Profesorul Radu Gologan, coordonatorul Lotului Olimpic National de Matematica, a discutat online cu cititorii HotNews.ro
Ce este esential sa stii in matematica? Care sunt punctele tari si unde sunt vulnerabilitatile elevilor romani de top? Cat trebuie sa se pregateasca un elev pentru a se putea gandi la olimpiada? Poti face performanta intr-un domeniu care nu iti place? Ce inseamna sa antrenezi an de an cei mai buni elevi romani in matematica? Despre toate acestea, dar si despre momente amuzante de la olimpiadele internationale a discutat online cu cititorii HotNews.ro profesorul Radu Gologan, coordonatorul lotului national olimpic de Matematica.
- Anul acesta, se implinesc 55 de ani de la prima olimpiada internationala de matematica din istorie, organizata la Brasov.
- HotNews.ro si The Group au lansat cu aceasta ocazie sectiunea Prima Olimpiada Internationala de Matematica, Romania, 1959, cu sprijinul Societatii de Stiinte Matematice din Romania.
Radu Gologan, de peste 10 ani coordonatorul lotului olimpic national de Matematica, este el insusi medaliat cu argint la Olimpiadele Internationale de Matematica din 1970 si 1971. Absolvent al Facultatii de Matematica in 1976, Radu Gologan a obtinut doctoratul in 1981 sub indrumarea acad. Marius Iosifescu.
Profesor de liceu in perioada 1976-1979, cercetator la INCREST si ICSITMUA pana in 1990, dupa care cercetator la Institutul de Matematica, din 1991 profesor asociat la Universitatea Politehnica din Bucuresti, iar din 2000 profesor titular.
A participat inca de la absolvirea facultatii la pregatirea olimpicilor. Din 2001 este presedintele comisiei nationale a olimpiadei de Matematica. Este presedintele Societatii de Stiinte Matematice din Romania din 2008.
Cateva dintre raspunsurile profesorului Radu Gologan la intrebarile cititorilor HotNews.ro:
- Este mult mai greu sa lucrezi cu elevul nu neaparat deschis spre a invata. In primul rand e usor sa pierzi pasiunea pentru actul de indrumare, iar apoi sa gasesti calea spre a-i da minimul necesar sau poate sa il faci sa devina eminent. Cu cei exceptionali totul merge de la sine si devine un parteneriat in care si tu dascal inveti.
- Cred ca formarea dascalului pentru categoria medie este esentiala. Din pacate facultatile care dau profesori pregatesc in general specialisti in domeniul respectiv.
- Pregatirea este evident influentata de internet. E imens materialul din domeniul „problem solving”. Iar cea fata in fata cu profesorul a devenit extrem de specializata. Elevii [olimpici in matematica – n.red.] cunosc cu mult peste materia scolara si uneori peste cea de facultate. Important este sa ii invatam cand sa aplice si cum. Apoi sa insistam sa redacteze bine. Calculatorul te face sa fii corigent la prezentarea in scris a tuturor detaliilor solutiei. Aici Romania pierde mereu puncte pretioase.
- Mi se intampla chiar ca fosti elevi sa asiste la cursurile mele cand vin sa ma vada. Altii ne aduc manuale din alte universitati. E frumoasa aceasta legatura in timp prin generatii!
- Intrebarea: De ce are nevoie un copil ca sa reuseasca in scoala si apoi in viata? Radu Gologan: In primul rand de o dragoste care sa insemne in primul rand intelegerea lui. Fiecare copil e diferit. Fiecare are ascuns in el un baston de maresal pentru un domeniu al vietii. Sa il descoperim si sa il ajutam.
- Intrebarea: In cazul unui copil din scoala primara, cat de benefica si potrivita este pregatirea suplimentara si cate ore pe zi ar trebui sa lucreze? Radu Gologan: Nu cred ca e bine sa faca pregatire in privat. Cercul de matematica de la scoala sau grupele de excelenta unde intalneste alti copii si joaca devine concurenta in rezolvare e solutia. Apoi probleme dragute cu continut ludic. Gasiti multe astfel de carti si reviste, de exemplu Gazeta Matematica si Gazeta Matematica Junior. Nu trebuie sa fiti matematician ca sa il faceti sa devina pasionat de matematica. Dar in niciun caz sa nu transformati asta in „ora de vioara” zilnica.
- Intrebarea: Cati dintre olimpicii internationali aleg sa studieze in Romania? Radu Gologan: La matematica 1 din 6 anul asta
- Intrebarea: Ce tendinte ati observat la nivel international si pe care ati vrea sa le introduceti si la lot, in pregatire? Radu Gologan: Cea mai accentuata tendinta este cea tarilor „tigrii” de transformare a pregatirii intr-un dur antrenament de tip gimnastica. Nu am de gand sa fac asta si cred ca in zona asta de lume nu se poate.
Citeste mai jos raspunsurile integrale ale profesorului Radu Gologan la intrebarile cititorilor HotNews.ro: