Sari direct la conținut

Programul AlphaGo a castigat cu 4-1 meciul impotriva campionului Lee Sedol

HotNews.ro
Campionul mondial la Go, Lee Sedol, Foto: Captura YouTube
Campionul mondial la Go, Lee Sedol, Foto: Captura YouTube

​Marti s-a desfasurat ultimul meci din intalnirea Computer vs Om la jocul de Go, iar programul de inteligenta artificiala dezvoltat de Google DeepMind a castigat si acum, scorul total fiind 4-1. Lee Sedol a fost aclamat si spune ca acea singura victorie este cea mai importanta din cariera sa, el aratandu-se socat de cat de bine a jucat computerul.

Sambata, scorul a ajuns la 3-0 pentru computer, luni campionul Lee Sedol a castigat un meci, iar marti, AlphaGo a castigat un meci extrem de strans pe care programul l-a inceput printr-o eroare din care parea greu sa revina.

Campionul Lee Sedol spune ca este socat de faptul ca a pierdut fiindca nus e astepta ca programul sa joace „aproape perfect”. Campionul sud-coreean a fost aclamat la conferinta de presa „Niciodata nu am fost felicitat atat pentru castigarea unui singur meci, dar nu as schimba victoria aceasta pe nimic in lume”, spune Lee, referindu-se la jocul cu numarul 4.

AlphaGo a invatat de la joc la joc, iar capacitatea uriasa de procesare ii permita sa se inspire din 100.000 de meciuri jucate de marii maestri umani si a jucat singur 30 de milioane de meciuri impotriva sa.

„Infrangerea de astazi a fost a mea, Lee Sedol, nu una a intregii omeniri”, a tinut sa precizeze Lee, dupa cel de-al treilea meci.

Dupa cel de-al patrulea meci, campionul a spus si care crede ca sunt slabiciunile lui AlphaGo. El a observat ca programul a jucat ceva mai slab cand era cu piesele negre, iar cand Lee Sedol facea mutari neasteptate, computerul avea mici probleme in a raspunde. Lee Sedol a elogiat insa echipa care a construit computerul care l-a invins categoric.

Go este un joc de strategie ce consta in plasarea unor piese albe si negre (stones) pe o tabla 19X19 cu 361 de pozitii. Este unul dintre cele mai complicate jocuri create vreodata, in el contand foarte mult intuitia de moment. Scopul este sa controlezi peste jumatate din tabla de joc. Go a fost inventat in China, acum peste 2.500 de ani.

In toamna lui 2015, AlphaGo, program dezvoltat de divizia DeepMind a Google, l-a invins cu 5-0 pe campionul european la Go, Fan Hui. In timpul trecut de atunci, Hui a urmarit progresele AlphaGo si spune ca programul nu joaca la fel cum ar juca un om. Face mutari surprinzatoare si pur si simplu joaca frumos, chiar daca unele mutari nu sunt de manual si par greseli grave.

Jocul este mult mai complex decat sahul si este mult mai greu de estimat cine va castiga. La inceput sunt 361 de mutari posibile si la un moment dat sunt in medie 200 de pozitii vacante pe tabla, fata de 20 in medie, la sah. In plus, daca un joc de sah se termina in medie in 80 de mutari, la Go numarul este aproape dublu.

La Go, oamenii au de partea lor intuitia, dar sunt limitati de faptul ca pot obosi, se pot enerva si pot deveni neatenti, ceea ce afecteaza grav performantele de joc. In plus, exista o limitare mentala fiindca din cauza complexitatii, Go este un joc care poate fi jucat de maxim 1.000 de ori/an de oameni, in timp ce computerul poate rezista la milioane de jocuri.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro