pentru 2008, in viziunea Ringier:
- Piata presei scrise devine si mai aglomerata, prin aparitia unor noi reviste (Marie Claire si InStyle, din aprilie) si prin speculatiile privind aparitia altor doua tabloide la sfarsitul anului
- Costuri mai mari: salarii mai mari, cheltuieli mai mari pe distributie si marketing, fara ca acestea sa se reflecte in pretul de coperta
- Ramane loc de si mai multa consolidare, deoarece pe piata continua sa existe publicatii cu profit nesatisfacator
- E nevoie de investitii majore in distributie
- Dezvoltarea rapida a Internetului