Sari direct la conținut

Probleme cu noul sistem IT de achiziții publice SICAP: 'Un astfel de sistem de 27 milioane de lei nu se pune niciodată în producție fără testări de design și compatibilitate'

HotNews.ro

Guvernul Dăncilă se laudă în recentul bilanț de guvernare cu implementarea noului sistem electronic de achiziții publice (SICAP), un sistem IT de 27 milioane de lei, care ar fi funcțional din data de 2 aprilie 2018. Realitatea este însă că sistemul funcționează foarte greu, la trecerea între secțiuni apar linii de cod, iar utilizatorilor care întâmpină probleme de acces li se cere să schimbe setări complexe. Surse din industrie contactate de HotNews.ro susțin că ‘un astfel de sistem nu se pune niciodată în producție fără testări de toate felurile, inclusiv testări de design și compatibilitate’.

  • Cum s-au lăudat autoritățile cu lansarea noului sistem de achiziții publice și care este realitatea când folosești platforma
  • Ministerul Comunicațiilor, condus de PSD-istul Petru Bogdan Cojocaru, și Agenția pentru Agenda Digitală, condusă de Liviu Stoica, au laudat într-un comunicat din 3 aprilie 2018 lansarea în producție a noii platforme pentru achiziții publice SICAP.
  • „Noua aplicație SICAP va contribui la creşterea eficienţei serviciilor publice folosind mijloace electronice moderne, prietenoase ca interfaţă, bazate pe paradigme de interoperabilitate. Mai mult, aplicaţia a fost gândită pentru a aduce beneficii cetăţeanului, persoanelor juridice, dar şi administraţiilor publice, prin reducerea costurilor administrative şi a timpilor de răspuns la solicitările petenţilor”, a declarat Petru Bogdan Cojocaru, ministrul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale.
  • „La nivel tehnic, arhitectura acestei aplicaţii are la bază cele mai noi tehnologii IT, soluţia implementată este una flexibilă şi cu mecanisme facile de redundanţă şi backup, fiind coroborată cu soluţia de stocare de înaltă performanţă şi cu echipamente inteligente de comunicaţii, toate acestea reprezentând elementele de bază în asigurarea unui mediu tehnologic performant, necesar rulării funcţionalităţilor”, preciza în același comunicat Liviu Stoica, preşedintele Agenţiei pentru Agenda Digitală a României.

HotNews.ro a semnalat încă din 2 aprilie că sistemul funcționează cu întârzieri foarte mari și a cerut explicații președintelui AADR, Liviu Stoica.

  • „Astăzi SICAP funcționează în mediul de producție, ceea ce înseamnă că procedurile noi se desfășoară deja în SICAP, iar procedurile vechi se desfășoară pe SEAP in lichidare. A mers greu și probabil va mai merge greu 1-2 ore, deoarece am mai făcut optimizări în mediul de producție. Este un proiect întârziat, dar astăzi sunt mândru că am reușit să facem lansarea.”, a declarat în 2 aprilie, pentru HotNews.ro, Liviu Stoica, președintele AADR, agenția care gestionează sistemul IT.

Mai mult, în bilanțul de guvernare: ianuarie-martie 2018, Guvernul Dăncilă se laudă cu implementarea acestui sistem de 27 milioane de euro, care ar fi funcțional din 2 aprilie.

SICAP a costat 27 milioane de lei (inclusiv TVA), fiind implementat de firma UTI Grup, având ca subcontractor firma Total Soft.

  • Președintele AADR: De la ‘mândru că am reușit lansarea’ la lipsa răspunsurilor legate de problemele cu care se confruntă noul sistem IT

Realitatea este însă alta. Întârzierile de accesare a platformei s-au menținut, la trecerea între secțiuni apar linii de cod, iar utilizatorilor care întâmpină probleme de acces li se cere să schimbe setări complexe:

„Daca întâmpinați probleme la accesul în noul SEAP, este necesar să verificați că aveți efectuate următoarele setari:

– Setări de firewall:

Firewall-ul să permită următoarele:

– accesul pe porturile tcp 80, 443 și 8881 pentru adresa IP 194.102.45.181

Dacă filtrele din firewall-ul dumneavoastră sunt construite pe baza numelui de domeniu, vă rugăm să configurați firewall-ul să permită următoarele:

– accesul pe porturile tcp 80, 443 si 8881 pentru numele de domeniu sicap-prod.e-licitatie.ro

Setări de firewall pot fi la nivelul retelei de calculatoare sau la nivelul statiei de lucru (antivirus)

– In internet explorer/ Advanced Settings asigurați-vă că aveți bifat opțiunea “Use TLS1.2”

– Compatibilitate cu browsere: Pentru accesarea în bune condiții a site-ului este necesar ca stația Dvs de lucru să dispună de unul din urmatoarele browsere: Chrome (minim 49.0.2623), Firefox (minim 45.0), minim IE 10 sau versiuni ulterioare ale acestora.”

Solicitările HotNews.ro de a oferi explicații față de întârzierile de accesare ale platformei și toate aceste probleme de funcționare prezentate mai sus au rămas fără raspuns din partea Agenției pentru Agenda Digitală a României, iar Liviu Stoica, președintele agenției nu mai răspunde la telefon.

  • ANAP: Din 2 aprilie noile documentații se transmit numai prin SICAP. În ceea ce privește funcționalitatea noului sistem vă rugăm să vă adresați AADR

HotNews.ro a solicitat un punct de vedere legat de modul cum se desfășoară în prezent licitațiile publice electronice și Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), care a transmis următoarele precizări:

  • „Noul Sistem Electronic de Achiziții Publice/SICAP este disponibil din 2 aprilie 2018. Începând cu această dată, autoritățile/entitățile contractante au putut transmite documentații de atribuire noi doar prin intermediul acestui portal. În vechiul sistem electronic de achiziții publice (SEAP) a fost posibilă doar retransmiterea documentațiilor de atribuire aferente procedurilor care au fost respinse anterior, urmare a procesului de evaluare ex-ante efectuat de către ANAP.
  • Documentațiile de atribuire care au fost încărcate până la data de 02.04.2018 în vechiul sistem se află încă în procesul de validare al ANAP. Anunțurile de participare/de participare simplificată care apar publicate în această perioadă în SEAP sunt aferente procedurilor de atribuire transmise doar până la data de 30 martie 2018, acestea fiind deja intrate în procesul de validare ex-ante efectuat de către ANAP.
  • În ceea ce privește funcționalitatea noului sistem electronic de achiziții publice, vă rugăm să vă adresați operatorului SEAP/SICAP, respectiv Agenției pentru Agenda Digitală a României, instituție care deține aceste informații”.

Pentru detalii citește și: ​Prima zi de funcționare a noului Sistem Electronic de Achiziții Publice: Peste 8.500 de utilizatori autentificați, peste 500 de cumpărări directe inițiate și 3 plăți online

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro