Posta Romana ar putea fi desemnata din oficiu furnizorul responsabil sa asigure servicii postale de baza in orice loc din tara la tarife accesibile pana la sfarsitul anului 2018
Posta Romana ar putea fi desemnata din oficiu furnizorul responsabil sa asigure servicii postale de baza in orice loc din tara la tarife accesibile in perioada 1 ianuarie 2014 ¬ 31 decembrie 2018, potrivit unui proiect de decizie scos in dezbatere publica de Autoritatea de Reglementare in Comunicatii (ANCOM). Masura ar putea fi luata intrucat, in urma anuntului de intentie publicat in luna septembrie 2013, niciuna din cele doua companii interesate sa ofere aceste servicii nu a depus o cerere care sa indeplineasca conditiile de forma, dar si de eligibilitate.
Accesul la serviciul universal reprezinta dreptul oricarei persoane de a beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale de baza, la un anumit nivel de calitate, in orice punct de pe teritoriul Romaniei, la tarife accesibile. In prezent, acest drept este asigurat de Posta Romana, insa numai pana la 31 decembrie 2013.
Autoritatea a publicat in luna septembrie din acest an anuntul de intentie privind desemnarea furnizorului de serviciu universal in domeniul serviciilor postale, dar cererile primite de la furnizorii interesati au fost respinse de ANCOM pe motiv ca: „niciuna din cele doua companii interesate sa devina furnizor de serviciu universal nu a depus o cerere care sa indeplineasca conditiile de forma, dar si de eligibilitate pentru a fi desemnata furnizor de serviciu universal”.
- Contactati de HotNews.ro, oficialii ANCOM au declarat ca cele doua cereri au fost facute de firmele Urgent Curier si Posta Romana.
Avand in vedere faptul ca prevederile legale impun asigurarea serviciului universal pentru toti cetatenii Romaniei, respectiv furnizarea unor servicii minime, la un anumit nivel de calitate, pe intreg teritoriul national, ANCOM a analizat, pe baza informatiilor aflate la dispozitia sa, capacitatea furnizorilor de servicii postale autorizati in Romania de a respecta obligatiile ce revin furnizorului de serviciu universal si posibilitatea de a desemna din oficiu pe unul dintre acestia pentru indeplinirea acestei obligatii.
Astfel, s-a constatat ca CNPR detine un numar de peste 5.700 puncte de acces/contact deservite de personal, aproximativ 60% din totalul celor existente pe teritoriul Romaniei, fiecare asigurand in medie accesul pentru 3.550 locuitori. In plus, in timp ce activitatea celorlalti furnizori este concentrata cu precadere in zona urbana, CNPR asigura acoperirea intregului teritoriu al tarii, inclusiv a zonelor rurale slab populate sau aflate in conditii exceptionale din punct de vedere geografic, peste 86% din totalul punctelor de acces/contact ale CNPR fiind in mediul rural.
- Avand in vedere aceste considerente, ANCOM propune desemnarea din oficiu a CNPR ca furnizor de serviciu universal pentru perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2018.
In calitate de furnizor de serviciu universal, CNPR va avea obligatia de a furniza serviciile pentru care va fi desemnata, pe intreg teritoriul Romaniei, inclusiv in zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scazuta a populatiei, acolo unde numarul redus al trimiterilor postale colectate sau distribuite nu justifica prezenta unui furnizor de servicii postale pe baze comerciale.
Totodata, prin prisma obligatiilor impuse, CNPR va trebui sa asigure tarife uniforme pe intreg teritoriul Romaniei pentru serviciile care intra in sfera serviciul universal, tarife ce vor fi fundamentate in functie de costuri si supuse aprobarii ANCOM.
- CNPR va avea calitatea de furnizor de serviciu universal pentru o perioada de cinci ani, Autoritatea considerand aceasta durata ca suficienta pentru ca operatorul sa aiba posibilitatea de a isi recupera eventualele investitii si de a acoperi posibilele pierderi economice cauzate de indeplinirea obligatiilor de serviciu universal.
Totodata, in calitate de furnizor de serviciu universal, CNPR trebuie sa indeplineasca o serie de obligatii, printre care si elaborarea si transmiterea situatiilor financiare separate catre ANCOM, pe baza unui sistem de evidenta contabila separata dezvoltat in cadrul contabilitatii interne de gestiune.
Prin urmare, ANCOM supune consultarii publice metodologia de dezvoltare a sistemului de evidenta contabila separata si elaborare a situatiilor financiare separate ale CNPR, precum si a conditiilor de auditare a acestor situatii financiare separate, in scopul asigurarii coerentei, consecventei si relevantei informatiilor furnizate, precum si ale modului de prezentare si de explicitare a acestora.
In prezent, dreptul de acces la serviciul universal este asigurat pe intreg teritoriul Romaniei de catre CNPR, care detine calitatea de furnizor de serviciu universal pana la data de 31 decembrie 2013, conform Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii nr. 293/2009 privind desemnarea furnizorului de serviciu universal in domeniul serviciilor postale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Documentele supuse consultarii pot fi consultate aici, persoanele interesate fiind invitate sa formuleze si sa transmita observatii si propuneri pana la data de 09.12.2013.