Postasul ar putea deveni amintire: adresa unica de email pentru firme, o posibila schimbare majora in birocratie
Orice operator economic ar putea primi odata cu inregistrarea fiscala, alaturi de codul unic de identificare sau codul de identificare fiscala si o adresa de email identica cu acesta, care va constitui sediul electronic al operatorului economic, potrivit unui proiect de lege depus la Senat. Orice comunicare transmisa catre sediul electronic va avea aceleasi efecte ca informarile tiparite si transmise prin agent procedural sau servicii postale/de curierat.
Initiativa, semnata de liberalul Teodor Atanasiu, vrea sa elimine costurile generate de tiparirea actelor administrative, in paralel cu eliminarea unor intarzieri generate de imposibilitatea dovedirii transmiterii unor documente prin mentiunile efectuate de factorul postal sau agentul procedural.
- „Art. 3 a) Odata cu inregistrarea fiscala, orice operator economic va primi alaturi de codul unic de identificare sau codul de identificare fiscala si o adresa de email identica cu acesta. Aceasta adresa, va constitui sediul electronic al operatorului economic, pana la lichidarea, desfiintarea sau incetarea prin orice modalitate prevazuta de lege a persoanei juridice”, se arata in proiectul de lege.
Initiativa legislativa a fost depusa in Parlamentul Romaniei, in luna iunie din acest an de catre senatorul PNL Teodor Atanasiu, fiind avizata favorabil de catre Consiliul Legislativ si de comisiile Juridica si Economica din cadrul Senatului Romanei, urmand a intra pe ordinea de zi a plenului Senatului in urmatoarea perioada.
Conform expunerii de motive, initiativa legislativa isi propune sa faciliteze derularea comunicarii si eliminarea multor costuri generate de tiparirea unor formulare, decizii, citatii si alte asemenea acte administrative, in paralel cu eliminarea unor intarzieri generate de imposibilitatea dovedirii transmiterii unor documente prin mentiunile efectuate de factorul postal sau agentul procedural.
Proiectul presupune alocarea unei adrese de e-mail odata cu inregistrarea fiscala a oricarui operator economic, adresa de e-mail care sa identifice operatorul economic si sa echivaleze cu ¬sediul electronic¬ al acestuia.
In consecinta, orice document, citatie, act procedural sau administrativ sau orice alta comunicare oficiala transmisa catre sediul electronic va avea aceleasi efecte ca informarile tiparite si transmise prin agent procedural sau servicii postale/de curierat. In aceasta categorie vor intra inclusiv comunicarile intre operatorii privati transmise prin intermediul sediului electronic.
- „In epoca internetului de mare viteza noi inca suntem dependenti de hartoage. Ne plangem de birocratie, de timp pierdut, dar suntem obligati sa asteptam pana gaseste factorul postal pe cineva la sediu ca sa-i inmaneze un act oficial. Comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice a devenit o obisnuinta in viata de zi cu zi si cu toate acestea institutii ale statului precum ANAF sau instantele judecatoresti continua sa transmita documente oficiale prin intermediul postei sau curierului, fapt care da nastere la amanari, vicii de procedura si costuri generate de tiparirea inutila. Sper ca aceasta initiativa legislativa sa fie aprobata in planul Parlamentului si sa ne ajute sa economisim timp si bani”, a declarat senatorul PNL Teodor Atanasiu.
Aspecte tehnice: Nici un mesaj nu va putea fi modificat, sub sanctiunea penala a infractiunii de fals
Potrivit proiectului de lege (vezi atasat), Oficiul Registrului Comertului (ONRC) va asigura gratuit serviciul de gazduire a adreselor de casuta postala electronica, precum si serviciul de arhivare electronica. In acest sens, in termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial, partea I, Oficiul Registrului Comertului impreuna cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale vor incepe procedurile administrative si/sau legale in vederea asigurarii mijloacelor tehnice si de securitate hardware/software necesare acestui serviciu.
Adresa electronica va trebui sa asigure siguranta, confidentialitatea si integritatea datelor, dovada comunicarii sau a receptionarii corespondentei. in caz de contestare, ONRC va putea emite certificate, contra cost, la cererea operatorului economic sau a instantelor judecatoresti. Acestea fac deplina dovada a comunicarii, prin care sa ateste, dupa caz:
- 1. data primirii unui mesaj de la o anumita adresa;
- 2. continutul acestuia;
- 3. continutul oricarui atasament;
- 4. transmiterea unui mesaj si continutul acestuia;
- 5. adresa destinatarului.
Nici un mesaj nu va putea fi modificat, sub sanctiunea penala a infractiunii de fals
- Obtinerea si modificarea parolei de e-mail
In privinta parolei, priectul mentioneaza urmatoarele:
„Utilizatorii vor primi parola de accesare a adresei de casuta postala electronica, in orice modalitate care asigura confidentialitatea acesteia, odata cu certificatul de inregistrare fiscala.
Dupa data primirii, obligatia de pastrare a confidentialitatii parolei se stinge in termen de 7 zile calendaristice, termen in care fiecare destinatar sau operator economic este obligat sa-si schimbe codul initial de acces cu o parola proprie si sa mentioneze persoana care va fi raspunz\toare si calitatea in care angajeaza operatorul eocnomic.
Orice schimbare ulterioara de parola se va face contra-cost de catre ONRC, la cererea operatorului economic, cu exceptia cazului in care este schimbata persoana responsabila printr-o mentiune la ONRC”.
- Sunt si operatori economici care pot fi exceptati de la utilizarea unui sediu electronic
Initiativa prevede urmatoarea exceptie:
„Cu titlu de exceptie, in masura in care operatorul economic depune o declaratie pe proprie raspundere privitoare la imposibilitatea accesarii prin mijloace tehnice obisnuite de tip calculator personal, telefon cu servicii de posta electronica etc., aceasta adresa va fi inactiva, generand un raspuns oricui incearca sa transmita o comunicare, prin care expeditorul va fi informat de imposibilitatea folosirii acestui mijloc de comunicare”.
Daca initiativa legislativa va fi aprobata in Parlament, „in termen de 6 luni de la data publicarii prezentului act normativ (n.a in Monitorul Oficial), toti operatorii economici sunt datori sa-si preschimbe certificatul de inregistrare fiscala, in vederea indeplinirii cerintei prevazute la art. 3 lit. a din prezenta lege”.