Sari direct la conținut

Presedintele Consiliului Fiscal: Taxa pe carburanti, fara "nicio logica". Consiliul IMM: Mii de microintreprinderi, afectate de cresterea salariului minim. Ce cred companiile mici si mari despre masurile Guvernului pe 2014

HotNews.ro
Ionut Dumitru, Radu Merica, Ovidiu Nicolescu, Foto: Hotnews
Ionut Dumitru, Radu Merica, Ovidiu Nicolescu, Foto: Hotnews

Presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, considera ca taxa speciala la carburanti, de 7 eurocenti pe litru, „nu are nicio logica” in conditiile in care Romania nu absoarbe fondurile europene pentru infrastructura. La randul lor, reprezentantii investitorilor mai mici sau mai mari critica in primul rand impredictibilitatea masurilor fiscale convenite deja de Executiv cu finantatorii externi, pentru 2014, cu 2 luni inainte de aplicare. Din cauza cresterii salariului minim pe economie, de la 800 de lei la 900 de lei, in doua trepte, mii de IMM-uri ar putea sa se inchida sau sa-si reduca activitatea, cu efect negativ direct asupra locurilor de munca.

In urma negocierilor cu FMI si Comisia Europeana, Guvernul a anuntat ca din anul 2014 va introduce un impozit pe constructiile sociale, cum sunt stalpii de electricitate sau generatoarele eoliene, o suprataxa de 7 eurocenti pe litrul de carburanti pentru finantarea cnstructiei de drumuri, majorarea salariului minim pe economie de la 800 de lei la 850 de lei de la 1 ianuarie 2014 si 900 de lei de la jumatatea anului 2014.

Presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, presedintele Camerei de Comert Germane in Romania, Radu Merica, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, Ovidiu Nicolescu, au comentat, pentru HotNews.ro, masurile anuntate de Guvern.

Presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru: Taxa speciala pe carburanti exprima neputinta atragerii de fonduri UE

Ionut Dumitru

Ionut Dumitru

Foto: HotNews.ro

Taxa speciala de 7 eurocenti pe litrul de carburant, destinata finantarii constructiei de drumuri, nu are nicio logica si exprima neputinta Guvernului Romaniei de a atrage fonduri europene pentru infrastructura, considera presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru, economist-sef al Raiffeisen Bank Romania.

„Taxa speciala pe carburanti exprima neputinta de a atrage fonduri europene – din 4 mld. de euro disponibili pentru programul operational de transport nu am reusit sa atragem decat circa 700 milioane euro. Nu cred ca aveam nevoie de o taxa speciala pentru a finanta cu banii colectati lucrarile de infrastructura. Nu are nici o logica economica. La fondurile europene pui 5 euro si primesti 100 euro, in cazul nostru colectezi 100 lei din taxele suplimentare si cheltuiesti tot 100 de lei”, a declarat Dumitru, pentru HotNews.ro.

De asemenea, el a indemnat Guvernul sa foloseasca sistemul de parteneriat public-privat pentru constructia de drumuri, in locul taxelor pe carburanti.

„De asemenea, eficientizarea cheltuielilor de investitii ar elibera resurse foarte mari”, adaugat el.

Alte consideratii ale presedintelui Consiliului Fiscal asupra masurilor Guvernului:

  • „In ceea ce priveste taxa pe constructiile speciale principiul de eliminare a exceptiilor este unul corect, trebuie insa gandit foarte bine nivelul taxarii. Altfel este posibil ca unele companii (inclusiv cele de stat) sa aiba de platit sume foarte mari, care sa le afecteza foarte puternic profitabilitatea si capacitatea de a face investitii.
  • Pe scurt, mare parte a masurilor anuntate au impact semnificativ asupra inflatiei (impactul direct, matematic, este de circa 0.5-0.6%. Sunt costuri suplimentare pe care companiile le suporta si cea mai mare parte, vor fi transferate probabil asupra consumatorilor.
  • Guvernul a luat masuri de cresteri de taxe pentru a-si asigura venituri imediate la buget in conditiile in care economia nu performeaza asa cum ne-am fi asteptat. Or, in aceste conditii economice orice crestere de taxe sau suplimentarea celor existente pune o povara in plus pe companii si agenti economici.
  • Preocuparea noastra ar trebui sa fie pentru masuri economice care sa conduca la cresterea veniturilor si a locurilor de munca, la crearea de valoare. Trebuie sa gasim solutii de stimulare a economiei ca parte a unei strategii pe termen mediu si lung”.

Radu Merica, presedintele Camerei de Comert Germane in Romania: Masurile trabuiau discutate cu mediul de afaceri

Radu Merica

Radu Merica

Foto: Agerpres

Presedintele Camerei de Comert Romano-Germane (AHK), Radu Merica, crtica in primul rand lipsa de predictibilitate a masurilor convenite deja de Guvern cu finantatorii externi:

  • „Le vad cu oarecare rezerve, in sensul ca, daca punem impozit pe constructii altele decat cladiri, trebuie sa se stabileasca exact modul de aplicare. Trebuie sa vedem care este impactul – daca spui despre electricitate, despre cablul de internet, e o mare nebuloasa.
  • Taxa pe carburant o sa se regaseasca apoi in toate costurile. Nu o vad atat de critica, pentru ca la noi se face inca o foarte mare risipa de combustibili, deci posibil sa nu aiba un atat de mare impact.
  • Salariul minim pe economie – aici sunt mai multe scenarii. El atrage si cresterea salariului mediu, la salariul mediu se raporteaza mai multe dari la stat. Automat vor creste si acele contributii.
  • Daca eu imi fac un plan de afaceri si salariul creste cu rata inflatiei si vine Guvernul si spune <>, in multe zone, cu munca necalificata – in special agricultura – fiecare trebuie sa-si readapteze planul de afaceri. Masurile trebuiau sa fie discutate cu mediul de afaceri, trebuia analizat impactul”.

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului IMM-urilor: Mii de microintreprinderi vor fi afectate de cresterea salariului minim

Ovidiu Nicolescu

Ovidiu Nicolescu

Foto: AGERPRES

Presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii Private, Ovidiu Nicolescu, atrage atentia ca majorarea salariului minim pe economie de la 800 de lei la 850 de lei de la 1 ianuarie 2014 si la 900 de lei de la jumatatea anului 2014, va afecta direct mii de microintreprinderi.

„Exista o parte dintre IMM-uri decapitalizate pe criza, unde mai sunt si datorii la bugetul statului, cu o cerere scazuta pe piata, care sunt la limita subzistentei. La aceste firme, aceste cresteri, care sunt foarte mici, cumulate pot sa creeze porbleme inclusiv de supravietuire. O sa fie vorba de niste mii de firme”, a declarat Nicolescu, pentru HotNews.ro.

El a enumerat 3 scenarii pentru aceste mii de firme lovite de cresterea salariului minim pe economie:

  • „O solutie este sa se inchida si probabil ca unele vor recurge la aceasta solutie.
  • A doua solutie este ca lucratorilor sa li se spuna ca au de ales intre a munci la negru si a pleca din firma.
  • Sau se va mai putea recurge la o solutie de circumstanta: lucratorii nu vor mai fi angajati permanent cu contract pe 8 ore, ci pe contract temporar pe 4-6 ore pe zi, dandu-li-se aceiasi bani ca inainte”.

Din punct de vedere social, Nicolescu recunoaste, insa, ca salariul minim pe economie este foarte redus in Romania si trebuia majorat.

„In primul rand, orice majorare a salariului minim are o dimensiune sociala, pentru ca aceasta majorare vine sa rezolve o problema sociala si, din punctul asta de vedere, nimeni nu are nimic contra, tinand cont ca la noi salariul minim este foarte mic”, a comentat reprezentantul IMM-urilor.

Si el critica, insa, Guvernul pentru lipsa consultarii mediului de afaceri in luarea acestor decizii: „Din pacate, la aceasta masura nu s-a facut o analiza de impact. Daca s-ar fi facut o analiza de impact, care sa spuna avem atatea IMM-uri, atatea firme au salarii mici, profitabilitatea firmelor este aceasta, am fi putut sa aproximam cu mai multa precizie care sunt efectele reale”.

Referitor la taxa speciala de 7 eurocenti la benzina, Nicolescu este de parare ca aceasta va afecta solvabilitatea unor IMM-uri.

„Taxa va determina o crestere a pretului benzinei, intrucat aceasta este o componenta importanta a foarte multor produse, urmarea va fi cresterea preturilor produselor. Aceasta va fi un factor de inflatie in economia romaneasca, iar pentru multe firme va fi si un factor de afectare a solvabilitatii lor, pentru ca aceasta crestere inseamna ca firmele care au nevoie de mult combustibil sa-si mareasca si capitalul circulant”, a precizat presedintele Consiliului IMM-urilor.

In schimb, el s-a aratat sceptic fata de capacitatea taxei de a aduce venituri reale la buget”: „Nu stiu cat de mult va aduce aceasta masura la bugetul statului, mai ales ca va genera si oreducere a consumului combustibililor”.

AmCham: O agravare a poverii fiscale fara precedent in ultimii 20 de ani

Si investitorii reprezentati de Camera de Comert Americana (AmCham) in Romania au criticat dur masurile convenite de Guvern cu FMI si Comisia Europeana, considerand ca majorarile de taxe aduc o agravare fara precedent in ultimii 20 de ani a poverii fiscale.

„Impreuna cu cresterile de fiscalitate impuse deja in legislatie fara o consultare prealabila si transparenta cu mediul de afaceri, astfel de decizii determina o agravare, fara precedent in ultimii 20 de ani, a poverii fiscale pe care contribuabilii romani vor fi obligati sa o suporte, se arata intr-un mesaj transmis vineri de conducerea AmCham.

Totodata, lipsa de coerenta si consistenta in adoptarea de masuri cu caracter fiscal, precum si interventiile frecvente si imprevizibile ale Guvernului in economie creeaza distorsiuni in mecanismele pietei, dificultati in planificarea afacerilor, cu consecinte deosebit de grave pentru mediul de afaceri romanesc, atractivitatea investitionala si competitivitatea economica a Romaniei, mai spun reprezentantii organizatiei”, a afirmat AMCham, intr-un comunicat remis HotNews, saptamana trecuta.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro