Sari direct la conținut

Proiectul oleoductului Alexandropolis, aproape de debut

HotNews.ro

In cursul zilei de miercuri, Grecia, Rusia si Bulgaria au semnat un acord pentru constructia unei conducte prin intermediul careia petrolul rusesc va fi transportat in sud-estul Europei, pe ruta Burgas (Bulgaria)-Alerxandropolis (Grecia).

Conducta cu o lungime de 280 de kilometri va costa aproximativ 700 de milioane de euro, urmand a fi operata de Rusia cu 51% din actiuni, restul fiind impartit intre Grecia si Bulgaria.

Oleoductul va transporta petrol in Mediterana la un pret scazut, contribuind astfel la cresterea dominatiei Moscovei pe piata energetica europeana, dar si la intarirea rolului de nod energetic in Balcani pentru Grecia si Bulgaria.

In afara necesitatii de a-si conserva dominatia energetica, Rusia insista acum pentru acest proiect si din cauza aglomerarii extreme din strimtoarea Bosfor, traversata de toate petrolierele care transporta petrolul caspic spre Europa de Vest.

Proiectul, aflat in discutie inca din 1990, a inceput sa se bucure din nou de interes din cauza preturilor mari ale petrolului.

In luna septembrie 2006, presedintele Rusei, Vladimir Putin, impreuna cu omologul sau bulgar, Gheorghi Parvanov, si premierul Greciei, Costas Karamanlis, au avut o runda de negocieri la Atena, Putin facand atunci un apel pentru urgentarea demararii proiectului.

Programat a fi finalizat pana in 2010, proiectul urmeaza sa transporte peste 700 de mii de barili pe zi, capacitatea maxima ce poate fi transportata fiind de 1 milion de barili.

Constructia oleoductului Burgas-Alexandroupolis urmeaza a fi un concurent direct pentru proiectul un similar, AMBO, pe ruta Burgas-Vlore (port din Albania), construit in colaborare de Macedonia, Albania si Bulgaria.

Romania, lasata la urma

Nu la fel de bune sunt insa vestile despre o alta conducta energetica ce isi propune sa traverseze Balcanii. Este vorba de proiectul Nabucco, mai exact o conducta care isi propune sa transporte gaze naturale din regiunea caspica si din Orient catre vestul Europei, tranzitind Romania.

Principalii actori in proiectul Nabucco sint Uniunea Europeana, care in contextul crizei energetice din ultima iarna isi da seama cit de riscant e sa depinda foarte mult de gazul rusesc, ca si principalelor companii regionale interesate de constructia gazoductului, respectiv OMV din Austria si Mol din Ungaria.

Nabucco intentioneaza furnizarea catre Europa occidentala a circa 25 de miliarde de metri cubi/an, fiecare dintre tarile tranzitate urmind sa primeasca cite 11 miliarde mc/an.

Proiectul, a carui constructie ar urma sa inceapa in 2008 si sa se finalizeze trei ani mai tirziu, ar costa circa 4,6 miliarde de euro.

Gazoductul Nabucco, inclus in programul Trans European Network al Uniunii Europene, are o lungime de 2.841 km, fiecare dintre companiile nationale ale celor mai importante tari implicate (OMV – Austria), MOL – Ungaria, Transgaz – Romania, Bulgargaz – Bulgaria si Botas – Turcia), fiind responsabila pentru constructia portiunii din tara de origine.

In Romania conducta ar urma sa se intinda pe 457 km, iar Transgaz (care detine 20% dintre actiunile consortiului, ca fiecare dintre celelalte patru companii) va trebui sa investeasca circa 800 de milioane de euro pentru finantarea acestei portiuni. 30% din aceasta suma vor fi investiti din surse proprii, iar 70% din imprumuturi care ar putea beneficia de garantia statului.

Totusi, in ciuda interesului puternic al Uniunii Europene si implicit al Romaniei pentru dezvoltarea gazoductului Nabucco, exista o serie de probleme care trebuie sa isi gaseasca o rezolvare urgenta (stabilirea taxelor de transport, gasirea unor furnizori certi etc).

Numai ca proiectul acesta – care ar putea contribui decisiv la garantarea securitatii energetice a Romaniei si a celorlalte state implicate, inclusiv cele din UE – treneaza.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro