Sari direct la conținut

Protest fata de termenele asumate si nerespectate de catre Compania de Autostrazi. Asociatia Pro Infrastructura: "Intarzierile de luni de zile sau chiar ani intregi sunt inadmisibile!"

HotNews.ro
A1 Lugoj - Deva (septembrie 2016), Foto: CNADNR
A1 Lugoj - Deva (septembrie 2016), Foto: CNADNR

Asociatia Pro Infrastructura transmite, intr-o scrisoare deschisa, un semnal de alarma fata de termenele nerespectate in ceea ce priveste infrastructura rutiera, publicand o lista consistenta de proiecte ale caror termene avansate de autoritatile de la drumuri pentru diferite etape au fost in mod regulat depasite. Spre exemplu, licitatia pentru Lotul 1 din Autostrada A3 Campia Turzii – Targu Mures, al carui contract semnat fusese reziliat in aprilie din vina CNADNR-ului, era promisa sa fie publicata in luna iunie. Licitatia a fost lansata abia astazi.

Asociatia Pro Infrastructura, una dintre cele mai active ONG-uri in domeniul infrastructurii, transmite o scrisoare deschisa prin care cere „insistent autoritatilor sa lanseze in spatiul public doar termene realiste (in conformitate cu realitatea din teren si cu experientele anterioare) privind contractele de proiectare si lucrari aferente investitiilor majore in infrastructura (autostrazi, drumuri nationale, centuri ocolitoare)”.

Potrivit API, „termenele nerealiste asumate public arata o lipsa de respect fata de cetateni, iar cele fanteziste sunt un afront adus capacitatii de intelegere si inteligentei publicului larg. In plus, ele nu fac decat sa arate si mai mult lipsa de viziune si capacitatea administrativa foarte slaba a Ministerului Transportului si a CNAIR privind planificarea, licitarea si implementarea marilor proiecte de infrastructura in Romania”.

„Intarzierile foarte mari (luni de zile, chiar ani intregi) sunt inadmisibile!”, se arata in scrisoarea API.

Publicam mai jos exemplele de termene nerespectate asa cum au fost ele inventariate de catre Asociatia Pro Infrastructura:

Pe Autostrada A1 avem urmatoarele aspecte majore:

1. Deschiderea circulatiei, in acest an, pe segmentul de aproximativ 15 km intre Nod Dumbrava si Nod Margina (Lugoj-Deva lot 2). In acest sens, va rugam sa rezolvati cu solicitudine toate problemele si aspectele birocratice astfel incat sa putem circula, cel mai tarziu in decembrie 2016, de la Nadlac si pana la Margina continuu pe autostrada (161 km). Acest segment este singurul care are sanse reale de deschidere in acest an. Ar fi extrem de rusinos pentru autoritati sa avem zero km de autostrada noi in acest an!

2. Pregatirea documentatiei si lansarea licitatiei pentru lucrarile la tunelurile de pe lotul 2 Lugoj-Deva, imediat ce este primit si aprobat proiectul tehnic. Va rugam lansati in spatiul public un termen realist pentru aparitia in SEAP a anuntului pentru aceste lucrari.

3. Emiterea autorizatiei de construire pentru lucrarile pe lotul 4 Lugoj-Deva in zona pesterii de lilieci, in cel mai scurt timp posibil dupa definitivarea solutiei tehnice din aceasta zona. Acest lucru este critic in vederea deschiderii lotului 4 la finalul anului 2017. Daca nu se iau masuri urgente, acest lot nu va fi gata nici macar anul viitor. Va rugam lansati in spatiul public un termen realist pentru emiterea autorizatiei de construire.

4. Finalizarea si receptionarea Studiului de Fezabilitate pentru Sibiu-Pitesti pentru sectiunile 1, 4 si 5 in luna noiembrie 2016 (termen asumat public). De asemenea, cerem cu insistenta transparentizarea actiunilor prin care se realizeaza acest studiu de o importanta capitala pentru executia autostrazii Sibiu-Pitesti. In plus, va solicitam sa luati toate masurile necesare astfel incat sa lansati licitatia pentru lucrarile pe sectiunile 1, 4 si 5 in cel mai scurt timp posibil. Va rugam lansati in spatiul public un termen realist pentru acest ultim aspect.

Pe Autostrada A3 avem urmatoarele aspecte majore:

1. Re-licitarea Centurii Comarnic, parte a autostrazii Comarnic-Brasov, in cel mai scurt timp posibil. Va rugam lansati in spatiul public un termen realist in acest sens.

2. Anuntarea unui castigator pentru segmentul dintre Centura Rasnov si orasul Cristian, tot parte a autostrazii Comarnic-Brasov. Un al doilea termen asumat public in acest moment de Dl. Director General Catalin Homor este depasit (15.09.2016). Va rugam insistent sa clarificati motivele pentru care se tergiverseaza acest proiect. Este total inacceptabil sa dureze mai bine de 13 luni evaluarea ofertelor pentru un lot de autostrada de doar 6 km (ofertele s-au depus la inceputul lunii septembrie 2015)!

3. Emiterea autorizatiilor de construire pentru cele 3 contracte dintre Campia Turzii si Targu Mures. Va rugam sa va asumati public termene realiste pentru emiterea autorizatiilor.

4. Asumarea unui termen realist pentru finalizarea Studiului de Fezabilitate pentru segmentul Mihaiesti-Suplacu de Barcau si a Tunelului Meses. Va rugam insistent sa comunicati in spatiul public si motivele pentru care se tergiverseaza aceste contracte.

5. Rezilierea sau continuarea contractului cu asocierea Corsan-Corviam pentru lucrarile pe segmentul Suplacu de Barcau-Bors. Va cerem sa dispuneti urgent masuri pentru clarificarea situatiei acestui contract de lucrari si sa comunicati public decizia in cel mai scurt timp!

Pe Autostrada A8 avem urmatoarele aspecte majore:

1. Respectarea termenului asumat public (30.11.2016) privindordinul de incepere pentru contractul de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru segmentul Targu Mures-Ditrau.

2. Respectarea termenului asumat public (octombrie 2016) privind licitarea contractului de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru segmentul Targu Neamt-Iasi-Ungheni.

Va reamintim, de asemenea, ca ati lansat termenul de 01.11.2016 pentru demararea licitatiei contractului de realizare a Studiului de Fezabilitate pentru autostrada A12 Craiova-Pitesti. Va rugam sa-l respectati!

In final, va reamintim ca v-ati incalcat promisiunile reprezentate de termenele asumate public in mai multe randuri, dintre care le amintim doar pe cele mai importante legate de contractele pentru studiile de fezabilitate si executie lucrari pe loturile de autostrada:

1. Pe 13 aprilie 2016 declarati ca veti lansa licitatia pentru Studiul de Fezabilitate pentru A7/DX7 Ploiesti-Bacau in luna iunie 2016. In acest moment, licitatia nu apare pe SEAP!

2. Pe 1 iulie 2016 declarati ca intr-o luna, deci in august 2016, veti desemna un castigator pentru segmentul dintre Centura Rasnov si orasul Cristian (autostrada A3). In acest moment, inca nu avem un castigator desemnat!

3. In aprilie 2016 declarati ca veti lansa licitatia pentru A3 Viaductul Gilau (fara de care in acest moment nu se poate folosi autostrada Gilau-Nadaselu) in luna iunie 2016. Abia astazi, 21 octombrie 2016, a fost publicata licitatia pe SEAP!

4. In mai 2016 declarati ca veti relicita lotul Targu Mures-Ungheni al autostrazii A3 in luna iunie 2016 (dupa ce fusese reziliat in aprilie 2016). Abia astazi, 21 octombrie 2016, a fost publicata licitatia pe SEAP.

Acestor promisiuni nerespectate li se adauga cele legate de alte investitii importante in infrastructura rutiera (drumuri nationale si centuri ocolitoare). Evitam sa le amintim acum si pe acestea in speranta ca ne-am facut intelesi si, de acum inainte, atat timp cat veti fi la conducerea CNAIR, veti da dovada de maxima responsabilitate in lansarea acestor termeni in spatiul public.

Va rugam sa luati toate masurile necesare pentru a respecta termenele asumate public si, in cazul in care acestea sunt depasite, comunicati toate motivele pentru care nu au fost respectate.”

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro