Sari direct la conținut

Pro Infrastructura, poziție dură față de UMB: „A intrat în „Clubul 2% pe lună” alături de repetenții clasei. Riscă să iasă din termene”

HotNews.ro
Lucrari UMB pe A0 Nord, Foto: Captura YouTube / Construim Romania
Lucrari UMB pe A0 Nord, Foto: Captura YouTube / Construim Romania

„UMB, prea puțină marmeladă la atâta pâine”, susține Asociația Pro Infrastructura care avertizează că antreprenorul român s-a întins pe prea multe șantiere și nu mai poate ține ritmul, astfel încât există pericolul să iasă din termenele asumate, în special pe șantierele-critice de pe PNRR unde se pot pierde importante fonduri europene nerambursabile.

„UMB este întins ca marmelada pe prea multe felii de pâine, 10 la număr doar pe AutostradaA7. Așa că a intrat în „Clubul 2% pe lună” alături de repetenții clasei, fapt evidențiat fără echivoc chiar de cifrele oficiale date de CNAIR, confirmând cele mai rele temeri ale noastre din 2022”, susține Asociația Pro Infrastructura, cea mai importantă voce din societatea civilă care monitorizează implementarea marilor proiecte de infrastructura, mai ales cele pe rutier.

„Dacă aceste cifre de „progres” erau făcute de orice alt antreprenor, îi vedeam la televizor pe ministrul Grindeanu fluturând amenințător rezilierea contractelor”

Asociația face și recensămîntul progreselor înregistrate pe loturile cheie unde lucrează UMB, citând cifrele oficiale publicate de CNAIR. Astfel, conform API, progresele înregistrate de constructorul băcăuan sunt minime:

  • „Pe cele 5 loturi ale A7 de la nord de Focșani, între Domnești și Pașcani, adică pe 137,7 km (54%) din totalul de 255,7 km contractați de UMB dintre Buzău și Pașcani, avansul fizic oficial raportat de CNAIR în noiembrie este cuprins între 1% (unu %) și 3% (trei %). Adică aproape nimic, la 6-7 luni de la emiterea ordinelor de începere lucrări în mai 2023. Iar termenul de execuție este de 30 luni la fiecare.
  • Ați spune că se concentrează pe restul de 46% unde stau mai bine. Nu, nu stau. Focșani-Domnești este la 15% după 7-8 luni de la emiterea ordinului de începere (OIL), deci 2% pe lună, tot 30 luni execuție. Loturile 2 și 3 din Buzău-Focșani sunt la 23%, respectiv 25% după 9-10 luni de la OIL, adică 2,5% lunar. Aici este chiar mai sever contractul: 26 de luni execuție directă!
  • Același ritm jalnic avem și pe loturile 1 și 4 din Buzău-Focșani care sunt la 23%, respectiv 27% după 11-12 luni de la OIL, deci vreo 2,2% avans fizic lunar, în medie. Acestea două sunt singurele tronsoane din cele 10 ale UMB de pe A7 care au termen de finalizare în 2024, mai precis în august. În condițiile date, imposibil de respectat”.

„Dacă aceste cifre de „progres” fizic erau făcute de orice alt antreprenor, îi vedeam la televizor pe ministrul Grindeanu și pe șeful CNAIR Pistol fluturând amenințător rezilierea contractelor. Dar statul este doar pentru unii mumă, pentru ceilalți e ciumă”, spune Pro Infrastructura.

„UMB nu și-a putut dubla capacitatea peste noapte”

Asociația amintește că a făcut această predicție încă din 2022 – că UMB nu va putea duce în paralel atât de multe șantiere, și spune că realitatea arată acum că „UMB nu și-a putut dubla capacitatea peste noapte: pe 54% din A7 nu face mai nimic, iar pe restul de 46% gâfâie. Ba chiar putem spune că am fost optimiști fiindcă și alte șantiere suferă! Pe A3 Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului nu mai au mobilizarea din trecut. Și mai ales Tronsonul 4 DEx12 Craiova-Pitești este foarte întârziat”.

Pro infrastructura recunoaște însă că antreprenorul băcăuan trage tare acum „să închidă cât mai repede din șantiere”, dând ca exemple A0 Nord lotul 2 și DEx12 Slatina-Colonești, dar susține că forța considerabilă a UMB „este clar împrăștiată” pe mult prea multe fronturi.

  • „UMB este, de departe, cel mai puternic și mai muncitor antreprenor din infrastructura rutieră din țara noastră. Dar ar fi bine să recunoască spășit că, din ambiția stupidă de a face TOATĂ autostrada care-i trece prin fața sediului, s-a întins peste dublul capacității reale”, spune Pro Infrastructura.
  • „UMB are în tolbă 80% din autostrăzile finanțate prin PNRR, adică 341 km din totalul de aproape 430 km din program pe A8, A7, A3 și A1. Și riscă să iasă din termenele contractuale, să pună România în poziția ratării țintelor (și banilor) din PNRR, să-și păteze reputația greu construită în toți anii ăștia și, cel mai grav, să treacă peste limitele roșii auto-impuse și să-și omoare, la propriu, muncitorii”, mai notează Pro Infrastructura.

VEZI ȘI:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro