Sari direct la conținut

PSD și ALDE reiau atacul asupra guvernanței corporative, în ciuda unei decizii a Curții Constituționale: Senatul ar putea vota ca aproape 100 de companii de stat și regii să fie conduse de oameni numiți doar pe criterii politice

HotNews.ro
Plenul Senatului, Foto: Hotnews
Plenul Senatului, Foto: Hotnews

​Coaliția PSD-ALDE nu se lasă intimidată de o decizie din februarie a Curții Constiționale, care arăta că este neconstituțională legea aprobată de Parlament, în decembrie 2017, privind exceptarea a circa 100 de companii de stat și regii de la aplicarea legislatiei privind guvernanta corporativa. Senatorii din comisiile economică, pentru constituţionalitate şi pentru privatizare au revenit marți la proiectul de lege declarat neconstituțional, eliminând doar câteva prevederi cu miză mai mică, dar reintroducând lista cu aceste companii.

Trebuie precizat că sunt cele mai importante companii din România, precum cele energetice, de transport sau din domeniul resurselor minerale. Printre ele se află chiar și companii listate la bursă cum sunt Transelectrica, Transgaz sau Nuclearelectrica. Proiectul de lege ar urma să fie votat miercuri în plenul Senatului.

  • Adoptarea unei astfel de legi ar însemna ca managerii să fie numiți după bunul plac al partidelor aflate la putere, fără respectarea nici măcar a unor minime criterii de selecție. Practic, ar putea fi numiți șefi de companii orice persoane, indiferent de pregătirea lor profesională și de experiență. Prin aplicarea OUG 109/2011, persoanele selectate trebuie să respecte anumite criterii clar stabilite în privința pregătirii profesionale, experienței și integrității.

Comisiile economică, pentru constituţionalitate şi pentru privatizare din Senat au reexaminat, marţi, proiectul de lege privind modificarea OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice ca urmare a deciziei Curții Constituționale. Senatorii PSD și ALDE au votat un raport favorabil la o formă doar ușor modificată față de cea adoptată de Camera Deputaţilor în 20 decembrie 2017, care a fost declarată neconstituțională pe 13 februarie 2018, în urma unei sesizări a parlamentarilor PNL.

Proiectul de lege modifică articolului 1 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, fiind incluse societăţi în categoria excepţiilor de la aplicarea actului normativ. În prezent, sunt exceptate Regia Autonomă Rasirom, Compania Naţională Romtehnica – S.A, instituţiile de credit, instituţiile financiare şi societăţile de servicii de investiţii financiare şi societăţile de administrare a investiţiilor. Pe lângă acestea, așa cum au încercat și anul trecut, parlamentarii PSD și ALDE vor să introducă la capitolul excepții alte aproape 100 de companii de stat și regii.

Față de varianta din decembrie, lista aprobată marți de senatorii din comisii include și Fondul Național de Garantarea Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, potrivit senatorului USR Silvia Dinică. „Deși Curtea Constituțională a declarat neconstituțională legea care excepteaza zeci de companii de stat de la guvernanța corporativă, PSD a găsit o nouă metoda să le păstreze sub aripa sa ”ocrotitoare”. Azi în Comisia economică, industrii și servicii a Senatului a fost propus un amendament ca peste 100 de companii de stat să fie exceptate. La cele deja cunoscute se adaugă Fondul Național de Garantarea Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii„, spune Silvia Dinică.

Față de varianta din decembrie, senatorii din comisii au eliminat „companii de apă și de transport”. În decizia Curții Constituționale se atrage atenția că acestea sunt „nenominalizate”. Senatorii din comisii au mai eliminat și o prevedere potrivit căreia Guvernul poate adăuga prin hotărâre și alte companii, articol declarat neconstituțional.

