Sari direct la conținut

Povestile "intemeietorilor" publicitatii romanesti, dupa 20 de ani de meserie: Am inceput cu birouri in baie si audiente 100%. Acum vedem ca "industria s-a inventat gresit"

HotNews.ro
Zilele Biz - sectiunea publicitate, Foto: Hotnews
Zilele Biz - sectiunea publicitate, Foto: Hotnews

Afaceri incheiate intr-un hotel unde se inchiriau camere cu ora, birouri facute in baie, agentii facute peste weekend ai audienta TV „100%”. Asa arata inceputurile publicitatii romanesti, in versiunea pe care au prezentat-o, pe un ton melancolic-romantat, fara detalii prea sensibile, o mare parte dintre fondatorii ei, reuniti in premiera, vineri, la evenimentul Zilele Biz. Concluziile lor, dupa 20 de ani de publicitate: „industria noastra e inventata gresit” si „nu intelege destul de repede directia in care merge industria de continut”.

La discutia de vineri au luat parte: Cristian Burci – International Railway Systems (fondatorul Graffiti); Dragos Grigoriu – Tempo Creative Group; Veronica Savanciuc – CEO Lowe & Partners Romania; Teddy Dumitrescu – Presedinte&CEO, Publicis Romania; Stefan Iordache – COO, Leo Burnett Group; Manuela Necula – CEO Ogilvy Group Romania; Lucian Georgescu, Managing Partner GAV; Radu Florescu, Managing Director Saatchi & Saatchi

Despre primii pasi in publicitate si despre motivele pentru care au intrat in aceasta industrie:

  • Radu Florescu, Saatchi&Saatchi: „Cristi Burci a fost primul coleg atunci cand am sosit in Romania, in 1990, cand am venit cu un zbor Tarom de la New York si am stat la Hanul lui Manuc, unde era oribil”
  • Cristian Burci, IRS, fondator Graffiti: De ce in publicitate? „Pentru ca nu exista asa ceva pe vremea aceea, era un loc total liber.
  • Dragos Grigoriu, Tempo: „In noiembrie 1991, un noiembrie mai urat ca cel de acum, ratasem un client mare de tot – Restaurantul Odobesti (…) Ca sa gasesti clienti, te uitai dupa placutele de la intrarea in blocuri, sa vezi daca era vreun impex pe scara. (…) In cazul Altrom, am intrat si am zis: „Sa vina patronul la mine”. Si a venit (Gabriel Popoviciu). I-am zis: „Nu ma asteptam sa veniti”. A fost primul meu contract, v-am plictisit cativa ani cu reclamele acelea. Imi cer scuze!”
  • Dagos Grigoriu, Tempo: „La spoturile pe care le aveam aveam 100% audienta! Cum? Invitam clientul la restaurant, la felul doi aveam grija sa-i dau un ghiont – „Uite spotul tau la televizor!” Era garantat ca urma sa cumpere si a doua zi.”
  • Manuela Necula, Ogilvy Group Romania: „Primul meu birou era intr-o baie.”
  • Lucian Georgescu, GAV, intr-o discutie despre cum se desfasurau intalnirile Graffiti cu posibili clienti mari in camere de hotel: „Hotel Banat avea un etaj unde se inchiriau camere cu ora (interventia altui participant: Pentru conferinte si prezentari!)”
  • Lucian Georgescu, GAV: Primul spot pe care l-am scris: maslinele Krinos. Actiunea se petrecea intr-un bordel. La receptie unui tip i se arata un catalog cu niste fete si el zice: Vreau una mica si neagra. Si i se dau niste masline.
  • Stefan Iordache, Leo Burnett Group: „Pentru Ioana (Iordache – n.r.) a fost simpla alegerea – s-a gandit care sunt business-urile unde poate sa intre fara niciun ban. Variantele erau turism si publicitate. Pentru ca ne stiam cu Veronica (Savanciuc – n.r.), am intrat in publicitate.”
  • Stefan Iordache: In cazul Procter&Gamble – nu intelegeam ce vor de la noi, erau foarte multe initiale. Le-am cerut doua saptamani sa le putem raspunde

Despre momentul afilierii la retelele internationale si cand produsul a inceput sa conteze:

  • Radu Florescu: Piata adevarata de publicitate a inceput dupa 1995. In primii cinci ani cred ca m-am ocupat de autocolante. Primele miscari au fost legate de televiziune – serialul Dallas, cu audienta de 95%
  • Radu Florescu: Pur si simplu m-am gandit la Saatchi si m-am gandit ca oportunitatile noastre sunt cu Saatchi.
  • Cristian Burci, despre afilierea la BBDO: Retelele internationale au venit pentru ca aveau clienti intr-o piata unde nu exista nimeni care sa-i reprezinte. Primul client BBDO a fost Delta Airlines. Agentia din Bulgaria am facut-o intr-un weekend, pentru a putea anunta afilierea comuna a agentiilor din Romania si Bulgaria la BBDO
  • Veronica Savanciuc, Lowe&Partners: A fost o vreme minunata pentru antreprenoriat. (…) Am fost la o conferinta Interpartners si am aflat de toate aceste retele internationale. Cand ne-am intors am trimis scrisori tuturor si au raspuns sase. (…) Am luat o decizie gandindu-ne la lista de clienti pe care o aveau. Am avut niste oportunitati deosebite, cei care suntem aici, pentru ca era ofertanta piata.
  • Lucian Georgescu: „Cred ca istoria publicitatii ar trebui scrisa in carciumi, nu aici. (…) Am scris Secretele Bucatariei la Pro TV, 300 de dolari episodul – scriam patru episoade intr-un weekend.”
  • Teddy Dumitrescu, Publicis: „Dupa ce ilustrii prezenti aici facusera mana grebla la marile retele, mai ramasesera cateva. Printre ele – Publicis, reteaua numarul unu in Europa, dar care nu era prezenta in Romania pentru ca nu avea niciun client. Pana la sfarsitul anului 1995 aveam primul client Publicis.”
  • Manuela Necula: Mie mi s-a parut ca produsul a inceput sa conteze cand a aparut telecomul in Romania, telefonia mobila. Acolo am inceput sa ne batem”

Cum vad ei industria publicitatii, dupa 20 de ani:

  • Radu Florescu: Dupa 20 de ani lucrurile s-au schimbat destul de mult, in bine si in rau. Romania e un centru de creativitate
  • Cristian Burci: Acum ne intoarcem la nivelul anilor ’90 cu preturile din 2010, cand industria s-a transformat in fabrica, ceea ce e rau pentru toata lumea. Doar ca acum nu mai e atat de fun ca atunci. (…) In opinia mea, viitorul arata foarte prost. Dupa parerea mea, daca vreti sa treaca aceasta criza trebuie sa mai asteptati cativa ani – e o problema structurala a Europei, ce tine de tendinte demografice, demografice si unde avem o problema cu costurile sociale. (…) In cinci ani, piata de publicitate va fi cu totul diferita. Mijloacele de a ajunge la utilizatorul final vor fi mult mai multe si cred ca industria nu este pregatita. Cred ca piata de publicitate nu progreseaza destul de repede in a intelege directia multiplatform in care merge industria de continut.
  • Veronica Savanciuc: Ne intoarcem la ce putem sa facem noi cu forte proprii. In anii ’90 asa am inceput aceasta industrie – nimeni nu ne-a oferit nimic.
  • Dragos Grigoriu: „Singura lege care merge acum in Romania: cine poate, merge mai departe. Nu va asteptati sa va dea Parlamentul ceva. (…) Mersul asta mai departe e un mers cu combustibilul pe care il avem noi insine.
  • Dragos Grigoriu: „Noi suntem o industrie care s-a autodistrus. (…) Piata asta a trait multa vreme din media, la creatie nu luam niciun ban, traiam tot din media. Am crezut ca tot timpul vom avea 100 de clienti care platesc putin, dar cand se strang realizam ceva mai consistent. Cred ca trebuie sa regandim relatia pe care o au agentiile cu clientilor pe cu totul alte baze. Ar trebui sa fim onesti si sa le spunem clientilor ca nu ne ajung banii pe care ni-i dati. Daca nu, n-am cum sa cresc talent, sa-l educ.”
  • Dragos Grigoriu: „Industria noastra e inventata gresit si daca vom functiona in continuare pe aceste impartire pe specializari (…) ajungi ca o companie de online sa concureze direct cu o companie de ATL. Ideea e sa le aduci pe toate impreuna in agentie – cei din afara nu au puterea sa faca asta.”
  • Lucian Georgescu: „mpasul intregii societati e un impas moral in momentul acesta. Cred ca avem o problema a viziunii si a valorii”.
  • Teddy Dumitrescu: „Nicio agentie nu ar putea supravietui astazi pentru a testa servicii multiplatform cu banii aferenti acum acestor servicii”.
  • Manuela Necula: Am impresia ca traim intr-o perioada trecuta si inca nu ne-am trezit
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro