Primii pași pentru autostrada A8: Actualizarea studiului de fezabilitate pe tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț, lansată în SEAP / „Din păcate nu este o veste bună” – Pro Infrastructura
Completarea Studiului de Fezabilitate a autostrăzii A8 de la Târgu Mureș la Târgu Neamț – un tronson cu o lungime de circa 210 km – a fost scoasă la licitație de către Compania de Drumuri. Contractul va avea un termen de implementare de 14 luni, iar licitația are o valoare estimată între 30 și 35 de milioane de lei . „Din păcate nu este o veste bună, prețul estimat fiind mult prea mic”, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura.
Pe 5 februarie Compania de Drumuri a publicat în noul SEAP licitația pentru Completarea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, un tronson cu o lungime de circa 210,9 km.
Licitația are o valoare estimată între 29.912.230 lei si 35.609.845 lei, fără TVA, iar data limită pentru depunerea ofertelor este 20 martie 2019.
Contractul va fi atribuit după cel mai bun raport calitate – preț, o formulă de calcul în care prețul ofertat va conta în proporție de 40%, iar restul de 60% din punctaj va fi defalcat pe criterii de calitate.
Reactualizarea SF-ului va ține cont de varianta de traseu stabilită încă din 2007 de către IPTANA, iar viteza de proiectare va fi de 120 de km/h pe tot traseul autostrăzii.
În cadrul realizării documentației, consultantul va analiza și soluțiile de implementare a sistemelor și stațiilor de taxare pe autostradă.
Termenele contractuale prevăd 14 ani pentru realizarea actualizării SF-ului, precum și patru luni în care firma contractată va acorda consultanță către CNAIR pentru pregătirea cererii de finanțare eruopeană, precum și pregătirea documentației pentru atribuirea lucrărilor de proiectare și execuție.
Împărțirea pe sectoare a autostrăzii A8 Târgu Mureș – Ditrău – Târgu Neamț:
–
Pro Infrastructura: „Cerem insistent optimizări de traseu și structuri, cât și implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, A8 nu va deveni niciodată realitate fiindcă e prea scumpă!”
„Din păcate nu este o veste bună, prețul estimat fiind mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci față de doar 30 milioane acum pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, așa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Pitești, să se livreze doar o parte din servicii și apoi să se rezilieze contractul!”, transmite Asociația Pro Infrastructura.
„Mai mult, viteza de proiectare în zona de munte este 120 km/h, rezultând soluții tehnice extrem de costisitoare. Cerem insistent optimizări de traseu și structuri, cât și implementarea etapizată (semi-profil). Fără aceste măsuri, Autostrada A8 nu va deveni niciodată realitate fiindcă e prea scumpă!”, mai atrage atenția Asociația.
Pentru A8 Târgu Mureș – Ditrău – Târgu Neamț – Iași studiile de fezabilitate au fost realizate între anii 2010-2011.
„(…) au fost făcute pe bani foarte, foarte puțini și pe repede-înainte. Rezultatul? Imposibilitatea de a fi folosite pentru licitația de lucrări. CNAIR a hotărât (corect) să le actualizeze, însă din trei licitații pornite în iunie 2014, doar una a fost finalizată: cea aferentă tronsonului Târgu Mureș-Ditrău, contractul fiind semnat cu Search Corporation în mai 2015”, explică API.
Cu toate aceștea, în ianuarie 2018, Compania de Drumuri a reziliat contractul, „deși nu era necesar sau oportun. Noi am fost singurii care am explicat, cu documente, prostia și nemernicia deciziei (vezi aici: http://bit.ly/2GqjIBZ)”, mai susține Asociația.
„Lupta este lungă și grea. Sectorul Pașcani-Iași este îngropat la Comisia de Prognoză, iar segmentele Târgu Neamț-Pașcani și Iași-Ungheni nu mai apar nici măcar în declarații!”, mai scrie Asociația.