Proba a incompetentei Statului roman: a incurcat doua litere intr-o ordonanta de urgenta din 2009 si a scutit astfel de amenzi institutiile publice care refuza servicii online pentru cetateni
Autoritatile vor sa corecteze o greseala de acronim strecurata intr-o Ordonanta de Urgenta din anul 2009 care a facut imposibila pana acum amendarea cu pana la 10.000 de lei a institutiilor publice care nu vor sa se inregistreze in Punctul de Contact Unic electronic, un portal care da posibilitatea obtinerii on-line a autorizatiilor necesare prestatorilor de servicii din tara si din strainatate. Implementarea PCU este o obligatie europeana stabilita in Directiva Serviciilor. Imposibilitatea de a amenda institutiile este una dintre cauzele pentru care in loc de mii de autoritati publice, in acest portal sunt inregistrate pana acum doar 325 de autoritati.
Romania a avut obligatia ca stat membru UE sa implementeze la nivel national un Punct de Contact Unic electronic, un portal care da posibilitatea obtinerii on-line a autorizatiilor necesare prestatorilor de servicii din tara si din strainatate.
Implementarea acestui portal era parte din Directiva Serviciilor nr. 2006/123/CE a Parlamentului European si stabileste modalitatea de interactiune on-line dintre institutiile publice din Romania si prestatorii de servicii.
Romania a implementat Directiva UE in legislatia nationala prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49 din 20 mai 2009, unde s-a strecurat o greseala majora. Autoritatile au gresit acronimul autoritatii care poate sanctiona institutiile publice care nu vor sa se inregistreze in Punctul de Contact Unic.
Este vorba despre Centrul National Romania Digitala (CNRD), care gestiona acest portal online. In Ordonanta din 2009, la articolul care prevedea autoritatea care poate aplica sanctiuni a fost scris CNDR, in loc de CNRD.
Mai trebuie mentionat ca intre timp Centrul National Romania Digitala (CNRD) nu mai exista, fiind absorbit in anul 2014 de catre o noua agentie creata sa gestioneze sistemele electronice guvernamentale, si anume Agentia pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR).
- Greseala cu CNDR in loc de CNRD a ramas in legislatie pana acum si este una dintre cauzele nefunctionarii la capacitate maxima a Punctului de Contact Unic electronic in Romania.
CNDR in loc de CNRD
Foto: Hotnews
Acesta este motivul pentru care Ministerul pentru Societatea Informationala a scos in dezbatere publica un proiect de Ordonanta care sa corecteze aceasta anomalie.
- „Prin prezentul act normativ se propune corectarea unei erori, respectiv corectarea art. 28, alin(41) care, in mod eronat, contine prescurtarea gresita a Centrului National Romania Digitala, unde in loc de CNRD este mentionat CNDR, motiv pentru care constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute nu se putea aplica de catre o institutie inexistenta.
- In prezenta Ordonanta se indreapta eroarea materiala si este specificata institutia care va constata contraventiile si care va aplica sanctiunile (AADR)”, se arata in nota de fundamentare (vezi documentul atasat).
Ce se spune la art. 28, alin(41): „Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1) lit. d) se fac de catre reprezentantii imputerniciti ai CNDR”.
Ce contraventii sunt prevazute la alin. (1) lit. d)?
- „in cazul nerespectarii de catre autoritatile competente a obligatiei prevazute la art. 6 alin. (3), cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei„.
Ce obligatii sunt prevazute pentru autoritatile competente la art. 6 alin. (3)?
- „Autoritatile competente trebuie sa se inregistreze in sistemul PCU electronic in termen de maximum 60 de zile de la data la care acesta devine functional sau de la data la care acestea devin functionale”.
HotNews.ro a solicitat Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR) sa precizeze cate institutii publice sunt inregistrate in prezent in acest PCU si ce servicii ofera.
Iata precizarile primite din partea AADR:
- „Cu toate ca accesul la platforma este disponibil in regim public incepand cu data de 28 noiembrie 2011, pana in prezent s-au inrolat in PCUe 325 de autoritati apartinand administratiei publice centrale si locale, ordine profesionale, procesul de inscriere continuand cu primarii si institutii cu competente in recunoasterea calificarilor profesionale.
- Autoritatile competente si-au configurat in PCUe 546 de proceduri administrative prin care ofera posibilitatea obtinerii unor avize, autorizatii, recunoasterea calificarilor pe cale electronica.
- Din totalul de 546 de proceduri administrative, 153 au un caracter transfrontalier, adresandu-se cetatenilor/companiilor din spatial comunitar, fiind traduse in limba engleza.
- PCUe are doua componente: una operationala si cealalta informativa.
- In ceea ce priveste utilitatea primei parti a platformei, cea operationala, aceasta este pusa la dispozitia utilizatorilor care tranzactioneaza solicitarile on-line, avand posibilitatea sa-si creeze fie un cont de utilizator, sa foloseasca semnatura calificata digitala sau credentialele de la „Ghiseul.ro”.
- Datorita rigorilor legislative specifice administratiei publice din Romania, foarte multi utilizatori recurg si la componenta informativa a platformei, si anume isi descarca documentele asociate fiecarei proceduri administrative in vederea solutionarii unei cereri.
- Accesul la componenta informativa a Portalului, se poate face de catre orice utilizator fara a-si crea un cont in PCUe”.
Nu in cele din urma, oficialii AADR au precizat ca Romania nu este singura tara din UE care are probleme cu implementarea greoaie a acestui serviciu pentru cetateni, tara noastra stand mai bine la acest capitol decat Germania, Letonia sau Austria.