Prețul la cacao depășește 10.000 de dolari pe tonă, un nou record / „Ciocolata este noul produs de lux”, spun analiștii
Prețurile la cacao au atins noi maxime istorice depășind marți 10.000 de dolari pe tonă la New York, înainte de a scădea ușor, impulsionate de lipsa de aprovizionare din cauza recoltelor slabe, potrivit AFP.
Cel mai tranzacționat contract de cacao la New York pentru livrare în luna mai era cotat la 9.666 dolari în jurul orei 17:10 GMT (18:10 la Paris), după ce depășise deja bariera de 10.000 de dolari pe tonă la începutul sesiunii europene.
„O tonă de cacao costă acum mai mult decât o tonă de cupru”, a declarat Kathleen Brooks, analist la XBT.
Cererea puternică și continuă, combinată cu o reducere semnificativă a ofertei din Africa de Vest, principala regiune producătoare de cacao din lume, a împins prețurile la cele mai ridicate niveluri din toate timpurile în 2023. De atunci, prețurile au continuat să doboare record după record.
Contractul cel mai tranzacționat la New York și-a văzut deja prețul mai mult decât dublat, urcând cu 130% în acest an.
La Londra, de asemenea, cacaua a crescut cu 135% din ianuarie, atingând marți un nou maxim istoric de 8.682 de lire sterline pe tonă.
Recolte slabe…
Această creștere neîncetată a prețurilor este rezultatul unei combinații de factori, nu în ultimul rând penuriei de cacao din Africa de Vest.
Coasta de Fildeș și Ghana sunt, de departe, principalii producători mondiali de boabe de cacao. Împreună, acestea au furnizat aproape 60% din producția totală pentru recolta 2022/23, potrivit estimărilor Organizației Internaționale de Cacao (ICCO).
„Anul trecut, aceste țări s-au confruntat cu condiții meteorologice dificile, în special cu o căldură intensă, ceea ce a avut un impact negativ asupra producției”, explică Ole Hansen, analist la Saxobank.
La acestea s-a adăugat fenomenul meteorologic El Niño, care „a provocat precipitații abundente în decembrie, care au afectat culturile și au favorizat răspândirea bolii păstăilor negre”, spune John Plassard, analist la Mirabaud.
În sfârșit, „costul tot mai ridicat al pesticidelor și al îngrășămintelor a pus presiune financiară asupra agricultorilor, care au avut dificultăți în a obține aceste elemente esențiale pentru întreținerea culturilor”, adaugă Ole Hansen.
În consecință, bolile și condițiile meteorologice nefavorabile au redus considerabil randamentele, punând astfel presiune asupra lanțului de aprovizionare.
Și ciocolata?
Deși, în general, este nevoie de „între 6 și 12 luni pentru ca astfel de creșteri de prețuri să se reflecte în prețurile cu amănuntul ale produselor”, Ole Hansen consideră că „consumatorii ar trebui să se aștepte la o creștere” a prețului ciocolatei.
„Ciocolata este noul produs de lux, (…) și ne așteptăm ca prețurile dulciurilor să crească ca răspuns la această majorare masivă a prețurilor”, a fost de acord Kathleen Brooks.
La începutul lunii martie, producătorul elvețian de ciocolată Lindt & Sprüngli a avertizat că prețurile sale vor crește din nou în 2024 și 2025, după ce au fost majorate în medie cu aproximativ 10% în 2023.
„Este probabil ca consumatorii să se confrunte cu un nou val (…) de inflație la anumite produse”, a declarat Susannah Streeter de la Hargreaves Lansdown, intervievată de AFP.
„Produsele din ciocolată pură vor înregistra probabil cele mai mari creșteri de preț, în timp ce companiile ar putea promova alte dulciuri amestecate cu alte ingrediente”, care sunt supuse unor creșteri de preț mai mici decât cele din cacao, a continuat analistul.
În opinia sa, „consumatorii au dat deja unele semne de tendință de a se orienta către alternative mai ieftine”, adică produse de ciocolată de gamă inferioară, sau pur și simplu de a cumpăra mai puțin.
foto: Ian Andreiev | Dreamstime.com