Sari direct la conținut

Pozitia 69 – Manelele sunt perverse

Jurnalul National

Adi de Vito (fost Copil, fost Minune), Salam, Florin Fermecatoru’, Elvis, Vali Vijelie, Guta, Sorinel Pustiu, Carmen Serban, Costi Ionita sunt „incoronatii” manelelor. Stapanesc imparatia kitsch-ului, din care nu lipsesc parcul auto de Mertane, lovelele sau nevestele perverse.

„Mucegaiul societatii”, asa cum a denumit manelele George Pruteanu, a devenit un medicament inghitit zilnic de popor, dupa ureche, dar care luat in cantitati industriale dauneaza grav sanatatii. Temele abordate in majoritatea melodiilor sunt de o prostie care atinge cote maxime. Iar sentimentele exploatate de manelisti sunt aproape identice cu cele vanate de „scenaristii” telenovelelor.

BISNITA. Ritmurile arabesti, turcesti, grecesti sau tiganesti ii atrag pe multi oameni simpli si saraci cu duhul, mai ales ca textele sunt atat de simple, incat uneori sunt lipsite de logica. Dar, culmea, nu sunt lipsite de sens. Pentru majoritatea care asculta si fredoneaza hiturile „minune”. Toti manelistii „e sinceri”: canta doar despre ce li s-a intamplat in viata.

Au fost inselati intai de iubita, apoi de nevasta, dupa care si de amanta, pe motiv de „lovele”. Bineinteles ca femeia e perversa! „La Dacie face moace,/ Numai Mercedesul ii place”, „N-am sa mai iubesc nici una si o sa fiu pervers intruna”, „Femeia mila nu are/E cea mai risipitoare/ Trebuie tinuta in cusca/Ca un sarpe care musca” (Adi Minune), „Esti micuta si perversa” (Nicu Paleru).

Dupa iubite, numarul banilor conteaza!

„Stau si beau seara de seara/C-am nevasta bisnitara/Vinde Kent, vinde cafea/ Arunca cu bani cum vrea”, „Am fost prin lume hoinar/ Mi-am tras blugi si celular/ Fetele ma iubesc toate/Din baruri nu ies, mai frate”, „Tiganii vorbesc ca eu am de toate,/Si ca ma distrez, de-acum pana la moarte,/Si ca ma iubesc femeile, toate” (Adi Minune).

Textele „reginei kitsch-ului”, Carmen Serban, provin din galeriile economiei subterane: „Eu la fata cu suvite/Care se misca numai in fite/In Las Vegas cand ma duce/Am sa-i fac viata cat mai dulce/Dar pentru inceput vreau un elicopter/Sa ma plimb si eu ca un smecher/Apoi dupa o ora de zbor am pofta sa fac amor”.

„Sac, sac/Sexi, sexi/ Sac, sac/ Na, na, na”, „verseaza” in continuare Carmencita. „Fa-o, fa-o/De la 1 la 69/Fa asta cu cine vrei/Mie imi place 43”. S-o fi gandit la numarul… de la pantof?!

DE DEOCHI. Costi Ionita isi masoara… dragostea in procente. „Te iubesc 100%, nu te mint nici un procent/Dar tu nu vorbesti cu mine decat in weekend”. Doar ca iubita este mai economicoasa din fire si ii vorbeste doar cand are reducere si o costa un cent pe minut.

Iubirea ii arde lui Costita pana si pantalonii: „Oh, mami/Jur pe viata mea ca eu te-as iubi non-stop/Cand esti langa mine si pantalonii imi iau foc/Te-as dezbraca iubita mea de tot, de tot/Asa ca faceti loc, nimeni sa nu imi spuna stop”. Cine sa-l opreasca? Spectatorii?! Nu doar hip-hopperii au un limbaj deocheat, dar se folosesc de bip-uri.

In schimb, manelistii apeleaza la „surubelu si piulita” sau la „cucu si pupaza”. Asa intelege tot omu’ cum se imperecheaza rimele. Totusi, si mucegaiul foloseste la ceva. Din el se face penicilina. Mergand mai departe cu comparatia, am putea spune ca manelele au devenit un antibiotic atat pentru saracii care n-au gusturi, cat si pentru bogatii care au gusturi pentru kitsch.

Si unii, si altii au devenit imuni la muzica autentica.

DE LA 1 LA 69. „Te-am ales din toti baietii/ Esti simpatic si amabil/Banuiesc ca esti capabil/Las-o incet si cu rabdare/Eu oricum raman datoare” – Carmen Serban

OH, MAMI. „Hai papusica mea ridica fustita un pic/Promit ca doar ma uit/Nu fac nimic, nimic/Ca inghetata ma topesc/ Hai papusa mea in baie/Ca ma zapacesc” – Costi Ionita

IMPOZIT PE SUCCES. Carmen Serban este un cetatean corect. Plateste impozit pana si pe succes. „Pretul succesului e libertatea omului/Presa, televiziune nu mai sunt om/Sunt un nume/Cand cumpar ceva/Creste pretul in fata mea”. Manelista este foarte documentata in materie de telenovele. A fost atat de impresionata, incat a compus si maneaua „Clona”, dupa maxiserialul cu acelasi nume.

„Eu barbate de-as putea/Zece clone mi-as facea/Una la bucatarie/Si alte cateva sa stie treaba prin gospodarie”.

E si practica, si darnica, dar si smechera si razbunatoare cand sotul sare calul: „Vagabond esti mai barbate/N-ai fost acas’ asta-noapte/Am dormit singura-n pat/Si-am dus lipsa de barbat/Sa nu crezi ca sunt si proasta/Pot sa fiu nevasta ta/Si amanta altuia”.

(DANA ANDRONIE, CATALINA IANCU )

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro