Protectia Consumatorilor a amendat service-urile auto cu un milion de lei dupa ce au fost gasite nereguli la peste jumatate dintre unitatile controlate
Lipsa autorizatiei RAR, lipsa informatiilor despre activitatile prestate si neafisarea tarifelor, absenta termenelor de garantie pentru serviciile prestate si lipsa elementelor de identificare a unor piese, sunt cateva dintre problemele gasite de ANPC dupa un control facut la peste 900 de service-uri auto in prima parte a lunii iunie. S-au aplicat amenzi de aproape un milion de lei si s-a constatat ca la nivel national clientii au facut 138 de reclamatii in primul semestru, plangerile referindu-se la lucruri precum: neasigurarea service-ului si a pieselor de schimb, calitatea necorespunzatoare a reparatiei si perioada nejustificat de mare a retinerii masinii in service.
ANPC a controlat intre 2 si 15 iunie un total de 925 de operatori economici, la 493 dintre acestia constatandu-se abateri de la legislatia in vigoare. Au fost aplicate 286 de amenzi contraventionale insumand 988.500 lei si 360 de avertismente. S-a dispus masura opririi temporare de la prestare a serviciului pentru 101 operatori economici. Pentru 16 operatori economici s-a dispus masura opririi temporare de la comercializare a pieselor auto.
Iata cateva din neregulile gasite:
– Legalitatea functionarii operatorului economic – s-a constatat lipsa autorizatiei RAR la operatori economici din opt judete.
– Deficiente in informarea clientilor, de la lipsa informatiilor privind tipul serviciilor prestate si tarifele corespunzatoare (la unitati din 15 judete), pana la completarea incorecta a bonurilor de comanda (intr-un singur judet) si lipsa termenelor de executie din notele de comanda. (trei judete).
– Acordarea garantiilor. La unitati din opt judete lipseau termenele de garantie pentru serviciile prestate, iar la service-uri din patru judete lipseau certificatele de garantie eliberate de producatori/importatori.
– Nereguli la piesele auto existente in magazie. La service-uri din doua judete lipseau elementele de identificare – caracterizare, iar la service-uri din cinci judete lipsea certificarea/omologarea RAR pentru materialele de exploatare auto existente in magazie.
– Nereguli privind respectarea conditiilor stabilite de producator si de actele normative in vigoare la prestarea serviciilor.
Reclamatii facute de consumatori
In primele 6 luni ale anului curent, la nivel national, au fost inregistrate 138 de reclamatii dintre care 39 au fost neintemeiate. Consumatorii reclamau: neasigurarea service-ului si a pieselor de schimb, calitatea necorespunzatoare a reparatiei, perioada nejustificat de mare a retinerii masinii in service care, in multe cazuri, este explicata prin intarzierea achitarii lucrarilor de reparatie de catre asigurator, defecte aparute in termenul de garantie in cazul autovehicolelor noi, incarcarea facturii prin calcul necorespunzator al manoperei raportat la timpul efectiv lucrat.