Sari direct la conținut

Principalele miscari din media online in anul de criza 2009

HotNews.ro

In urma cu un an, singurele asteptari de crestere pe piata media, in anul de criza 2009, erau legate de Internet. Dupa 12 luni grele, soldate inclusiv cu prabusirea uneia dintre cele mai importante regii de pe piata, s-a dovedit ca si in cazul mediului online estimarile initiale s-au dovedit gresite. Veniturile din publicitate au scazut, totusi, mai putin decat alte medii, ceea ce a lasat principalilor actori mai mult spatiu de miscare sa se pregateasca pentru 2010 prin parteneriate, investitii sau reorganizari.

In primul semestru, publicitatea online a scazut cu 25% fata de perioada similara din 2008, ajungand la 25,5 milioane de lei, potrivit ultimului studiu ROADS, ce agrega cifrele de vanzari directe ale principalelor companii din domeniu. Studiul precedent, anuntat la mijlocul anului, indica pentru anul trecut o crestere a acestei piete, pana la 72,5 milioane RON. La nivelul intregului an 2009, mai multi reprezentanti ai agentiilor si regiilor online apreciaza ca piata va avea o scadere mai mica decat in primele sase luni, de 15-20%.

Pentru anul viitor, insa, in cazul publicitatii online revin asteptarile de crestere – cu 15-30%. Presiunile la care a fost supusa aceasta piata in 2009, indeosebi din partea televiziunii, ar urma sa se faca simtite si anul viitor, insa, dupa cum spunea in noiembrie Octav Popescu, directorul agentiei Initiative, „mixul de media castigator, in conditiile actuale, este TV+online”.

Cum au actionat principalii actori ai pietei online in fata crizei ce a afectat si acest mediu in 2009

Faliment

Reorganizare continua

Agentii: integrare si dezvoltare pe segmentul online

Extindere in digital

„Lumea traieste, astazi, in casa cu computerul, nu cu ziarul”

  • Pe parcursul anului, F5, compania de web a grupului Realitatea-Catavencu, lanseaza mai multe proiecte si parteneriate online, atat in domeniul publishing, cat si in cel al serviciilor si isi extinde catre alte entitati oferta pentru vanzarea de publicitate online
  • In iunie, F5 lanseaza portalul de business Money.ro, ce integra siteurile de business ale grupului. Investitia declarata in acest proiect: 600.000 de euro.
  • In august, Sorin Ovidiu Vantu anunta ca se reorienteaza media electronica si afirma ca „lumea traieste, astazi, in casa cu computerul, nu cu ziarul„. In decembrie, Sorin Ovidiu Vantu declara intr-un interviu pentru HotNews.ro: voi renunta definitiv la print, merg doar pe media electronica
  • In octombrie, F5 lanseaza VoxPublica, platforma ce-i reuneste pe multi dintre comentatorii plecati de la Cotidianul dupa ce Cornel Nistorescu a preluat, in vara, conducerea ziarului. In decembrie, cand Realitatea-Catavencu anunta ca renunta la ziarele Cotidianul si Business Standard, directorul F5, Dragos Stanca, spune ca „cel putin pe termen scurt” siteurile publicatiilor care nu vor mai face parte din grup vor continua sa functioneze sub umbrela F5.
  • Tot in decembrie, compania care opereaza postul TV pe care Sorin Ovidiu Vantu il va lansa in Republica Moldova, preia portalul de stiri Unimedia.md

Segmentare, parteneriate, hi5

  • ARBOinteractive a lansat, pe parcursul anului, mai multe departamente specializate, precum ARBOperformance si a incheiat mai multe parteneriate in vanzarea de publicitate
  • In mai, regia incheie un parteneriat cu retailerul online eMAG prin care sistemul de afiliere ProfitShare dezvoltat de acesta este implementat in reteaua ARBO
  • In iunie, regia ARBOinteractive lanseaza V2Media, ce ofera publicitate video prin intermediul retelei de siteuri din portofoliul ARBOinteractive
  • In iulie, ARBOinteractive si F5 X-Media incheie un parteneriat pentru administrarea publicitatii pe versiunile de mobil ale siteurilor din portofoliu
  • In noiembrie, ARBOinteractive lanseaza un departament dedicat retelelor sociale, prin care vinde spatiul publicitar pe hi5.com. Reteaua sociala a fost inclusa, in toamna, in SATI, inregistrand cifre record de trafic si audienta (primele date de audienta indicau, pentru luna septembrie, 4 milioane de clienti unici, aproape dublu fata de cel de-al doilea clasat, Trilulilu.ro)

Filme, motoare de cautare, restructurare print-online

Ziare ramase doar pe Internet

  • In aprilie, un studiu realizat de agentia Rogalski Grigoriu PR arata ca 97% dintre redactorii sefi ai publicatiilor locale apreciau ca viitorul presei este amenintat de contextul socio-economic si ca migrarea catre online pare a fi solutia de continuare a activitatii editoriale
  • Tot in aprilie, expertul international in concept de presa Mario Garcia avertiza, la Bucuresti: consumatorii traditionali de presa reprezinta un grup ce imbatraneste rapid, iar publicatiile trebuie sa se adapteze la felul cum este consumata acum informatia – mai intai pe Internet sau telefonul mobil, abia apoi pe celelalte medii
  • In iunie, Publimedia, divizia de publishing a Media Pro, anunta ca va pastra exclusiv online brandurile din portofoliul sau de publicatii locale
  • In iulie, cotidianul ProSport (Publimedia) anunta ca editia sa de duminica ramane in varianta exclusiv online
  • In octombrie, F5, divizia new media a grupului Realitatea-Catavencu ii regrupeaza pe fostii comentatori de la Cotidianul pe platforma VoxPublica
  • In decembrie, directorul acestei divizii, Dragos Stanca, spune ca „cel putin pe termen scurt” siteurile publicatiilor care nu vor mai face parte din grupul Realitatea-Catavencu vor continua sa functioneze sub umbrela F5.

Noi lansari. Intre altele:

Dezbateri si controverse

Investitie

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro