Sari direct la conținut

Poșta va fi compensată cu peste 6,2 milioane de lei pentru a-i fi acoperite costurile din 2018 cu furnizarea anumitor servicii poștale, oriunde în țară, la tarife accesibile

HotNews.ro
Servicii postale, Foto: Posta Romana
Servicii postale, Foto: Posta Romana

​Orice persoană are dreptul de a putea accesa permanent unele servicii poștale la un anumit nivel de calitate, oriunde în țara sa, la tarife accesibile (dreptul la serviciul universal poștal). În România, Poșta a fost desemnată să asigure aceste servicii, care pot să nu fie rentabile comercial. O analiză realizată de arbitrul telecom (ANCOM) a arătat că în 2018 aceste obligații au reprezentat o sarcină injustă pentru Poștă, care a avut costuri nete de peste 16,2 milioane lei. Potrivit legislației, compania poate fi compensată cu peste 6,2 milioane de lei, a anunțat marți autoritatea de reglementare în telecomunicații.

Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a adoptat marți decizia de compensare a costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal în anul 2018 de către Poșta cu suma de 6.285.244 lei.

Conform analizei realizate de Autoritate, furnizarea acestor servicii de către CNPR a reprezentat o sarcină injustă în 2018, fiind îndeplinite, cumulativ, cele două condiții stabilite în legislație.

  • Ce este serviciul universal poștal

Accesul la serviciul universal poștal reprezintă dreptul oricărei persoane de a beneficia de furnizarea permanentă a unor servicii poștale (serviciile incluse în sfera serviciului universal), la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile.

  • Ce este Costul net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal

Costul net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal reprezintă diferența dintre costul net suportat de furnizorul de serviciu universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor de serviciu universal și costul net al furnizorului în cazul în care și-ar desfășura activitatea fără a avea obligațiile de serviciu universal.

Conform legislației în vigoare, costul net constituie o sarcină injustă pentru furnizorul de serviciu universal atunci când sunt îndeplinite în mod cumulativ două condiții: nivelul rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal ca urmare a îndeplinirii obligațiilor legale se află sub valoarea costului mediu ponderat al capitalului stabilit de ANCOM, iar valoarea costului net stabilit de Autoritate depășește pragul de materialitate de 3% din valoarea veniturilor înregistrate de furnizorul desemnat de serviciu universal din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.

Autoritatea a analizat îndeplinirea acestor două criterii pentru a evalua caracterul de sarcină injustă a costului net înregistrat de CNPR din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal în anul 2018.

  • Cum se realizează compensarea costului net

ANCOM a analizat în detaliu datele și ipotezele utilizate de CNPR în procesul de întocmire a cererii de cost net, metodologia și calculul efectiv al costului net, precum și informațiile suplimentare puse la dispoziție de CNPR, iar acolo unde a fost necesar au fost efectuate ajustări asupra datelor și calculului efectiv al valorii costului net.

Astfel, obligațiile rezultate din calitatea de furnizor de serviciu universal au constituit o sarcină injustă pentru CNPR în anul 2018, valoarea costului net înregistrat de CNPR în anul 2018, inclusiv beneficiile intangibile, fiind de 16.278.484 lei. Suma maximă ce poate fi compensată este de 6.285.244 lei, reprezentând valoarea costului net ce ar putea fi compensat până la atingerea nivelului rezonabil al rentabilității capitalului mediu angajat înregistrat din furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal.

  • Cine finanțează costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal

Mecanismul de compensare a costului net va fi stabilit prin hotărâre a Guvernului, existând două posibilități de finanțare: din fonduri de la bugetul de stat, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat sau prin partajarea costului net între furnizorii de servicii poștale și/sau utilizatori, cu respectarea cadrului legal național și european din domeniul ajutorului de stat.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro