Proiectul Strategiei fiscal-bugetare, adoptat de Guvern: Incasarile din impozitul pe venit, 3,4% din PIB si din impozitul pe profit, 2,1% – in 2013
Guvernantii mai estimeaza sa primeasca de la Uniunea Europeana, in contul fondurilor structurale, 3,6 miliarde euro in 2010 suma urmand sa fie de 5 ori mai mare peste trei ani – 16,3 miliarde euro. In Strategia fiscal-bugetara intocmita de catre Guvern deficitul bugetar este estimat la 2,5% in 2013. Ovidiu Marian, presedintele Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital din Senat a declarat pentru HotNews.ro ca plafoanele unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar au fost aprobate in aceasta saptamana in Comisie.
Mihai Tanasescu, reprezentantul Romaniei la FMI a declarat pentru HotNews.ro, cu o luna in urma, despre Strategia amintita, ca „este un inceput care trebuie incurajat”.
Pe langa Strategia fiscal-bugetara, MFP a publicat si proiectul „Legii pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificaţi în cadrul fiscal-bugetar”.
Ovidiu Marian a mai explicat ca deocamdata numai indicatorii au fost aprobati in Senat, iar pentru discutarea si aprobarea Strategiei senatorii asteapta Legea bugetului de stat pe 2011, deoarece datele existente in cele doua acte normative trebuie corelate.
Proiectul Strategiei fiscal-bugetare arata ca: „Pe termen mediu încasările din TVA vor ajunge la un nivel de 7,9-7,8% din PIB, în linie cu evoluţia consumului / Măsura privind aplicarea taxării inverse (pentru o serie de produse, n.r.) va fi aplicabilă după obţinerea de către România a autorizării aplicării unei derogări de la prevederile art. 193 din Directiva 112/2006/CE …”
Estimarile arata ca Romania va primi deconturi de la Uniunea Europeana pentru fonduri structurale 6,6 miliarde euro anul viitor, iar in 2012 se vor dubla. Alta estimare: „rata inflaţiei urmează să scadă până la nivelul de 3,5% (decembrie/decembrie an anterior) în anul 2013” iar „puterea de cumpărare a populaţiei se va îmbunătăţi continuu, în conditiile în care salariul real se va majora cu 0,4% în 2011, cu 1,5% în 2012 şi cu 1,7% în anul 2013”.
Potrivit aceluiasi document, PIB-ul real va creste cu 3,9% in 2012 si cu 4,5% in 2013. Explicatiile: „Motorul creşterii îl va reprezenta cererea internă, din care formarea brută de capital fix va înregistra dinamici superioare celor ale consumului final. La această estimare s-a avut în vedere creşterea surselor de finanţare a proiectelor aflate în derulare, îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor europene concomitent cu asigurarea finanţării din bugetul de stat a investiţiilor eligibile”.
In ceea ce priveste Administrarea Fiscala, „stimularea conformării voluntare a contribuabililor este, pe termen lung, obiectivul pentru care ANAF face în mod constant eforturi semnificative. In acest sens, A.N.A.F. sprijină contribuabilii în vederea îndeplinirii obligaţiilor lor fiscale prin prestarea de servicii moderne, simplificarea şi modernizarea procedurilor, şi aplicarea unui tratament echitabil şi nediscriminatoriu care să asigurare egalitatea cetăţenilor în faţa impozitului (respective, tratament egal în situaţii juridice similare).”
„Obiective strategice specifice” in domeniul administrarii fiscale:
- Dematerializarea dosarului fiscal al contribuabililor prin introducerea unui sistem de arhivare electronică a informaţiilor, documentelor şi a procedurilor care să permită circulaţia documentelor dematerializate în cadrul A.N.A.F. fără retipărirea acestora.
- Un management mai bun al arieratelor.
- Reducerea numărului de declaraţii pe care un contribuabil trebuie să le depună (declaraţiile 103 şi 105).
- Unificarea bazelor de calcul aferente contribuţiilor sociale.
- Actualizarea şi dezvoltarea metodologiei privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor.
- Înregistrarea în scopuri de TVA, din oficiu, a persoanelor impozabile.
- Crearea şi implementarea în cadrul Portalului ANAF a paginii ”Contul meu”, care să permită contribuabililor să-şi verifice situaţia contului fiscal – accesul controlat la fişa pe plătitor.
- Dezvoltarea funcţiilor Call center; implementarea funcţiei de help-desk fiscal.
- Creşterea numărului de acţiuni de mediatizare a activităţii ANAF (prezentarea publică a rapoartelor de activitate, a Strategiei ANAF, comunicate de presă, alte apariţii publice.