Primul tronson aflat în pregătire din Autostrada A7 spre Moldova va fi scos la licitație în acest an
Primul tronson din cele patru ale Autostrăzii A7 care se află acum în etapa de realizare a Proiectului Tehnic va fi scos la licitație de execuție în acest an, a anunțat marți șefa Companiei de Drumuri. Este vorba de tronsonul de la Ploiești la Buzău, urmând ca apoi să fie scoase la licitație și restul tronsoanelor pe ruta Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani. La Bacău deja 16 km din A7 sunt în stadiu avansat de construcție, cu șanse bune să fie gata anul următor.
„Autostrada A7 are șase tronsoane, două dintre ele sunt în faza finală a achiziției pentru SF și proiectare – mă refer la cele de la Pașcani la Suceava și Siret. Suntem în stadiu avansat în zona de sud a proiectului, respectiv pe Ploiești – Buzău – Bacău – Pașcani. Primul tronson pe care ne-am propus să-l lansăm în achiziție publică de lucrări la finele anului, sperăm, în funcție de cum decurge și studiul geo, va fi Ploiești – Buzău, în lungime de 65 de kilometri. Analizăm câte loturi vor fi, dacă vor fi două, dacă vor fi trei”, a spus Mariana Ioniță, directorul Companiei de Autostrăzi la un eveniment desfășurat cu Universitatea Tehnică București.
„Până la Pașcani, din datele de trafic ieșite și din analiza multicriterială 2, va fi autostradă. Proiectantul acum desfășoară activitate privind studiul de fezabilitate, proiect tehnic, caietul de sarcini și ne va asista și pe perioada achiziției publice”, a mai spus Ioniță.
Citește și:
„Coloana vertebrală a Moldovei” – drumul de mare viteză pe relația Nord-Sud care să preia traficul de mult prea încărcatul DN2
Proiectul despre care vorbim este diferit de Autostrada „Unirii” A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni, proiect care se află în paralel în diferite stadii de realizare – pe sectorul A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț, cel mai dificil, care străbate Carpații Orientali, e în plină fază de elaborare SF.
Proiectul A7/DX5 reprezintă practic „coloana vertebrală” a Moldovei – va prelua traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din regiune și care în prezent se desfășoară pe DN2/E85, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de către șoferi drept încă o bandă de circulație – unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente.
- Pe cei aproape 320 de kilometri de la Ploiești la Pașcani (minus VO Bacău), actualele contracte prevăd realizarea Studiului de Fezabilitate (care nu a mai fost realizat niciodată până acum), dar și a proiectului tehnic. Astfel, odată finalizată această documentație, viitorii constructori vor trebuie doar să execute lucrările, fără a mai realiza și proiectul. Mai multe despre desfășurarea contractelor de pe A7.
- Pe circa 16 km lângă Bacău e DEJA în construcție prima porțiunea din A7. Lotul face parte dintr-un proiect mai mare (Centura Bacău – 32 km în total). Cei 16 km din A7 ar urma să fie gata în prima parte din 2021, deși autoritățile speră chiar la o finalizare în 2020.
- De la Pașcani la Suceava și mai departe la Siret – în total 102 km – au fost lansate licitațiile pentru studiile de fezabilitate și proiectele tehnice pentru drum expres – în cadrul contractelor se va determina un traseu și, conform caietului de sarcini, se va analiza și opțiunea de a realiza proiectul direct ca autostradă.
Imaginea de ansamblu: o schiță rudimentară pentru întreg traseul A7/DX5 de la Ploiești până la Siret:
–
Drum expres vs. Autostradă – care sunt diferențele, care sunt asemănările
E bine de știut că, în momentul actual, în România NU EXISTĂ NICIUN DRUM EXPRES conform normativului de drum expres aflat în vigoare (DX-AND_589-2013).
Există totuși în execuție Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, conform normativului din 2007.
În orice caz, dincolo de toate miturile urbane perpetuate care clasifică unele drumuri de patru benzi cu separatoare de sens, drept drum expres, în România la ora actuală nu există drumuri expres. Scriptic, ele sunt doar trecute în Codul Rutier și sunt asimilate ca limită de viteză drumurilor naționale europene (100km/h).
În realitate, conform normativului actual, un drum expres este destul de asemănător cu o autostradă: e un drum de mare viteză (100km/h+), are cel puțin două benzi pe sens, are sensurile separate, nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate (fără conflict de trafic).
Față de o autostradă, însă, există mai multe diferențe, printre care: benzile sunt mai înguste, lipsesc benzile de urgență, tipul de parapet separator e diferit și spațiul median e mai mic, benzile de încadrare accelerare/decelerare diferă, iar curbele și razele șoselei sunt diferite.
Mai jos, conform informațiilor oficiale, sunt diferențele esențiale între un Drum Expres și o Autostradă:
Vezi și: