Povestea fără sfârșit a autostrăzii Craiova-Lugoj: Grindeanu a anulat ilegal licitația pentru studiul de fezabilitate -CNSC
Ministrul Grindeanu a anulat ilegal licitația pentru studiul de fezablitate al autostrăzii Craiova-Lugoj, a decis Consiliul National pentru Soluționarea Contestațiilor (vezi decizia).
Compania de Autostrăzi a decis la finalul lunii martie să anuleze o licitație ca și încheiată pentru proiectarea autostrăzii A6 de 250 de km de la Craiova la Drobeta Turnu Severin și până la Lugoj. Motivul? Pe circa 30 km traseul s-ar fi suprapus cu un alt proiect de la Craiova la Târgu Jiu. Apoi, pe 5 aprilie, CNAIR a relansat procedurapentru licitația secțiunii lipsă din Autostrada Lugoj-Deva.
„Reamintesc că anul trecut, am făcut pentru prima dată în istoria de după ‘89, pași concreți pentru realizarea legăturii rutiere Craiova – Turnu Severin – Herculane – Caransebeș – Lugoj. Am lansat licitația pentru proiectarea acestei autostrăzi (un studiu de fezabilitate cu nivel mare de detaliu). Acum 3 luni, când eram aproape de semnarea contractului (mai era de rezolvat doar un ultim termen între participanți la Curtea de Apel), ministrul anti-infrastructură Grindeanu a decis să anuleze ilegal licitația”, scrie fostul ministrul Cătălin Drulă pe pagina sa de Facebook.
Traseul autostrăzii Craiova-Lugoj (Ministerul Transporturilor)
Grindeanu a argumentat că relansează licitația cu termen de realizare mai scurt cu câteva luni.
„O prostie colosală, în condițiile în care derularea unei noi licitații ia până la un an. Dar mai rău este că prin această manevră ilegală, până acum nu s-au obținut decât 3 luni de amânare. Răul făcut s-ar putea opri aici dacă Grindeanu nu decide să prelungească blocajul prin atacarea deciziei CNSC”, spune Drulă.
Cazul pe scurt. Ce a fost scos inițial la licitație – două trasee diferite
Inițial, cele două proiecte scoase la licitație de CNAIR în trecut aveau trasee orientative diferite.
Când s-a lansat licitația pentru drumul de mare viteză (autostradă sau Drum expres) Craiova – Târgu Jiu, traseul orientativ era mult pe la est de Filiași și Târgu Jiu.
Ulterior, în cadrul derulării contractului de Studiu de Fezabilitate (ianuarie 2022), s-a stabilit că noul traseu va trece pe lângă Filiași (Țânțăreni)
De cealaltă parte, licitația pentru Studiul de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru Craiova – Drobeta – Lugoj a fost publicată în iunie 2021 și avea inițial un traseu orientativ de la Craiova la Drobeta Turnu Severin mult pe la sud de Filiași. (stânga foto jos)
După ce pe unul din contracte (Craiova – Târgu Jiu) s-a redesenat traseul să treacă prin Filiași, Compania de Drumuri consideră că autostrada Craiova – Drobeta Turnu – Severin trece prea aproape prin zonă și, în loc să găsească o modalitate prin care să nu deraieze o licitație deja lansată și aproape gata de contractare, a ales să anuleze cu totul demersul.
În decizia de anulare a licitației comunicată părților, CNAIR susține că este în „imposibilitatea de a adopta măsuri corective” încât să nu existe „consecințe negative asupra bugetului de stat și a fondurilor europene”.
În document, CNAIR se apără și spune că Master Planul de Transport susține că traseul de la Craiova la Drobeta Turnu Severin trece prin Filiași și mai departe (urmând practic DN6) la Strehaia și spre Lugoj.