Curtea Constituțională a mai arătat prin decizia din 13 februarie 2018 că a fost încălcat principiul bicameralismului. În forma inițială, proiectul de lege prevedea adăugarea unei excepții față de cele existente: Administrația Naționale de Meteorologie (ANM). În expunerea de motive erau prezentate pe larg argumente justificative, precum faptul că desfășoară activități specifice de interes public național și activități cu specific pentru apărarea și securitatea națională. Ulterior, în Senat au fost adăugate alte „30 de întreprinderi publice, inclusiv, în 2 cazuri, filiale ale acestora (nenominalizate), precum și „companiile de apă” (nenominalizate)”, după cum arată Curtea Constituțioanlă. „La Camera Deputaților, lista companiilor exceptate cuprinde un număr suplimentar de 64 de entități nominalizate individual, 5 dintre acestea alături de companiile deținute sau filialele acestora (nenominalizate), precum și companiile „de transport” (nenominalizate), pe lângă cele „de apă”, fără a fi prezentat, în cadrul raportului comun al comisiilor sesizate în fond, vreun motiv justificativ„, mai arată Curtea Constituțională.

În aceste condiții, pentru a nu mai fi încălcat principiul bicameralismului, PSD și ALDE au hotărât să introducă cele aproape 100 de excepții încă din Senat, prima cameră decizională. Însă, acest lucru nu înseamnă că este respectat cu totul decizia Curții Constituționale, care arată clar că nu există o justificare obiectivă pentru îndepărtarea în mod radical de la scopul și filosofia inițiale ale legii.

Curtea conchide, în urma examenului comparativ mai sus referit și prin prisma considerentelor de principiu statuate prin deciziile mai sus indicate, că forma finală a legii, prin extinderea listei destinatarilor exceptării instituite de art.1 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.109/2011 de la o singură entitate economică, inițial prevăzută cu titlu suplimentar față de reglementarea în vigoare, la aproape încă 100, dar și prin eliminarea celor două entități economice mai sus amintite, se îndepărtează în mod radical și fără nicio justificare obiectivă de la scopul și filosofia inițiale ale legii, care vizau, pentru motive temeinic justificate, exclusiv Administrația Națională de Meteorologie„, se arată în decizia Curții Constituționale.

Lista companiilor care ar putea fi exceptate prin lege de la aplicarea OUG 109/2011

  • Administratia Nationala de Meteorologie
  • Regia Autonoma „Monitorul Oficial”
  • Regia Autonoma „Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat”
  • S.C. Transporturi Aeriene Romane S.A. (TAROM)
  • Societatea IAR S.A.
  • Societatea Romaero S.A.
  • Societatea Avioane Craiova S.A.
  • Societatea IOR S.A.
  • Societatea Uzina Mecanica Orastie S.A.,
  • Societatea Santierului Naval Mangalia S.A.
  • Compania Nationala „Romarm” S.A. si companiile detinute de aceasta
  • Societatea Mecanica Bucuresti S.A.
  • Societatea Automecanica Moreni S.A
  • Societatea Uzina Mecanica Mija S.A
  • Societatea Uzina de Produse Speciale Dragomiresti S.A
  • Societatea Electromecanica Ploiesti S.A
  • Societatea Uzina Mecanica Plopeni S.A
  • Societatea Metrom S.A.
  • Societatea Carfil S.A.
  • Societatea Tohan S.A.
  • Societatea Fabrica de Pulberi Fagaras S.A.,
  • Societatea Pirochim Victoria S.A.
  • Societatea Uzina Mecanica Sadu S.A
  • Societatea Uzina Mecanica Cugir S.A.
  • Societatea Fabrica de Arme Cugir S.A.
  • Societatea Arsenal Resita S.A.
  • Societatea Complexul Energetic Oltenia – S.A. (CEO)
  • Regia Autonoma Tehnologii pentru Energia Nucleara (RATEN)
  • Societatea de Producere a Energiei Electrice in Hidrocentrale Hidroelectrica S.A. si companiile detinute de aceasta
  • Societatea Nationala de Gaze Naturale ROMGAZ S.A.
  • Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti S.A.
  • Regia Nationala a Padurilor „Romsilva” R.A. si filialele acesteia
  • Compania Nationala Imprimeria Nationala S.A.,
  • Societatea Nationala Nuclearelectrica S.A.
  • Compania Nationala Loteria Romana S.A.
  • Registrul Auto Roman R.A.
  • Conpet S.A.
  • Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime – S.A. Constanta,
  • Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori – CFR-Calatori S.A.
  • Societatea Nationala a Sarii S.A.
  • Societatea de Administrare a Participatiilor in Energie S.A.
  • Antibiotice S.A.
  • Compania Nationala a Uraniului S.A.
  • Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune – (CNCIR) S.A.
  • OIL TERMINAL S.A.
  • Compania Nationala Posta Romana S.A. si companiile detinute de aceasta
  • Telecomunicatii CFR S.A.
  • Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Fluviale S.A.
  • Societatea Nationala a Apelor Minerale S.A.
  • Societatea Nationala Aeroportul International Timisoara – Traian Vuia ¬ S.A.
  • Societatea pentru Servicii de Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei in Retele Electrice de Transport TELETRANS S.A.
  • ROFERSPED S.A.
  • CUPRU MIN S.A. Abrud
  • ELECTRIFICARE CFR S.A.Compania Na tionala Administratia Canalelor Navigabile S.A.
  • Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime S.A.
  • Compania Nationala UNIFARM S.A.
  • Societatea Nationala de Inchideri Mine Valea Jiului S.A.
  • Regia Autonoma Administratia Fluviala a Dunarii de Jos Galati R.A.
  • INFORMATICA FEROVIARA S.A.
  • Santierul Naval 2 Mai S.A.
  • RADIOACTIV MINERAL Magurele S.A.,
  • Societatea Comerciala Tipografica Filaret S.A.
  • Litoral S.A.
  • Uzina TERMOELECTRICA MIDIA S.A.
  • Editura Didactica si Pedagogica S.A.
  • Compania Nationala a Cuprului Aurului si Fierului „MINVEST” S.A.
  • EUROTEST S.A.
  • Compania Nationala a Cuprului Aurului si Fierului MINVEST S.A. Deva Filiala CERTEJ S.A.
  • HIDRO TARNITA S.A.
  • PISCICOLA S.A.
  • GERMISARA S.A.
  • Compania Nationala de Radiocomunicatii Navale RADIONAV S.A.
  • Societatea Baita S.A.
  • Societatea Nationala Aeroportul International Mihail Kogalniceanu – Constanta S.A.
  • METROREX S.A.
  • CONVERSMIN – S.A. Bucuresti
  • Societatea Complexul Energetic Hunedoara – S.A.
  • RO-ARMYCATERING S.A.
  • RO-ARMYSECURITY S.A.
  • ROMFILATELIA S.A.
  • POSTA ROMANA BROKER DE ASIGURARE S.R.L.
  • REGIA AUTONOMA A DISTRIBUTIEI SI EXPLOATARII FILMELOR ROMANIA FILM R.A.
  • COMPANIA NATIONALA DE INVESTITII „CNI” S.A.
  • SOCIETATEA PENTRU SERVICII DE MENTENANTA A RETELEI ELECTRICE DE TRANSPORT „SMART” S.A.
  • SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT FEROVIAR DE MARFA „CFR – MARFA” S.A.
  • AUTORITATEA AERONAUTICA CIVILA ROMANA R.A.
  • ADMINISTRATIA ROMANA A SERVICIILOR DE TRAFIC AERIAN ROMATSA R.A.
  • SOCIETATEA DE ADMINISTRARE ACTIVE FEROVIARE „S.A.A.F.” S.A.
  • BIROUL DE TURISM PENTRU TINERET (B.T.T.) S.A.
  • COMPANIA NATIONALA DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A.
  • COMPANIA NATIONALA DE INVESTITII RUTIERE S.A.
  • SOCIETATEA NATIONALA DE TRANSPORT GAZE NATURALE TRANSGAZ S.A.
  • COMPANIA NATIONALA DE TRANSPORT AL ENERGIEI ELECTRICE „TRANSELECTRICA” S.A. si companiile detinute de aceasta, precum si cele prevazute prin hotarare a Guvernului adoptata in acest sens.
  • Fondul Național de Garantarea Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii (adăugat marți)

Citește pe această temă și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro