Presa internationala despre iPad: competitia cu Kindle, reactiile analistilor si ale publicului, sondaje si acuze
Atentia intregii prese s-a indreptat, miercuri seara, catre lansarea mult asteptata a tabletei Apple. PC Magazine puncteaza lipsurile tabletei Apple si prezinta concluziile unui sondaj care ilustreaza ca Apple se va extinde pe mai multe segmente de piata. Tech Crunch citeaza acuzele lui Wil Shipley, fondatorul de la Delicious Monster, care a sustine ca interfata de la iBooks o copiaza pe cea de la Delicious Library. Reuters scrie ca Apple pariaza pe o noua clasa de dispozitive si cauta un alt motor de crestere, intrucat vanzarile iPod sunt in declin. CNN mentioneaza ca reactiile fanilor Apple au fost in cea mai mare parte pozitive, insa ne aminteste si de reactiile celor care urasc compania si care au ironizat noul produs pe Twitter. New York Times insista asupra competitiei dintre iBooks si Kindle, in timp ce Washington Post citeaza opiniile analistilor entuziasti, cat si a celor sceptici.
Reuters titreaza „Apple dezvluie iPad, pariind pe o noua clasa de dispozitive” si scrie ca noul dispozitiv reprezinta o incercare de a crea un nou motor de crestere, avand in vedere declinul semnificativ al vanzarilor pentru iPod. Agentia de presa mentioneaza pretul „surprinzator de mic” si il citeaza pe analistul Brian Marshall de la Broadpoint Amtech, care sustine acest pret va determina cumpararea produsului la o scara foarte mare. Se mentioneaza apoi competitia dintre Apple si Amazon – in timp ce unii analisti considera ca toate caracteristicile iPad care „iau ochii” cumparatorilor vor face din acest dispozitiv un competitor puternic pentru Kindle, altii insista asupra faptului ca pretul mult mai mic pentru Kindle va tempera competitia.
In plus, Reuters a realizat un sondaj online inainte de lansare, la care au raspuns mai mult de 1,000 de persoane, si potrivit caruia 37% din respondenti ar fi fost dispusi sa plateasca intre 500 si 699 USD pentru produs. In jur de 20% s-au declarat neinteresati de iPad, in timp ce 20% au spus ca ar plati chiar si 700-899 USD pentru el.
CNN vorbeste despre reactiile publicului, atat cele ale fanilor, cat si cele ale persoanelor care urasc Apple.Fanii devotati s-au declarat multumiti de noul dispozitiv, insa, in randul iubitorilor de tehnologie, au existat si murmure dezaprobatoare legate de stirea ca AT&T, cel mai mare furnizor de telefonie mobila din SUA, va oferi servicii 3G pentru iPad. De asemenea, faptul ca aparent dispozitivul nu poate rula mai multe aplicatii in acelasi timp a starnit comentarii negative. Insa, CNN ne aminteste ca mai exista o categorie de persoane care urasc brandul Apple si care in ziua lansarii iPad au ironizat numele acestuia pe Twitter. Astfel, pe siteul de microblogging un termen „la moda” miercuri a fost „iTampon” (in limba engleza „hygienic/sanitary pad” si prescurtat doar „pad” inseamna si „absorbant”).
Purdy pentru NY Times: Amazon nu va avea de suferit foarte mult pe termen lung
Washington Post s-a consultat cu analistii din ambele tabere. Raven Zachary, care lucreaza cu The 451 Group, a declarat pentru publicatia americana ca iPad reprezinta un inlocuitor pentru laptop, in timp ce James McQuivey, de la Forrester Research, sustine ca tableta nu aduce destul de multe lucruri noi incat sa determine consumatorii sa o cumpere. Potrivit lui McQuivey consumatorii nu au niciun motiv sa cumpere iPad si nu are niciun sens sa discutam despre o noua categorie de dispozitive.
The New York Times considera ca cea mai importanta aplicatie de pe iPad este iBooks, care transforma produsul intr-un competitor pentru Kindle, produs de Amazon. Cu toate acestea, analistul independent Gerry Purdy este de parere ca Amazon nu va avea de suferit foarte mult pe termen lung. „Kindle este un produs bun pentru persoanele care nu doresc decat un e-reader. Acum Kindle va avea putin de suferit, insa efectele nu vor fi majore. Vor exista in continuare persoane care sa doreasca sa cumpere Kindle si Nooks” a spus acesta.
Tech Crunch: interfata de la iBooks „pare cunoscuta”
Pe aceeasi linie a competitiei dintre Apple si Amazon a mers si Tech Crunch, care prezinta un articol intitulat „iPad vs. Kindle: Cum ar trebui sa reactioneze Amazon?”. Joff Redfern, co-fondator al FlattenMe,com, un site care creaza carti de povesti personalizate, scrie pe Tech Crunch ca avantajul pretului pe care il are Kindle este doar unul temporar si cu timpul acest nu va mai fi un element decisiv in alegerea cumparatorilor. Astfel, Kndle ar trebui sa devina mai mult decat un e-reader, nu numai pentru a face fata competitiei, cat si datorita faptului ca veniturile pot creste considerabil daca ofera intr-un singur dispozitiv muzica, filme, jocuri si alte aplicatii.
Tech Crunch, care dedica mai multe articole noului produs Apple, ne atrage atentia ca interfata de la iBooks „pare cunoscuta”. Wil Shipley, fondator al companiei Delicious Monster, care se afla in spatele aplicatiei create pentru Mac OS X, Delicious Library, s-a plans in timpul lansarii pe Twitter ca i-au fost furate ideile. „Nu, Apple nu a cumparat iBooks de la mine. Doar l-au copiat. Asta este!” a scris acesta pe Twitter. Mai tarziu, el a publicat un alt mesaj in care afirma „cred ca nu este suficient ca Apple a angajat fiecare persoana care a lucrat la Delicious Library, asa ca a si copiat interfata produsului meu. Sa ma simt flatat?”. Shipley este suparat ca dupa ce a creat aplicatia de mare succes Delicious Library pentru Apple, compania i-a furat angajatii si a recreat iBooks, o aplicatie cu o interfata aproape identica. Intrebat de ce Apple i-a angajat intreaga echipa, dar nu si pe el, Shipley a raspuns „nu-si pot permite sa ma angajeze”.
PC Magazine: Ce ii lipseste tabletei Apple?
PC Magazine sustine ca fiecare lansare de produs trebuie sa fie insotita si de un anumit nivel de dezamagire si face o lista cu lipsurile tabletei Apple. Printre acestea se numara camera video, memorie extensibila, suport flash si stylus. De asemenea, PC Magazine critica iPad pentru ca nu ofera posibilitatea de a efectua mai multe operatiuni in acelasi timp si are contract doar cu reteaua de telefonie mobila AT&T.
Insa, PC Magazine prezinta si rezultatele unui sondaj efectuat inainte de lansare, care arata ca Apple se va extinde pe mai multe segmente de piata. Solutions Research Group a intervievat 1,200 de americani si a descoperit ca 63% dintre acestia sunt interesati de noul dispozitiv, mult mai mult fata de nivelul de interes aratat pentru iPhone. Partea interesanta este ca 49% dintre potentialii cumparatori au declarat ca nu detin un iPhone sau un iPod, ceea ce inseamna ca Apple va castiga un procent semnificativ de clienti noi. In plus, 75% dintre potentialii cumparatori detin deja un laptop, ceea ce inseamna ca acesti consumatori nu vad iPad ca un inlouitor pentru laptop.
Lansarea cu surle si trambite a celui mai recent dispozitiv Apple nu a starnit reactii doar in presa si pe bloguri, ci a avut efecte si asupra actiunilor Apple. Astfel actiunile companiei au crescut cu 1 procent. In ultimul an, actiunile Apple s-au dublat, intr-o oarecare masura si datorita anticiparii tabletei.