Proiect de OUG privind piata energiei regenerabilelor: Impactul certificatelor verzi in facturile consumatorilor va fi de maxim 11 euro/MWh
Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) stabileste prin ordin, pana la data de 1 martie a fiecarui an, cota anuala obligatorie de achizitie de certificate verzi aferenta anului precedent, dar fara a depasi impactul la consumator de 11,1 euro/MWh (aprox.50 lei/MWh), se arata intr-un proiect de Ordonanta de Urgenta supus dezbaterii publice de catre Ministerul Energiei. Pentru anul 2017 este estimat un impact de 47 lei/MWh, comparativ cu 42 lei/MWh in 2016.
Valoarea in lei se calculeaza la valoarea cursului mediu de schimb stabilit de BNR pentru anul precedent.
In masura in care la regularizare, ANRE constata ca impactul la consumatorul final este mai mare decat pragul maxim mentionat, autoritatea recalculeaza cota in sensul diminuarii acesteia, iar numarul de CV ce constituie obligatia de achizitie a furnizorului se va recalcula conform noii cote diminuate. Aceasta masura, impreuna cu cea de modificare a pretului minim si maxim, vor limita aparitia tranzactionarii la pretul maxim al CV, diminuand posibilitatea cresterii efortului la consumatorul final, se precizeaza in nota de fundamentare.
Proiectul mai prevede instituirea obligatiei anuale de achizitie a unui numar constant de CV pe o perioada de 15 ani, incepand din anul 2017, denumita cantitate statica de CV. Conform estimarilor, la acest moment aceasta este de 17.257.720 CV;
De asemenea, mai are in vedere revizuirea o data la 2 ani a cantitatii statice de CV care se preia in piata. Prin definitie propunerea de fata se bazeaza pe estimarea numarului total de CV care vor fi emise si/sau reinserate pe o perioada de 15 ani. Fiind o estimare pe o durata lunga de timp, este necesar ca periodic aceasta sa fie revizuita o data la doi ani.
O alta prevedere importanta este modificarea duratei de valabilitate a CV, care va fi de la data emiterii certificatului pana la data de 31 decembrie 2031, fata de 12 luni, cum este in prezent. Prin modificarea propusa va ramane un numar de certificate netranzactionate, surplusul de CV putand fi vandut pe toata perioada de functionare a schemei de sprijin la un pret estimat scazut.
Proiectul de OUG prevede si extinderea perioadei de amanare, pana la data de 31 decembrie 2017, pentru tehnologiile eoliene si micro-hidro si extinderea perioadei de amanare, pana la data de 31 decembrie 2024, pentru tehnologiile solare. Amanarea tranzactionarii certificatelor verzi este necesara pentru a asigura un grad mai bun de vanzare a CV participantilor la piata. Pentru tehnologiile bazate pe energie fotovoltaica, termenul de amanare este pana in 2024 deoarece analizand rata interna de rentabilitate putem observa faptul ca exista o discrepanta majora intre IRR-ul producatorilor SRE. Cea mai mare diferenta poate fi observata in anul 2013, an al carui raport de supracompensare a dus la diminuarea numarului de certificate pentru producatorii ce aveau sa isi obtina acreditarea in perioada 2014-2016.
In acelasi timp, este prevazuta marirea perioadei de reinsertie pentru producatorii din surse eoliene si hidro la 8 ani, incepand de la data de 1 ianuarie 2018 pana in anul 2025, reinsertia fiind facuta in transe lunare egale. De asemenea, se are in vedere marirea perioadei de reinsertie pentru producatorii de energie fotovoltaica la 6 ani, incepand de la data de 1 ianuarie 2025 pana la data de 31 decembrie 2030, reinsertia fiind facuta in transe lunare egale. Perioadele de reinsertie pentru toate tehnologiile au fost marite pentru a asigura o introducere liniara a CV, in scopul reducerii impactului la consumatorul final si protejarii pietei de certificate verzi.
Certificatul verde (CV) va capata valoare in momentul tranzactionarii si nu la momentul emiterii, acesta nereprezentand un instrument financiar. Aceasta masura este menita pentru a schimba modul in care CV sunt inregistrate contabil, cu atat mai mult cu cat in modificarea propusa este posibil ca un CV sa fie instrainat la cativa ani de la momentul emiterii/reinserarii. In prezent, CV sunt recunoscute ca venit inainte de tranzactionare, fapt ce poate conduce la dificultati ale fluxului de numerar pentru producator.
Proiectul mai prevede interzicerea tranzactionarilor repetate ale CV, cu exceptii pentru cazurile cu deficit de CV la producator. Aceasta masura se impune intrucat masura de ajutor de stat instituita prin Legea nr. 220/2008 cu completarile si modificarile ulterioare, vizeaza producatorii de E-SRE si nu posibilele speculatii in piata de CV.
Pentru mai multe amanunte, vezi documentele atasate