Pluralismul mass-media în Europa: Stagnare sau o deteriorare generală în ceea ce privește toate cele 27 de state
Conform unui studiu independent realizat de Centrul pentru pluralism și libertate în mass-media, a existat o stagnare sau o deteriorare generală în ceea ce privește riscurile la adresa pluralismului mass-mediei în toate țările vizate — cele 27 de state membre ale UE plus Regatul Unit, Albania și Turcia. Studiul, luând în considerare, pentru prima dată, impactul evoluțiilor digitale, analizează amenințările și atacurile fizice și digitale asupra jurnaliștilor, condițiile lor de muncă, dar și aspecte precum pluralismul pieței, independența față de mediul politic și incluziunea socială.
La 23 iulie, Centrul independent pentru pluralismul media și libertatea mass-mediei (CMPF) a publicat raportul Monitorizarea Pluralismului Media în finanțarea UE în era digitală (MPM2020).
Raportul analizează riscurile pentru pluralismul mass-media în statele membre ale UE, precum și în Marea Britanie, Albania și Turcia.
Acesta confirmă, încă o dată, că niciun stat membru al UE nu este liber de amenințări la adresa libertății și pluralismului mass-media și subliniază o stagnare generală sau o deteriorare în ceea ce privește riscurile în toate țările și în toate domeniile abordate. De asemenea, arată că revoluția digitală nu a îmbunătățit situația din punct de vedere al pluralismului media: riscurile digitale nu sunt mai mici decât cele tradiționale; natura lor se schimbă și poate fi mai dificil de abordat, având în vedere amploarea globală a companiilor care domină piețele digitale.
Rezultatele monitorizării atrag atenția și asupra amenințărilor fizice și digitale și a atacurilor asupra jurnaliștilor din unele țări monitorizate, precum și asupra deteriorării condițiilor de muncă ale jurnaliștilor.
La fel ca rapoartele anterioare, raportul Monitor Pluralism Media 2020 este structurat în patru domenii principale:
- protecția de bază,
- pluralitatea pieței,
- independența politică
- incluziunea socială.
Ca o actualizare, în această versiune a raportului, au fost integrate mai multe variabile noi legate de transformarea digitală pentru a obține o vedere echilibrată și actualizată a realității peisajelor media actuale din UE și din alte țări selectate.
Rezultatele raportului se vor integra în acțiunile strategice ale Comisiei privind pluralismul și libertatea mass-media, care vor fi prezentate în Planul de acțiune pentru democrație europeană și în Planul de acțiune pentru mass-media și audiovizual.
”Acest studiu este un semnal de alarmă. Trebuie să protejăm mai bine jurnaliștii și să sporim transparența și echitatea în mediul online, în special în contextul campaniilor electorale. De asemenea, trebuie să sprijinim sectorul mass-media, care a fost grav afectat de criza COVID-19, respectându-i în același timp independența. Comisia nu poate duce această luptă de una singură: mă bazez pe statele membre pentru a inversa această tendință”, declară vicepreședinta Comisiei pentru valori și transparență, Věra Jourová.