Proiect de Hotarare de Guvern: Contribuabilii nu vor mai suporta comisionul la plata online a taxelor si impozitelor prin Ghiseul.ro, fapt care contravenea legislatiei europene si nationale
Ministerul Comunicatiilor a suspus dezbaterii publice un proiect de act normativ de modificare a legislatiei privind plata online cu cardul a taxelor si impozitelor prin Ghiseul.ro, astfel incat comisionul tranzactiei sa fie suportat de institutia publica si nu de contribuabil. In forma actuala, Hotararea de Guvern 1235/2010 privind infiintarea acestui sistem electronic de plata a taxelor prevede ca primaria poate solicita contribuabilului sa plateasca comisionul aferent tranzactiei, fapt care contravine legislatiei europene si a modului in care aceasta a fost implementata in legislatia nationala in 2009.
- „Hotararea de Guvern nr. 1235/2010 privind aprobarea realizarii Sistemului national electronic de plata online a taxelor si impozitelor utilizand cardul bancar contine la articolul 10 alineatul 2 un text care contravine legislatiei europene si a modului in care aceasta a fost implementata in legislatia nationala-Directiva Serviciilor de Plai (2007/64/CE), implementata in Romania prin intermediul Ordonantei de Urgenta nr. 113 din 12 octombrie 2009 privind serviciile de plata”, se arata in nota de fundamentare a acestui proiect de act normativ.
Conform acestei Ordonante din 2009 care transpune in legislatia nationala directiva europeana, „nu se accepta penalizarea platitorului de catre beneficiarul platii prin suportarea de catre platitor a unui pret suplimentar pentru utilizarea unui anumit instrument de plata (card, in acest caz).
- „Contrar acestor prevederi, art 10 alin. 2 din H.G.1235/2010 prevede ca beneficiarul platii ( institutia publica) poate impune contribuabilului care plateste cu cardul sa suporte comisionul perceput beneficiarului de catre prestatorul sau de servicii de plata. Mai mult decat atat, in acest fel exista o discriminare a contribuabilului care plateste utilizand cardul prin intermediul Sistemului national electronic de plata online a taxelor si impozitelor fata de contribuabilul care plateste utilizand cardul la sediul institutiei publice, avand in vedere ca in cazul din urma contribuabilul nu plateste niciun comision.
Modificarea textului art.10 alin 2 din Hotararea de Guvern 1235/2010 este necesara din urmatoarele considerente.
- exista posibilitatea sesizarii Comisiei Europene in legatura cu incalcarea unui act normativ care transpune in legislatia nationala o directiva europeana, urmand ca aceasta sa dispuna masuri de corectare a acestei situatii si aplicarea unor sanctiuni statului roman;
- exista riscul ca acei contribuabili carora li se percep in mod nejustificat si nelegal acest commision de catre institutiile publice sa le actioneze in instanta in vederea recuperarii prejudiciului„, se mai precizeaza in nota de fundamentare.
Despre Ghiseul.ro
De la lansarea platformei nationale de plati pe internet cu cardul, Ghiseul.ro, in luna martie 2011 si pana in luna iulie 2012, doar 40 de primarii permiteau platile prin acest sistem, fiind efectuate un numar de 16.007 tranzactii in valoare de peste 3,2 milioane lei, conform datelor furnizate HotNews.ro de Ministerul Comunicatiilor. Conform Hotararii de Guvern de infiintare a acestui sistem, toate cele circa 3200 de primarii din tara ar fi trebuit ca in luna iunie 2012 sa fie inrolate in aceasta platforma de plati pe internet.
Dezvoltarea si implementarea Sistemului National Electronic de Plata Online a Taxelor si Impozitelor (SNEP – Ghiseul.ro) s-a facut de Ministerul Comunicatiilor in colaborare cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO), la costuri zero pentru statul roman. Aplicatia apartine insa firmei Indeco Soft din Baia Mare, care este membra a APERO si a implementat astfel de softuri in mai multe primarii din tara.
Platile in Ghiseul.ro se pot efectua cu autentificarea utilizatorului (acesta putand vizualiza exact sumele de plata) sau fara autentificare (utilizatorul introducand direct suma pe care stie ca o are de platit, iar accesul facandu-se pe baza CNP-ului).
Pentru plata cu autentificare, utilizatorii au nevoie de date de autentificare in sistem/credentiale, respectiv nume de utilizator si parola. Conform informatiilor ministerului, administratiile locale pot trimite cetatenilor aceste date si de asemenea acestea pot fi solicitate de catre cetateni si la ghiseul administratiilor locale, inrolate in sistem.